Hej!

Är i färd med att köpa ett hus där det inte är någon frånluft installerad i badrummet och nu undrar jag vart jag kan hitta kraven som ställs för det (om det finns några). Jag hade ju kunna leta igenom 100-tals sidor på Boverket men jag tro att ni kan hjälpa mig fortare?

Till saken hör att det stora badrummet även fungerar som tvättstuga och då undrar jag om det är speciella krav/normer för detta?

Nä det är jättemärkligt och det är som sagt rätt nyrenoverat och används även som tvättstuga. De hade en luftavfuktare på golvet såg jag på visningen....och det kan jag mycket väl förstå :rolleyes:

E etompau skrev:
Låter ju lite skumt att det inte finns någon ventil i badrummet. Några tvingande regler lär du inte finna på privatägda och ej nybyggda fastigheter.
Boverket har en del info:
[länk]

Vad tror ni en fullständig installation skulle kosta med håltagning genom en "vanlig" trävägg, montering och eldragning?

Låter som att du tror att detta är något sorts fel som du ska kunna nyttja för att pruta. Hade jag varit säljare hade jag bett dig dra och tagit näst högsta budgivaren.

Hursomhelst, väldigt svårt att svara på, då det beror på förutsättningarna men jag skulle vilja säga att det är 2 småjobb. 4h snickerijobb och 4h eljobb.
Plus lite material så borde det inte kosta mer än 6000kr. Gör du det själv så borde du klara dig på dryga 1000-lappen.

Vad är det för sorts uppvärmning i huset i övrigt och funderar du på att sätta en typ "PAX-fläkt" genom väggen?

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
:rofl::rofl::rofl: Nä hur tror du att det är på det viset...:cool: Sedan blir det nog svårt för dom att be mig att dra med tanke på miljonerna jag tänker lägga. Men å andra sidan tänker jag inte betala för det som är bristfälligt heller!!! Är det inte därför jag som köpare har undersökningsplikt enligt Jordabalken? För att jag inte ska komma senare och påpeka olika fel. Alltså i förlängningen ska jag påtala de faktiska fel jag hittar och diskutera vad det kostar att åtgärda dessa med säljaren...eller har jag fått det här helt om bakfoten ;)

V vectrex skrev:
Låter som att du tror att detta är något sorts fel som du ska kunna nyttja för att pruta. Hade jag varit säljare hade jag bett dig dra och tagit näst högsta budgivaren.

Hursomhelst, väldigt svårt att svara på, då det beror på förutsättningarna men jag skulle vilja säga att det är 2 småjobb. 4h snickerijobb och 4h eljobb.
Plus lite material så borde det inte kosta mer än 6000kr. Gör du det själv så borde du klara dig på dryga 1000-lappen.

Vanligtvis vill man släppa ut frånluften från toaletten på taket i någon skorsten.
Att gå rakt ut genom yttervägg lär funka men kan föra med sig olägenheter i form av dålig lukt.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det är bergvärme/golvvärme

Cruzze Cruzze skrev:
Vad är det för sorts uppvärmning i huset i övrigt och funderar du på att sätta en typ "PAX-fläkt" genom väggen?

Ja men det var en bra idé eftersom det är en mindre vind ovanför och sedan plåttak, så det kanske skulle vara det bästa alternativet (y) Då behöver frånluften kanske inte var mekanisk heller, eller?

E etompau skrev:
Vanligtvis vill man släppa ut frånluften från toaletten på taket i någon skorsten.
Att gå rakt ut genom yttervägg lär funka men kan föra med sig olägenheter i form av dålig lukt.

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja men det var en bra idé eftersom det är en mindre vind ovanför och sedan plåttak, så det kanske skulle vara det bästa alternativet (y) Då behöver frånluften kanske inte var mekanisk heller, eller?
Varm luft stiger uppåt, så är ventilationen konstruerad i många hus.
Som extra hjälp kan en enkel badrumsfläkt monteras för att öka draget vid behov.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det finns ju krav vid nybyggnad (som jag inte kan). Men i ett bef. hus finns inga bindande krav. Sedan är det ju direkt olämpligt att ha ett badrum utan frånluft, det ökar fuktbelastningen på tätskiktet kraftigt.

Tvättstugan ställer inga speciella krav, utom om du skulle ha en torktumlare av äldre modell som blåser ut fuktig luft. Men idag har väl alla någon form av kondenstumlare, med eller utan värmepump.

Edit: Jag hade raderat mitt inlägg, eftersom det kom typ 10 inlägg medan jag skrev det. Men nu såg jag att det hann att citeras innan jag raderade, så jag återställer det.

Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tänkte väl mer på att de hänger tvätten på torkställning i badrummet/tvättstugan och detta genererar ju massor av fukt som måste transporteras bort. För min del är det inte acceptabelt att ha en luftavfuktare stående på golvet :dizzy:

H hempularen skrev:
Det finns ju krav vid nybyggnad (som jag inte kan). Men i ett bef. hus finns inga bindande krav. Sedan är det ju direkt olämpligt att ha ett badrum utan frånluft, det ökar fuktbelastningen på tätskiktet kraftigt.

Tvättstugan ställer inga speciella krav, utom om du skulle ha en torktumlare av äldre modell som blåser ut fuktig luft. Men idag har väl alla någon form av kondenstumlare, med eller utan värmepump.

Som sagt en liten fläkt, i PAX fläkt eller liknande, är bra att ha i ett badrum.

Kostnadsmässigt, så bör en snickare kunna göra håltagning och installation av kanal och ev. takhuv på två, eller i bästa fall en dag. Om det av någon anledning inte skulle fungerar med en standard takhuv, så får du räkna med plåtslagare också.

Elinstallationen är ju svår att sia om. Går det lätt att dra fram el, så handlar det om < 1 timme arbete på plats, men vill man dra det dolt så kan det bli lite större.

Men om man tänker sig ett kalkylpris på 20 - 25 000.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
E etompau skrev:
Nu pratar du om avloppsventilationen. En vanlig frånluft ger inga luktproblem.

• Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.