jag funderar på att installera FTX-ventilation i mina föräldrars hus.
Jag har idag i mitt hus en HERU 180 som står på vinden och avluft/uteluft i kortväggen - har sadeltak, är nöjd med den har fått mycket bättre luft inne.

Föräldrarnas hus är ett två-våningshus med källare (varje våning ca 90kvm 4rok, våningshöjder ca 3m inkl bjälklag källare kanske 2.2m) och valmat tak - vilket gör att jag tror att det kan bli svårt att ha aggregatet på vinden (plus liten vindslucka så kanske svårt att få upp aggregatet) - såvida man inte kan ha avluft/uteluft ner genom innertaket till vån 2 och sedan ut genom väggen - vill helst inte ta hål i yttertaket.

mina frågor är:

1) kan man ha ett ventilationsaggregat i källaren eller blir det problem med tryckfall etc ?
1b) kan man isåfall ha avluft/uteluft på vån 2 så man inte tar luft vid marken (eller blir det tryckfallsproblem)?

2) om man har aggregatet på vinden och drar ned avluft/uteluft till vån 2 och ut genom vägg - ger det problem?

3) såg att det finns aggregat med intag för köksfläkt - det är kök på båda våningarna som ska renoveras - vad är nyttan att nyttja FTX agregatet till köksfläktkanalen? (ser ju problemet att filter skitas ner och ev brandrisk)

4) vilket/vilka aggregat rekommenderas för detta typ av hus? Funderar på
  • Heru som jag har, men det är för stort för vindsluckan så om nere i källaren kanske denna Heru
  • Flexit Nordic gillar deras appstyrning och möjlighet att koppla in fuktsensor vilket gör det smidigt att styra. samt deras tryckvakt för köksfläkten.
  • REC Temovex Blue alt REC RECOM 4 som separerar luften eftersom det kan rökas i huset - dock kanske det blir torr luft på vintern med ett motströmsaggregat?

5) Har också haft tankar på att göra en enklare installation först på övervåningen där det är mesta behov just nu med en mini FTX typ dessa men har inte sett så mycket info om dem ännu.
alternativt en PAX EOS 100 i badrummet och dra till-luft till närliggande rum - någon som har erfarenhet av sådana lösningar?

fick svar från leverantör:'
1) kan man ha ett ventilationsaggregat i källaren eller blir det problem med tryckfall etc ?

Ja det går bra att ha aggregatet i källaren. Det är en ganska vanlig lösning i äldre hus.

1b) kan man isåfall ha avluft/uteluft på vån 2 (eller blir det tryckfallsproblem)?

Ja det går bra.

2) om man har aggregatet på vinden och drar ned avluft/uteluft till vån 2 och ut genom vägg - är det problem?

Nej det är säkert inga problem. Man kan dra ute och avluftskanaler ganska långa sträckor utan att man får problem med tryckfall

3) såg att det finns aggregat med intag för köksfläkt - det är kök på båda våningarna som ska renoveras - vad är nyttan att nyttja FTX agregatet till köksfläktkanalen?

Man bör ha imkanal och spisfläktar i egna, separata kanaler. Vissa aggregat har en extra anslutning för spiskåpa där man då använder aggregatets frånluftsfläkt som ”spisfläkt” och den luften går då inte genom värmeväxlare eftersom den i så fall skulle sätta igen rotorn ganska fort. Kapaciteten är dock begränsad så osuppfångningen blir oftast sämre.

vilket/vilka aggregat rekommenderas för detta typ av hus?

Aggregat för placering i källare brukar vi välja antingen Flexits modeller Nordic S3 eller S4, eller fabrikat Systemair modell VSR 300 / 500. Heru har ju också modeller för placering i källare. Tex. Heru 100 (upp till ca 150 m2) eller Heru 160 för större hus. Recom är ett bra alternativ om man har problem med luktöverföring.

• Gilla
Marcus_Carlsson och 1 till
  • Laddar…
jag är i huset nu och hittade bra plats i källaren men det verkar vara väldigt tungt att borra igenom betonggolvet ca 8 cm (där jag tänkte ta ned 2 st 160 rör för till/från luft.

alternativet att ha aggregatet på vinden - här har min pappa när han levde dragit 4st 130 rör från vinden 2 till resp våning så alternativet är att använde dessa 4 st 130 rör för ute/av/från/TIll luft och ta av/uteluft genom vägg våning 2.

Men vindsluckan har måtten 56x44 cm
2 våningsplan 90 kvm.

någon som vet finns det något aggregat som går att ta isär och montera ihop på vind?

Finns ju firmor som bara jobbar med att ta hål i betong, inte så dyrt och blir snygga hål

sir_daniel sir_daniel skrev:
Finns ju firmor som bara jobbar med att ta hål i betong, inte så dyrt och blir snygga hål
ja kanske ett alternativ får kolla till veckan - vilken typ av företag - hur hittar man dem?

Sök på håltagning på tex google

hittade 2 företag direkt har mailat dem - tack för idén :-)

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.