Fulkemisten
Fulkemisten: Det beror på hur planlösningen ser ut. Det går utmärkt att låta luften gå under t ex en tillräcklig springa under t ex dörren mot tröskeln. Dock måste luften kunna vandra från tilluftsventil under dörr och ut genom fläkten. Generellt bör friskluftsventiler placeras i sov eller vardagsrum (nu har ni kanske inte sådana i källaren?) och inte i det fuktiga utrymme där fläkten är
1 svar · 1,0k läst
rutberg
rutberg: Hej allesammans! Efter att jag fick FTX monterat (och en avsevärt bättre inomhusluft) så har jag tre genomföringar som jag skulle vilja reparera. De är alla trea av lite olika karaktär. Den första är en genomföring genom yttervägg. Här är min tanke att klippa en plåt för att täcka genomföring en och sedan måla den i samma färg som väggen. [bild] I det andra fallet är det en
0 svar · 1,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Luft in i de rum ni vistas i, typ gillestuga, luft ut med fläktar från tvättstugan och wc/badrum. Plast eller metallrör går bra.
1 svar · 1,7k läst
·
K
kettu: En sak till, jag skar upp vindskivan för att få tryckt isolering till ute ventilen. Men "bärlinan" eller vad det kallas som fasad panelen är spikad i var vägen. Så ca 2cm av röret är oisolerad. Skar inte bort delen för jag tror att fasaden kan lossna? Skulle nån sorts fogskum klara av sista biten eller klarar den sista delen oisolerat. Nästan samma klimat som uteluft, tänker på
10 svar · 2,6k läst
·
M
Murkla1949: Ja ventilation är jag som det märks inte expert på... men det är väl självdrag det kallas. Jag får nog kika på det där med ventil ovanför dörren. Möjligen kapa ur dörren något.
2 svar · 1,3k läst
E
etompau: Tja, kanske se till att du har värme vid fönstret för att undvika kalldrag.
3 svar · 669 läst
·
T
tapaza: Är denna en bra lösning för att förhindra tillväxt på kallvind? Eller ger den för lite för att göra skillnad? https://www.k-rauta.se/produkt/solpanel-ecovent-turbo-100-vit/6405422822348?gclid=Cj0KCQjww47nBRDlARIsAEJ34bnKqukHnsnK54IUYL5QQMIhFuFomsP344TZTuS3mU1Htm3luqeudMAaAk2PEALw_wcB
0 svar · 1,4k läst
C
crdl: Hej! Jag är nybliven husägare för första gången och skulle behöva råd med hur jag ska göra frånluftventilationen. I ett av sovrummen så ser ventilationen ut som ni ser på bilderna. Det sitter alltså ett galler på utsidan, men finns inget rör innanför och inte heller något lock på insidan. Gallret på utsidan sitter väldigt högt, så jag undviker helst att byta ut det. Jag
0 svar · 701 läst
·
M
Marika.h: [bild] Jag har en pax fläkt i badrum och tvättstuga. För nån månad sedan så dog fläkten till tvättstugan. Och nu började den i badrummet pulsera... alltså den kör liksom stötvis. Vi köpte ny fläkt för att byta men när vi kopplar den så låter det likadant. Kan det vara fuktgivaren i badrummet som gått sönder? Och hur kan jag felsöka? Fixa? Fuktgivaren/mätaren sitter i
0 svar · 1,7k läst
·
Axelida
Axelida: [citat] Tyvärr inte, vi blev tvungna att byta aggregat.
2 svar · 1,6k läst
R
rqx: Ja, det är det
4 svar · 931 läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Men då blir det ju bra med ett t-rör och en inspektionslucka där det gamla röret kommer ned genom taket.
14 svar · 4,8k läst
·
rutberg
rutberg: Inte mycket action i den här tråden, tydligen ofta ett problem om man inte lämnar några tydliga hål i redogörelsen ;) Den slutliga lösningen blev att bygga bort skorstenen helt och installera ett FTX, jag kunde få igång arbetet så pass tidigt att ingen interim lösning behövdes.
