Ventilation
Byggfuskarn: [citat] Nej, att någon vänligt påpekar mina misstag. Gick i uppfyllelse!
Demmpa: @Killen123 tråden är snart fem år gammal, TS har inte varit aktiv/inloggad på sedan augusti 2015.
Lingon11: Tusen tack för din hjälp. Vi kör på det. Case closed :)
Villa1949: Går takavvattningen och dräneringen till samma brunn? Kan det vara problemet att det blir för mycket vatten när det ösregnar och vatten kommer både från dränering och stuprör? Hos oss har vi två separata brunnar. En för dränering och en för stuprör. Sen går båda två vidare till kommunens dagvatten.
Rabbithole: Det räcker. Man justerar normalt bara donen och fläkthastigheten. Jag har inga spjäll i min anläggning
Killen123: [citat] Själv hadde jag nog försökt bocka till flex slangen i ändan och pressat int det i eternit röret och tryckt inn lös glasull som tätning runt om.
BirgitS: Det brukar vara förbjudet att installera allt som innehåller en motor till centralventilationen, dvs. endast spiskåpa går bra. Om man vill ha en fläkt så kan man ha en kolfilterfläkt som inte är ansluten till ventilationssystemet utan bara ett enkelt ventilationsdon för frånluften. Men det bästa är ju att du kollar vad som gäller i just ditt hus genom att kontakta
tttomten: Ja det tror jag, du öppnar ju portarna dagligen och när du använder maskiner så har du även ökad cirkulation.
Hojte: [citat] Som Birgit skrev så är det mest för egenjord sylt, saft, inläggningar. Tar upp lite för mycket av svärmors matkällare med mina grejer Sen mår ju mjölet bra av lite svalare också
SvanteC: Jag valde med ventil på mina sparfönster som jag beställde för några veckor sedan. Jag har ett äldre hus med självdrag, nya fönster med nytt drev är såpass mycket tätare att jag tänkte att ventilerna är nog bra att ha.
Jpettersson_: Hej, är nyfiken på hur det gick. Är du nöjd? Ljudnivå, inomhusklimat och är det något som inte blev bra? Tack på förhand! Mvh Johan
jonaserik: Om den görs en huv som passar på skorstenen så kan den ventilera allt, men som du säger måste ses på plats hur det ska utföras, det med som troligtvis är med fyrkantiga eternitrör kan vara lite difffust att jobba i om det dammar, så se om det går att få en fläkt på topp
pemu: Vi har också ett hus med källare, fast byggt -71, och som så vanligt på den tiden så var gillestugans väggar isolerade och golvet byggt med sand och träreglar i botten. Tidigare ägarna rev bort all isolering på insidan och rev upp och städade ur golvet för att istället måla väggarna med silikatfärg och lägga nivellgolv samt dränera och isolera utsidan. Hade detta inte varit gjort
tobben87: @Gullebrand De går att dra kabel hela vägen från aggregatet till centralen, i alla fall en styrsignal får jag nog igenom röret. Så ett relä som får signal skulle kunna vara ett alternativ, får klura lite på de. Till att börja med så ska jag försöka hitta en vettig firma som kan göra jobbet. Så får jag kanske utveckla de lite. Har en ide att koppla ihop larmet med FTX, systemet,
Hammarfall: Jag hade en no name för ca 1000 kr som jag fick ärva med huset, gjorde väl lite skillnad. Bytte upp mig till en Woods och den slukade betydligt mycket mer. Efter dräneringen används den bara vid tvätt. Då är det iofs säkerligen 60 m2 den avfuktare.
Rabbithole: Frångår du den cirkulära formen på samma rör blir arean mindre så det påverkar, men om du håller rimlig nivå bör det inte påverka för mycket. Rören tillåter ganska mycket stryk innan det blir hål men slangen är hyffsat ömtålig
Najjklas: Ventilerna jag kikat på har ett maxflöde på 7,5l/s vid 10 Pa. Vad detta innebär i praktiken vet jag dock inte. Låter vettigt att sikta på en till då. Hade varit enklast att sätta även denna i vardagsrumsdelen då utsidan. Ser du några jättenackdelar med detta? Ang spaltventiler så har jag inte detaljstuderat varje fönster, men jag hade ventilationen i bakhuvet när vi var där och
MultiMan: Vanliga Pax suger knappt någonting tycker jag. Jag satte riktiga kanalfläktar direkt, 100mm och uppåt på ventilationen och allra först i badrummet (men sådana fläktar kan/ska sättas på vinden så man slipper störas av ljudet. De suger som bara den. Gammalt hus från 1926 med självdrag.
Tjoa: [citat] Det där är så rätt. Minimum är 0,35l/s, så det är bättre att dimensionera på 0,5 så slipper man oljud när man vill forcera. Eller när filterna klabbar igen om man snålbyter 1ggr/år på rutin.
BirgitS: [citat] Det är nog tänkt som så att man öppnar korsdrag när man kommer dit och sen normalt har ett fönster lite öppet för att få bra luft när man är inomhus.
nordstrommm: [citat] Ac hade löst det, men frågan är väl mer vems ansvar att slänga ut dem pengarna. Hyresvärden ska ju ansvara för temperatur men som hyresvärd acceptera värmen under vissa perioder o så.. men har ju absolut ingen möjlighet att göra något "inom en rimlig peng" :thinking:
KnockOnWood: [citat] Det är väl bara att dra ner luftintagsröret eller -slangen till två meter över marken och sätta intagsgallret där. Klä in röret med en låda som passar till husets panel.
useless: Funkar inte ventilerad tröskel och/eller att kapa dörrbladet en cm i nederkant?
WIP: [citat] Nej det stämmer väl inte med att räkna på märkeseffekten som jag gjort men det är i vart fall värt att tänka på när man väljer ett något för stort aggregat om man kan öka luftflödet i donen och få upp flödet samtidigt som det blir tystare. För att ett VSR 500 skulle bli lika energisnålt som mitt som nu går på halva kapaciteten så skulle detta behövs gå på 25 % och
Rabbithole: Jag tänkte det som tilluft/självdrag men såklart är det en dum ide om man inte kan säkerställa flödet. Är kanske bättre att ta upp en till ventil i sovrummet och sätta en fläkt där
Johannes88: Hej alla! Jag har länge följt detta forum och blir alltid lika imponerad av engagemanget och kunskapen som finns. Stort tack för det! Ursäkta om detta är i fel kategori, men då mina funderingar mestadels berör ventilation i detta huset så lägger jag det här. Men alla feedback på huset är mycket välkommet! Jag håller nu på att planera inför att husbygge i Stockholm och er feedback
TheeDude: [citat] Ja, här slarvas det inte! Jag står inför samma manöver strax, så det vore också intressanr att höra. Och jag kommer ha locket uppåt.
teecer: vet inte hur mycket av luften som går ut i lägenheten från badrum då paxfläkten styrs av fuktsensor/närhetssensor, så den går inte hela tiden
petererlandsson1194: [citat] Kul att det löste sig.