Ventilation
Gearhead: [citat] Jag har umgåtts med tanken på att dra ett nytt spirorör inomhus, upp till taket enkom för fläkten. Naturligtvis brandsäkrat isolerat m.m. Men det är inte heller så "bara" eftersom det är ett fönster rakt ovanför på andra våningen och då blir det knepig rördragning med inbyggnad och svårskött i slutändan. Vi får nog vänta till köksrenoveringen och ta ett helhetsgrepp
Demmpa: Även om du skulle bygga yttertaket som en enda stor luftkanal för uteluften samt hålla den snöfri så skulle inte lufttemperaturen på uteluften till FTX-aggregatet höjas typ någonting. Sedan så skulle det behövas spjäll/ställdon som gör att inte luften går via ”takkanalen” när det tex är natt, för om det skulle göra det så skulle luften kylas lite. Då är det bättre att ha
Massasias: Jag är i behov av hjälp kring ventialtion och uppvärming. Kompressorn till vår bergvärmepump går endast på halvfart vilket betyder att elpatronen får gå in och stötta nästan konstant. (Elräkningen för januari kommer inte att bli kul...) Pumpen (IVT Greenline E11) är drygt 15 år gammal och underhållet verkar inte ha skötts ordentligt av tidigare ägare så vi kommer att byta ut
Claes Sörmland: [citat] Jag har försökt att flytta värme från en hall där ACJn plockade varm luft från luftvärmepump i taket till hela huset via ACJn. I det här fallet var ACJns värme neddragen så att den gick på den lägre fläkthastigheten. Det räcker inte för värmekomfort i hela huset när det är rejält kallt, inte ens om jag höll typ 28 grader varmt i hallen. Luft bär så lite värme att
Jonatan79: Är trossbottnen fräsch behöver du inte åtgärda. Isolering kommer inte göra mycket skillnad, inte värt besväret.
Blasket: Hej Går nog på maah ide och testar om det inte funkar får jag väl göra om ventilationsrören och dra upp 2 st separata, om inte någon kommer med en lysande ide.
mrmlz: Vi har två tillluftsventiler i vårat källargym. Sedan placerade jag en fläkt (tänkt typ bordsfläkt) på en hylla precis vid ena ventilen. När vi gymmar kör vi fläkten som suger in lite extra luft samtidigt som luften kommer ordentligt i rörelse. Det har fungerat väldigt bra (även på sommaren ska nämnas).
Tompafix: [citat] Ja det eller vanliga väggventiler. Väggventilerna går att utrusta med ljuddämpning och pollenfilter och storlek på öppning.
Bullens Pilsnerkorv123: [citat] [citat] [citat] Hej. Jag kikade en hel del på olika alternativ till Fresh TL98F, och fastnade just för produkten du beskriver. Ett ”termostatstyrt” friskluftsintag, Går att läsa mer på deras produktbeskrivning. Den stora vinningen är att du ej manuellt behöver justera spjället efter årstid, den styrs av utomhustemperaturen och ska enl utsago ge ett jämnt flöde tilluft. Du
herregud: Känner att jag borde svara denna gamla tråd om vad som skett som tack för feedback men även för andra som har samma problematik. November 2019 fick jag nog, det blev inte bättre. Jag tog då en ordentlig koll i ventilationsrören, badrum och tvättstuga. I samtliga satt kallrasskydd som inte fungerade. En del satt "fast" och reagerade inte på luftflöde och andra fungerade
oscrug: Hej! Tack för svar! Jag tänkte att kanalfläkt är praktiskt för att då slipper man göra hål för att dra ut el på taket? Kanalfläkten skulle kunna sitta på sidvinden. Gällande mobilstyrning vad det för att styra den på något sätt, hitta en nivå som är bra och låta den var på den nivån. Sen var det lite kul att styra den via mobilen istället för något litet vred någonstans.