1 svar · 2,1k läst
·
F
Fitimk: Tack för svaret
5 svar · 1,3k läst
C
camelspin: Hej, Om modellen är viktig för dig tror jag det kan funka bra med en vanlig med fläkt, och du fixar alliancandet själv på ett separat vred. Lite omständigt i början men man vänjer sig. Om du tittar på märken Tovenco eller fjäråskupan så har dom många fina, men dyra modeller, Enl hemsidor kan dom bygga dem i vilket set-up man vill, fläkt, alliance, eller kåpa. Precis som du skrev
11 svar · 12,7k läst
·
J
Jouni157: Första frågan, säkert inte den sista. Hade OVK-besiktning förra veckan och där upptäckes att självdrag i köket var överkaklat och därmed en 2:a på besiktningen. Har nu spenderat större delen av två dagar att riva ner då en köksrenovering även sattes igång samtidigt. Fått fram "hålet" till självdraget och det var ingen rolig historia, grannen under har en annan placering
0 svar · 4,1k läst
·
P
petererlandsson1194: [citat] Ja du bör ha ljuddämpare på uteluft/avluft också för att få bort ljudet från aggregatet utomhus. Grannar kan störas men framförallt ni själva när ni vistas utomhus.
5 svar · 5,8k läst
·
T
topmount: Jo fast dagen konstruktion ovan yttertak är en kopparhuv med tak så antingen måste nuvarande konstruktion modifieras eller så måste en ny ovan tak lösning införskaffas därav frågan. I dagsläget är de tre rör som samsas i samma huv men skulle egentligen vilja att en av dessa går upp ensamt för att slippa en lång horisontell kanal på kallvinden och då behöver jag två nya
2 svar · 1,6k läst
H
Hobby1: [citat] För det första så bör en ljuddämpare monteras efter fläkten, en plåt dämpare och inte en slangdämpare då dessa släpper ut ljudet i omgivningen och skall byggas in. Helst på båda sidor när den är monterad inomhus. Sen styr man fläkten med en 5 stegs trafo med fasta lägen och aldrig en vanlig tyristor, en tyristor skapar frekvensljud om den ej går på max fart.
14 svar · 4,9k läst
·
J
Jotsat: Köp denna https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/halsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189058/ . Borra med en lång installationsborr först rakt igenom. Var noggrann med vinkel både i X och Y-led. Kör sedan hälften inifrån och hälften utifrån med hålsågen så når du lätt och förlängare är onödigt. Kör du bara inifrån blir det dessutom lätt
27 svar · 8,4k läst
S
Stegatorparn: Mitt hus byggt 1963 har makadam under källargolvet. Såg det när jag bilade upp ett golv och göt om. Farsan byggde en kåk 1965 med platta på mark som också göts på makadam, så det var nog ganska vanligt på den tiden.
18 svar · 9,4k läst
C
Choom: Hej! Jag har en undran. Skulle det fungera att förgrena ut ett rör som är 100mm i innerdiameter till 4st rör som är 50mm i innerdiameter (vilket ger samma totala area, om man skulle se rören i genomskärning som cirklar)? I mitt fall ska jag suga radon med en (eller flera, om det fungerar) dräneringsslang. Jag har uppbilat golv i en del av källaren och vill passa på att få bukt med
0 svar · 1,8k läst
Staffans2000
Staffans2000: Vilket dravel! Har det fungerat bra i över femtio år, kommer det nog att fungera ett tag till.
5 svar · 1,2k läst
S
Stegatorparn: Kommer det vatten på kanalens insida, får man fundera på att förbättra huven. Vatten på kanalens utsida tyder på brister i kanalens takgenomföring. Hur ser huven ut?
7 svar · 1,2k läst
·
Jonathanr
Jonathanr: Vill bara ge en uppdatering på hur jag hanterade detta ärende och fick det godkänt vid besiktningen! Vi sågade ett runt hål bredvid frånluftsdonet och satte dit ett ventilationsgaller och vips så var det godkänt. Låter som en enkel sak att göra, men byggspråket är inte alltid lätt att tyda för en nybörjare. Med vänlig hälsning, Jonathan
15 svar · 7,9k läst
·
Jonathanr
Jonathanr: [citat] Fin info, och intressant med en liten prisbild också! :-)
20 svar · 2,9k läst
S
Stegatorparn: Ett vanligt problem när man tilläggsisolerar vinden i gamla hus. Kan rekommendera Trygghetsvaktens lösning med fläkt och värmeslinga. https://www.trygghetsvakten.se/ Fick själv samma problem efter tilläggsisoleringen, men efter installation av Trygghetsvakten syns ingen mögeltillväxt. Bra om det finns en frånluftsfläkt för badrum mm. som kan hålla ett undertryck i lägenheten
4 svar · 1,4k läst
varmkorv
varmkorv: Absolut, jag vände mig mer mot informationen att aggregatet inte ska stå på stenullskiva/markisolering kanske OT eller missförstånd. Ledsen för det.
73 svar · 20,3k läst
·
S
Stefan1972: [citat] om det är en ventilationskanal så torkar det väl vartefter? Om du nu inte har en väldigt stor tratt på din skorsten då förstås ?:)
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.