Ventilation
MathiasS: Man kan ju också säga att det vatten du har i röret kommer från plattans undersida och kondenserar innan fläkten av någon anledning jag inte riktigt förstår. Men, låter du vattnet rinna tillbaka så gör ju det varken till eller från, det är 100% rf under plattan ändå.Om du inte har rör som rostar skulle jag låta saken bero.
Ropia: Näe, luftflödena är detsamma, aggregatet blir förvirrat av givarna bara. Luften kommer att gå åt rätt håll men det kan bli tok som att t.ex. aggregatet inte värmeåtervinner eller att den eldar på eleftervärmaren väldigt mycket.
Hojte: En grej som inte det tänks på är att matfettet som åker ut genom fläkten åker ut och sätter sig på fasaden 😟
Matstj: Dina ventiler sitter ju i kök, tvättstuga, badrum, klädkammare, finns det fler än så? Har du öppen planlösning? Du kan ta en bit hushållsoapper och hålla inför ventilerna. Om den inte ramlar ner ich hålls kvar av suget då har du bra ventilation. EC fläkten för 4000kr är dyrt. Du kan köpa samma sak på Soliduct.se mycket billigare. Men jag skulle ändå hopoa över snabb lösningar
Ropia: Ja absolut, alla kan ha en dålig dag och de skall såklart ha en chans att åtgärda sina fel. Tråkigt att tänka på att du kanske fått höjda uppvärmningskostnader då inte aggregatet fungerar som det skall. Jag har sett skräckinstallationer där eleftervärmaren suttit på avluftsidan och eldat upp avluften åt kråkorna med 2kw värmeffekt dygnet runt i veckor... det blir ganska bra med
zippocage: Hade ventilationsfirman hemma hos mig och något är fel men de vet inte exakt vad (rotorn funkar inte) så de skall byta styrkortet men måste vänta på att få hem det :(.
Sigge: Hej! Håller på och bygger till mitt sommartorp. Den befintliga delen består av timmer. (Planerar att tilläggsisolera den om något år.) Den nya har vanlig nybyggstruktur med isolering, gips, osb, ångspärr och allt. Delarna är sammanbundna genom en glasveranda. I båda delarna finns ventiler och små fläktar. I tillbygget har jag just installerat en värmepump. Där har jag nu under
Andreas Lundgren: Det slutade med att jag trädde ett 100-rör över utloppsventilen och spruta fogskum mellan det nya 100-röret och det gamla 125-röret. :confused:
tommib: Att "åtgärda" ett enrörssystem gör man i mitt tycke genom att byta ut det. Det är dyrt. Generellt kan man säga om enrörssystem att slingorna måste vara balanserade och att radiatorerna måste vara dimensionerade efter var i slingan de ligger. Det är mycket krångligare att strypa in ett enrörssystem än ett tvårörssystem eftersom du påverkar alla radiatorer i slingan när du ändrar
Magnamagna: Man skulle alltså då montera ett rör på fläkten o låta röret (med hål i) löpa tvärs genom krypgrunden? På detta sätt sugs luften jämt fördelat från hela krypgrunden? Förstod jag rätt? Förstår givetvis att det här bäddar för en följdfråga om ventilation o cirkulation i resterande del av källaren men det var nånstans här vi fick lov att börja.... :confused:
danne9: Ett dygn utan avfuktaren och 20 grader och ingen fukt syns till. Sen i morse är det kallare ute också mellan 0 till -4, kanske beror på de. Plasten ja satt på golvet har inte heller fångat någon fukt, varken på nya eller gamla delen av golvet. Sista tömningen av avfuktaren var på ca 5 liter men nu är fukten borta. Känns skumt. Hoppas de består.
ccf: Jag lånar den här tråden för en installationsfråga. Jag har ett vanligt hål i plåt (runt) som kommer ut ur väggen. Skall jag då välja en KGEZ-01 (som jag förstått är inskjutningsbar) till installationen eller är det -05 eller kanske -43 som gäller?
Traume: Tror ändå mest på O-list ev. v listen men har för mig att den bygger mer än O-listen. Och skulle dörren vara så skev att 10mm är för lite är det nog verktygsguruns ide om banka dit en list runt att sätta tät listen på, har faktiskt sett den lösningen, men inte den vackraste varianten, behöver nog limmas dit iom att man kommer slå i den med kassar och div. man bär in.
