R
Renovering gammalt parhus: Vi står nu och funderar på hur vi på enklast sätt kan ha ventilation i källaren (utan att sätta in ett avancerat system, liknadne FTX). Huset är från sekelskiftet och har självdrag i övrigt som fungerar. Källaren består av två rum. Det ena har två ventiler i väggen (sedan byggåret), detta har vi till förvaring. Det andra rummet har en kanal till kakelugnen ovanför och detta rum
0 svar · 910 läst
M
Mforce1: Okey! Tack för svar:)
2 svar · 690 läst
K
Kristian Erik Tigersjäl: [citat] Vårt vardagsrum blir riktigt varmt pga söderläge. Sovrummet lite lindrigare. Efter semestern på 4 dagar var det 28 i vardagsrummet. Det kallar jag olidligt.
34 svar · 10,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Fläkten behöver inte vara rakt under utloppet utan det går bra att göra två 90 graders böjar. Veckad flexslang bromsar luften mer än spirorör så spirorör är bättre särskilt när det inte är rakt eftersom böjarna också bromsar en del. När man gör en 90 graders böj så brukar man behöva en rensningslucka så att det går att komma åt att rensa röret.
1 svar · 5,2k läst
·
T
Tjoa: Det fattas ca 20 % på totalflödet. Men nästan 40% på två deluftflöden. Sen går aggregatet på 60% tilluft. En gissning här är att man kan inte höja flödet utan att ljudet sticker. Därför vill man sänka aggregatet för att få in ljuddämpare så de får ut rätt värden med rätt decibel tal. Sen kan man ju ha synpunkter på injusteringen för den är inte i närheten av att vara
5 svar · 4,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Något enkelt ventilgaller som detta? https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/ventilgaller
1 svar · 859 läst
·
P
PochM: Hej. Vi serverade fläkten och har nu flyttat men tror den tuffar på bra!
9 svar · 19,4k läst
·
S
spacemoose: Hehe. Ja inte så mycket att räkna med då med andra ord. Vet inte vad den kostade ny men 40-50 tkr kanske. Vad kan man räkna med för livslängd på ett sådant aggregat? Inte så mycket som rör sig i det som kan gå sönder mer än fläktarna och är ju lätta att byta om det skulle behövas.
3 svar · 3,5k läst
M
MickeMörkö: Kan inte prata fix temperaturer på kylkretsen. Det är aktuell daggpunkt som fäller ut kondensen. Svenska rekordet från sommaren 2018 är 24,8 grader. Det finns alltid risk för dropp i donen med undertempererad luft. Konvektor med dränage är att föredra.
19 svar · 10,2k läst
·
S
stewed: Tack! (y) Perfekt, då hamnar den i vardagsrummet och inte i sovrummet.
2 svar · 3,4k läst
anders07
anders07: Den enda lösningen för att "flytta luft" i ett hus är i princip undertryck så om du kan få drag från källaren upp i huset fungerar det men det är ju inte det lättaste... :o Du kan skapa ett visst undertryck med en större golvfläkt dock som kan hjälpa lite. När jag renoverade och slipade betonggolv skapade jag rätt bra undertryck genom att köpa en "agilitytunnel" för hund (typ:
5 svar · 1,3k läst
sam2018
sam2018: [citat] Ok så om badrum fläkten jobbar hela tiden så motsvarande en 5w lampa som är på dygnet runt om kostar 1,5 kr 1kwh så blir ung. 5 kr per månad stämmer det som är inte så farligt
8 svar · 8,2k läst
J
jonaserik: Fläkten är nog 125 mm och här finns det övergång byggmax.se/dimensionsförändring-p315008 Tjosan 2;a på den
3 svar · 2,5k läst
K
KarroZoo: Nej vi vet inte nu. Kollat på kartorna och pratat m kommunen. Går en ås i närheten som är riskområde men vi bor på slätten. Kom på att vi kan sätta snabb-mätarna (dosorna) i gäststugan. Där är liknande konstruktion fast ännu sämre platta och där är inga byggfläktar och det går att ha fönstren stängda. Är det ok värden där borde d vara lugnt i bostadshuset.
