Ventilation
etompau: Låt badrumsfläkten gå med något grundinställning av varvtalet. När en sådan fläkt monteras över ett ventilhål i väggen så hindras luftdraget något av fläktvingarna, så se om det inte går att ställa in ett visst grundvarvtal på den.
osiris: [citat] Jo, men med väldigt mycket jobb. Jag vill se att detta löser mitt problem ordentligt innan jag lägger ner så mycket energi. Verkar lovande, lukten är där men väldigt svagt och bara på morgonen. Tror att detta är prime season för den dessutom, varmt och fuktigt (det luktar ingenting vintertid). Om jag är nöjd så ger jag mig nog på att borra/mejsla/hacka ur en större kulvert
Harald Blåtumme: Jag är verkligen ingen expert på ventilation och mögel etc men en del experimenterande har jag hunnit med över decennier som ägare till några kåkar. [citat] Håller med, sällan under 50% rH utomhus snarare uppåt 90% under "monsunsäsongen". Så det är svårt att få ner luftfuktigheten inomhus utan luftavfuktare eller AC. Klorin funkar fint för att städa bort mögel, man får bara
useless: Det första man bör ta reda på är om man verkligen behöver en avfuktare eller om det räcker med andra åtgärder som inte kräver underhåll och kostar i drift.
JB_123: Har en dilemma. Jag är behov av att löda under mikroskop hemma 1-2 timmar om dan. Vill fixa en rökutsug. Bor i radhus från -78 med 4 rum uppe och resten nere. Uppe i varje rum finns det tilluftsventiler och frånluftsventiler finns i toaletter, en uppe och en nere, tvättstuga och kök. En fläkt på taket som brukar vara på lägsta och en Franke-köksfläkt när man lagar mat. I ena rummet
YankeeDude: Dra ut delen med fläktmotoren med bladen enligt bilden. Den släpper när man drar i den lite lätt.
Demodog: Okej.. men det måste väl fackman göra? skarvar man på det på befintliga rör som går till andra rum då? Nån uppskattning om vad det kan kosta?
Dublin: Allt går ju inte som planerat, men så är det väl alltid. Hade tänkt byta båda lagrena. Men novis på lagerbyte så jag tog förgivet att det skulle vara två likadana lager. Men icke, så det lager som fungerar får sitta kvar. Provkörningen gick utan anmärkning så nu är det bara att krypa upp på vinden och montera den som återstår. [bild]
Nygge72: [citat] Nej, vi har inte gjort något ännu. Vi köpte ett hus för lite över ett år sedan med denna konstruktion så det var mest jag som undersökte alternativ, utifall något skulle komma upp. Men jag har ej märkt av någon fukt så jag tror ej vi har problem. Sen får man se i framtiden hur det ser ut
Husqvarna220Ac: [citat] Inte rest upp huset än, men så blir det..
Elinlindh: [citat] Gulle dig! Kollar mm-arna noga. Hör av mig!
ViperTim: Tack för svar. Valde att försöka en tredje gång med en Woods, denna gång en M10G. Den kom fram oskadd, vi fick den väldigt billigt med vilket var skönt.
exerg: De temperaturer som redovisas i väderleksrapporter är temperaturer i skuggan. Då är det svårt att hålla att hålla 10 grader i skafferiet även om ventilen sitter lågt:geek:
peroande: Ser ut som helt vanligt damm. Brukar alltid samlas vid frånluftsventiler med tiden. Det räcker säkert med vatten och rengöringsmedel typ Ajax för att få bort det.
Ulltand: En enkel lösning kan vara en liten kanalfläkt för väggmontage med en varvtalsreglering. Låter betydligt mindre än en paxfläkt och håller betydligt längreLuftflödet behöver inte vara stort, 10 l/s räcker bra. Om utrymmet inte är väldigt tätt så kan läckluft genom konstruktionen fungera som tilluft. Ett snyggare alternativ är att ta in uteluften bakom ett element med en
sebastiannoren: [citat] Tack! Tyckte bara det såg ut som det var så lite plats kvar men det kanske har med hur dom satt fodret?
Cider: [citat] Bra idé. Der är lättare att sköta och hålla rent en köksfläkt som inte är kopplad till centralfläkten. Och vice versa: en centralfläkt är lättare att hålla ren om det inte kommer köksfett i den. Sköter du om båda fläktarna ofta och noga, så får du ända bästa möjliga.
Patrik Stenberg: [citat] Jag hittade faktiskt en pax-fläkt i en låda i svärfars garage idag, aldrig ens monterad. Så nu när jag ändå har en kan jag ju lika gärna montera den.
Jagheterinteolof: Lite pinsamt att erkänna nästan, men för framtida referens och ifall någon annan har samma problem... Jag kånkade mig upp på taket igen och tog i rejält med städningen denna gången. Rensade noggrant varenda "lamell" på båda sidor och satte tillbaka fläkten så gott det gick med en löst hängande dämpningslist. Jag var tvungen att dubbelkolla att jag verkligen satt igång fläkten,
Staffans2000: Har det fungerat i snart åttio år, går det nog bra ett tag till.
razzerblade: Hej, Skulle vilja få råd om typ av ”mekanisk ventilation” för vårt nya badrum, som byggs med ryggåstak. I Badrummet finns både ett större badkar samt duschkabin. Vill gärna ha råd om typ av ventilation och om möjligt även placering av frånluft. Tack på förhand
stugfar: Jamen det var ju bra. Nu såg jag att jag inte ens hade skruvat ut tallriken till max på frånluften i nock...ibland överträffar jag mig själv :crysmile: Svårt att veta hur stor förändring man får av 1-2 cm utskruvning av tallriksventil. Får väl se om det känns annorlunda över tid antar jag. [bild]
Michael Ranstrand: Nej ursäkta mig. Jag har en spiskåpa med fläkt separat som jag behåller och kör vid behov. 6l per s i tvättstugan men där finns en dusch innerst i tvättstugan där jag tänkte ta 15 l per s. Tänkte att kombinationen nog räcker?
crazytok: Provade lithofix easy på en liten yta i en trappa jag gjort. Sicken skit! Det är ju som en gelé nu i efterhand som är jättemjuk, hade jag spolat med högtrycken hade det ju försvunnit med en gång! Dessutom köpte jag grå, vilket den var när jag sopat ut den. Men efter vattning så blev den ju svart spräcklig och inte alls så snyggt som jag ville ha det... !!
xLnT: Vi har inga FD som har mer än 15l/s.
roybean: Antar att du menar att de har lägenhetsaggregat, vilket innebär att varje lägenhet är sitt egna ventilationssystem. Då är de helt egna system och behöver inte styras tillsammans med de andra lägenheterna. Ibland kan de boende styra aggregaten själva och ibland kan de inte göra det. Ofta i hyresrätter så låter man inte de boende komma åt styrningen. En fördel med lägenhetsaggregat