MagHam: Om det bara är för att täcka ett fyrkantigt hål så finns plåtar för det. https://soliduct.se/abc-tp-200x180-100-vit.htm
Mats-S: [citat] Gör en kanal som går förbi uterummet, led inte in den fuktiga frånluften dit. [citat] Inte bara att borra på, se till att det inte går några ledningar där du borrar ... sakta men säkert är måttot :-) [citat] Byt den också till en fuktstyrd när du ändå är i farten och har verktygen framme:cool:
SkruvEllerSpik?: Många hus har problem med markradon, några få med blåbetong. De riktigt höga halterna orsakas av markradon. Markradon åtgärdas effektivast genom att förhindra inläckage av markluft (täta genomföringar eller skapa undertryck under byggnaden med radonsug/radonbrunn). Att minska ventilationens undertryck är också positivt. Dock ska inte övertryck skapas inomhus eftersom det kan orsaka
Kicar: [citat] Tack för ditt svar. Den har automatisk avfrostning, se utdrag nedan. Inställning av avfrostningsnivå Aggregatet är utrustat med en automatisk avfrostningsfunktion som aktiveras då det finns risk för isbildning i området kring den roterande värmeväxlaren. Funktionen som styrs av utomhustemperaturen reducerar tilluftsflödet och/eller ökar frånluftsflödet i förinställda
gusvo085: Vad eldar du? eller oavsett, det brukar lukta lite i ett pannrum - vill du ha ut den luften i huset?
Ffredrik1973: Tack för svar! Börjar få grepp om hur det funkar nu!
oskar.valta: [citat] Först och främst, är du säker att det är ett frånluftsdon du har i sovrummet? Det bör det inte vara utan ett tilluftsdon. Om vi bortser från det. Ta bort don och ev. fästram. Sätt en nippel samt spirokanal + kanalböjar för att komma dit du önskar ha donet. Avsluta kanalen några millimeter innan du är i liv med "den nya väggen". Sätt tillbaka ev. fästram och don.
Weppo: [citat] Har funderat på precis den lösningen som du gjort. Är du fortsatt nöjd med luften i friggeboden? Hur gjorde du med element? Undrar om jag ska sätta ventilen bakom där jag vill ha element?
hobbs: [citat] Det är ungefär så jag har misstänkt också. Därför denna trådstart.. Fast hoppet är inte släckt än! Kan förtydliga lite vad jag menar med "bra": Viss värmeförflyttning från nedervåningen till övervåningen istället för att den åker rätt ut, samt något lägre elförbrukning. Även att sovrummen behåller sin nuvarande ventilation, som fungerar bra i dagsläget (gillar
sven-göran lindmark: Om aggregatet flyttas ex.vis till garaget, som är en egen brandscell skild från bostadsdelen, måste du återansluta aggregatet till kanalsystemet i bostadsdelen för att behålla bostadsventilationen som förut. En separat köksfläkt är bäst i köket men används bara vid matlagningen och inte för att ventilera bostaden som FTX-aggregatet som skall gå kontinuerligt. Då kanalerna bryter
Leafy: [citat] Ja min grundtanke var nåt åt det hållet men jag läste runt lite och sen är klädkammaren i hallen byggd liknande med egen tilluft, men å andra sidan är den även gjord för ytterkläder och skor. Jag gör nog några hål så ser jag med tiden, blir det "fuktigt" där inne kan man sätta in en ventil då.
olleson84: Tänker mest att man kan transportera ut den fuktiga luften som blir när man andas och på så vis kanske minska kondensen. Och samtidigt då skapa ett sug i sovrummet så att man får in mer frisk luft utifrån. Har även funderat på att byta fönster. Idag är glaset väldigt kallt på insidan.
Murmästaren: Hej, Köpte luftfuktare Philips HU4813 i veckan. Det råder torr luft nu på vintern och den ska stå i sovrum i källarplan och kontor. I sovrummet ca 15kvm funkar det bra. Gick från ca 30% till 40%. Men när jag flyttade den till kontoret ca 9kvm så stod den på 25% i typ 5 tim. Jag läste felsökningen i instruktionsboken och även stängde dörren, öppnade dörren helt och på glänt.
cobrarax: Gjorde tre vinklar som jag skruvade fast i innertaket från vindssidan och drog fast de mot röret med ett stort rörklammer.
Gazzi83: Oskar.valta. Menar du att ha stammen i 125 och sen gå ner till 100 mm samt 100 mm don? I köket har vi en Ikea köksfläkt som vi drar igång när vi lagar mat. Tvättstugan är i anslutning till köket och där sitter frånluftsfläkt. Vi har sedan ett badrum med konstant frånluft samt en liten toalett där vi även där har frånluftsfläkt. Vi har tyvärr inte möjlighet till ventiler i
Keiller: Ja, det går att montera ett mekaniskt kallrasskydd i efterhand. Så gjorde jag när jag hade exakt samma problem.
oskar.valta: [citat] Okej. Är det hyfsat fräscha grejer som du plockar bort skulle du kanske kunna få en slant för det. Dock lite svårt med att hitta köpare. För stora saker för en villaägare och entreprenörer köper nog det knappast eftersom det är begagnat. Värt ett försök iaf.