2 svar · 1,2k läst
putte22
putte22: [citat] Egen eller via lampan om du vill ha "lampstyrning" på den
19 svar · 6,0k läst
·
Z
ZeroKnowledge: Tack så mycket för alla svar! Nu har ni hjälpt mig med det jag behövde veta. Testar runt lite med en hygrometer där sen och ser att allt är som det ska. :)(y)
12 svar · 9,7k läst
P
peter_c: Tack för era svar och synpunkter. Jag tolkar dem som att ordningen är rätt i alla fall. Fönstren går säkert att få täta på enklare sätt för den som kan och vill (dvs inte jag). Men förutom att de är otäta öppnas de inåt vilket är löjligt opraktiskt. Drömmer om vridfönster som underlättar såväl öppning som rengöring utan att fönsterbrädorna måste röjas först.
4 svar · 2,8k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] "E' MATEN KLAR??" (Sorry, kunde inte låta bli...)
11 svar · 4,4k läst
·
I
InsidersUnited: Så långt upp som möjligt, på vintern vill du att den kalla uteluften har tid att blandas väl med inneluften när den sjunker genom rummet för att du inte ska uppleva kallras från ventilen. Helst inte ovan soffa/säng eller annat ställe du gillar. Tänk flödet så att det blir så långt mellan friskluftsventilen och badrummet (om det är din frånluft). Bakom radiator skulle jag helt
7 svar · 2,6k läst
Huddingebo
Huddingebo: Kan lägga till att jag placerade aggregatet (Heru 100) i en vagga som hängde ner från takstolarnas överkant. Dessutom står det på mjuka kummikuddar, en i varje hörn. Ovanför badrummet på övervåningen ligger det.
10 svar · 6,1k läst
·
B
Bassrunner: Nä, ventilationen i kontoret är inte helt lätt att begripa varför det är gjort som det är. Tidigare ägare har använt det som kontor, men jag har det som förråd. Förmodligen höll han varmare i rummet än vad jag gör, så kanske fuktproblemen inte märktes på samma sätt.
4 svar · 4,8k läst
·
O
Okvin: Kolla även innan du köper en ny fläkt så att spjället som styrs av timern verkligen öppnar som det ska när du vrider på timern. Detaljerna runt timern är främst plast, som blir lite skör med tiden så något kan ha gått sönder så inte vridstången mellan timer och fläkt rör sig. Kontrollera även stångens infästning i spjället. Du kan nog lättast se om spjället rör sig genom
50 svar · 13,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du ska frånluft i badrummet och ha kvar tilluften bredvid fönstret så blir det nog bra.
1 svar · 918 läst
·
R
reinvent: Förstår, ordnar bild imorgon. Det är ett runt hål och inte ett kvadratiskt.
8 svar · 5,4k läst
·
Nils-Orvar
Nils-Orvar: [citat] Kollade i manualen och effekten är troligtvis angiven vid friblåsande aggregat med filterklass G3, om ens med filter över huvud taget.
24 svar · 4,4k läst
E
elmont: Som sagt, ventilen är väl fastmålad.Pilla bort färg så går den att vrida ett kvarts varv, om man vrider åt rätt håll. Men troligen är det oavsett på tok för dålig tilluft för på bilden ser den ju ut att vara i princip helt tätt
6 svar · 2,5k läst
·
M
Myckling: Tack för svaret. Med en multimaskin och en liten kofot gick det att knäcka nitarna. :D [bild]
3 svar · 1,5k läst
·
O
oestlund: Vad ska man ha för don/ventiler för frånluft i ett garage/förråd med självdrag? Finns ju en uppsjö av kit för friskluftsintag men sämre med frånlufts diton. Tallriksventil + spirorör + galler utomhus? Forcerad frånluft är inte aktuellt i nuläget.
0 svar · 1,1k läst
MrCurry
MrCurry: Hej, Ju har jag fått mått på fläkten och kanal. Kanalen mäter 200mm diameter och skorstenen mäter 400mm x 400mm. Vilket fläkt med lågenergi EC motor skulle ni köpa? Tack! [bild] [bild] [bild] [bild]
4 svar · 1,8k läst
·
Mikaelhäggman
Mikaelhäggman: Hej. Jag håller på att bygga ett ventilationssystem för att flytta värme från vardagsrummet (där kamin och luft/luftvärmepump sitter) och in till sovrummet. Det jag funderar på är vilka don man bör använda och vad det gör för skillnad egentligen. I vardagsrummet satte jag tillfälligt två "vanliga" frånluftsdon (med justerbart flöde). Dock är jag inte nöjd med utseendet utan är
0 svar · 841 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.