Gumpa: Hur har ni fäst plastmuffen för avluften på pumpen. Alltså den muff som följer med pumpen? Hade ju varit nice om den hade haft en förberedd klisterkant som man kunde fästa den med mot pumpen. Enligt dok. så står det inget om infästning. Eftersom avluften kommer ansluta med en spiro flex, så lär det vara stor risk att muffen glipar mot pumpen och bildar kondens? Tror ni det funkar med
Traume: Bästa vore att sätta en fläkt på taket, med konstantdrift och forsering. Huset ska ventileras med 0,35l/s per kvm konstant så då får du en bra ventilation av resten av huset med. Typ "PAX" fläkt brukar vara en nödlösning, även om det kommit bättre på marknaden idag.
Ropia: För övrigt, att man måste bo i ett extremt tätt hus för att tjäna pengar på ett FTX anser jag vara skitsnack.
kuntri: Nä, de verkar inte skicka till Sverige. Tyvärr. Men jag ska ändå åka söderut och hämta grejer och då kan jag plocka upp det paketet också.
Toti75: Tack för tipset! Vi har redan uttaget i motsatt riktning mot den grannen som eldar mest men kanske hjälper att sätta intaget längre ner. Önskar gärna få tips på den bästa kolfilter-anläggningen på marknaden?
2433711: Är det ett krav på täthetsprov vid nybyggnation om man bygger med andningsbar material istället för plast? och om mn har frånluftsvärmepump.
GoForIt: Hej, och välkommen till forumet.. I en källare finns traditionellt både tillufts- och frånluftsventiler, men hur du ska ha det idag hänger ju också lite på vad du har för ventilation i övrigt i huset (värmer du någon skorsten) oh hur du tänkt använda utrymmena. Idag är det ju vanligt att man torkar hängande tvätt i en tvättstuga med hjälp av avfuktare. Då måste alla ventiler i
GoForIt: Förutsättningen för självdrag är en varm skorsten. Har du inte det, så har du ingen självdragsventilation. Då behöver du konvertera till mekanisk ventilation eller FTX. Takfläkten som ventilerar köket går konstant på lågvarv och sköter alltså husets huvudventilation. Vid matlagning höjs hastigheten. Har du någon tilluft någonstans på nedervåningen?
largab: 100 rör? Jag har 100 + 125 tilluft, 150 från 100 röret är klent. Det är långt och ger högt tryckfall och är dimensionerande för nödvändiga fläkthastigheter. Du har ingen garderob som du kan gå genom? Annat dolt schakt? Annars så kan du lägga det dikt an i hörnet med tunn skiva utanpå. Det behöver inte bli mer än 120*120. Isolering el dämpning behövs inte på utsidan av röret.
Tjoa: [citat] Jobbar avfuktaren hela tiden? Normalt sett tillförs inga stora mängder med fukt till en krypgrund vilket gör att avfuktaren sällan går. (förutom i rötmånadstider då men det är det inte nu)
Fixfia: Jag kanske ska tillägga att köpa en fläktkåpa med spjäll som såg någorlunda snygg ut kostade skjortan (ex franke.com), dessutom tyckte jag luftdraget innan var lite sämre än jag är van vid. Föreningen kommer för att inspektera och godkänna vår renovering efteråt. Då vore det oklokt att ha stoppat in en fläkt som i praktiken blåser in vårt stekos till grannarna. Jag skulle inte
difference: Besiktningsmannen ska ringa mig imorgon. Skrev ungefär samma till honom. Får de vad han har att säga om de olika sakerna. Petade med grannen om isoleringen. Och han rättade sig själv. Han har isolering under spånskivorna också. Direkt mot betongblocken (eller vad det nu heter) trodde han. Kan kolla i borrhålet i förrådet nån dag om det är direkt emot.
meckis: Den lösningen var smart! en kona passar ju alltid någonstans i minskningen :)
jugin: Hej, Jag har en 50 tals kåk i norra Stockholm med kombinerad självdrag /TFX ventilation som jag vill se över, rengöra och justera. Kartläggning av kanaler skadar inte heller. Någon som har positiv erfarenhet / kan rekommendera en firma i Täby, Sollentuna, Danderyd med omnejd ? Samt vilka priser som är rimliga idag? Jag försökte googla och det finns en uppsjö men flesta verkar jobba med