Ska jag slänga med den extra, grövre röret, eller inte?

• JA, i med reservröret!

0 Röster 0,0%
  • NEJ, det är helt onödigt att lägga tid pengar på det extra röret som backup!

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    0
Hej!

Jag har skrivit om detta tidigare, men hoppas jag inte upprepar mig för mycket. Nu måste jag få ordning på det här. Efter helgen får det bära eller brista.

Jag håller på att renovera källaren, och har bilat upp golvet i en del av källaren, för att gjuta nytt golv. Min tanke är att passa på att få bukt med radonproblemet samtidigt. Jag lägger dräneringsslang i skiktet av Isodrän-plattor som jag har som dränerande skikt (istället för makadam/singel), och suga radonet från den.

Jag har kollat på radonsug Corroventa RS400. Den har en anslutning på 100 mm, vilket gör att jag måste ha ett 100/110 mm dräneringsrör. Jag har förstått att man helst ska lägga röret i en slinga.

Om man nu verkligen borde ha en slinga på dräneringsröret, skulle det fungera att grena av ett 100/100 mm avloppsrör till 2 st 50/58 mm dräneringsslang som läggs i en slinga (som blir ca 40 meter) och ansluts med alla 4 ändar till det grövre avloppsröret som kommer från radonsugen? Det blir ju samma volym på luftmängden totalt i slangen (om man räknar från alla ändar av slangarna som är anslutna till sugen fram till där slangarna vänder tillbaka), även om det bara blir hälften av volymen inne i avgränsande rum (det skulle i så fall underlätta dragningen av rören till en slinga).

Jag lägger slang som jag skrev ovan, men:

Jag funderar på om en dräneringsslang som är så smal som 50 mm kommer förlora undertrycket ju längre från sugen man kommer. För att ta det säkra före det osäkra har jag tänkt som reserv om slangen inte fungera bra, att lägga ett 110/100 mm-dräneringsrör och sedan grena av in till intilliggande rum. Det blir krångligt och inte bra att försöka göra en slinga av ett sådant grovt rör. Om man gör på det här sättet blir den totala längden inklusive avgreningarna ca 27 meter, 3 st avgreningar.

Oroar jag mig bara i onödan och detta röret är helt onödigt att lägga ned under plattan?

Jag bifogar en bild på källaren där jag ritat upp hur det skulle se ut om jag lägger slangen i en slinga (slingan har 2 st 50/58 mm dräneringsrör bredvid varandra). Till att börja med blir det knappt hälften av längderna på dräneringsslangen som jag skrivit i bilden, då jag inte har grävt ut hela källaren. Det kommer dröja länge innan jag kommer dit.

Ritning av källare med markerad plan för dräneringsslinga och radonsug för radonavledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är mycket tacksam för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.