Vi har nu bott 2 månader i vårt hus och igår märkte jag att de kommer upp källarlukt i boendevåningen som de inte gjort förut. Kall källare som fungerar som förråd, plus garage och bastu, pannrum osv. Där finns 2 gamla ventilationsluckor men inget mer. Huset har självdrag. Antar att ventilationen måste göras nåt åt i källarvåningen. Men vad? Flera tilluftsventiler? En pax frånluftsfläkt? Men hur ska jag placera dessa?
Okej, men var är de bäst att placera den? I rummet genast nedanför trappen ner? Eller måste de till flera frånluftsfläktar?Demmpa skrev:
Dum fråga nu, men om källaren stått sådär sedan - 54, utan frånluft. Måste de till frånluft då? Kan de på nåt sätt vara dåligt att lägga till det? Försöker övertyga skeptisk pojkvän.... Och.. Var fan hittar man en borr som borrar genom så tjock betongvägg?
Vad är det för uppvärmningssystem idag?
När huset byggdes så lär det varit en vedpanna, då eldades det flera ggr/dag vintertid och var/varannan dag sommartid.
Då var murstocken kontinuerligt varm å då var det högre undertryck i källaren än markplan.
Om det idag är värmepump så är murstocken kall större delen av året (främst sommartid) och då slutar självdraget att fungera å då kommer källarluften upp i markplan.
När huset byggdes så lär det varit en vedpanna, då eldades det flera ggr/dag vintertid och var/varannan dag sommartid.
Då var murstocken kontinuerligt varm å då var det högre undertryck i källaren än markplan.
Om det idag är värmepump så är murstocken kall större delen av året (främst sommartid) och då slutar självdraget att fungera å då kommer källarluften upp i markplan.
Jag hade en unken doft i källaren. Rejält fuktigt var det också. Började med en luftavfuktaren och det blev mycket bättre! Därefter dränerades det om och isolerade utvändigt, blev mycket bättre. Sen köpte jag billiga långa borrar borrade massa hål så att det jag fick in ett rör och frånluftsfläkt. Nu har jag enbart luftavfuktaren när jag tvättar och just nu är fläkten inte i bruk, så jag antar att dräneringen gjorde mest nytta för mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
