Jag är i behov av hjälp kring ventialtion och uppvärming.

Kompressorn till vår bergvärmepump går endast på halvfart vilket betyder att elpatronen får gå in och stötta nästan konstant. (Elräkningen för januari kommer inte att bli kul...) Pumpen (IVT Greenline E11) är drygt 15 år gammal och underhållet verkar inte ha skötts ordentligt av tidigare ägare så vi kommer att byta ut den för att få en effektivare bergvärmepump med garantier. Men när man väl börjar rota i detta så tänkte jag även på ventilationen.

I källaren i ett ouppvärmt rum har vi en gammal FTX (RDAA Rexovent) med ganska låg effektivitet gällande värmeväxling även om det sköter ventilationen. Då ventilationsrören dessutom saknar isolering blir värmeväxlingen ännu sämre och luften som går ut i huset ganska kall, ca 17 grader. Huset är byggt 1947 i lättbetong och isoleringen ganska dålig så det skulle vara önskvärt med något varmare luft.

Ett budgetalternativ skulle vara att sätta in en fläktkonvektor kopplad till bergvärmepumpen i det kalla källarutrymmet så att ventilationsluften inte kyls ner på samma sätta som idag. Rummet är ca 20kvm och används även som kallförråd. En bonus med att sätta in en konvektor här skulle vara att slippa använda avfuktare där vilket behövs idag. Kostnaden för detta skulle vara ca 10-15tkr tror jag.

Ett annat alternativ skulle vara att sätta in en ny FTX, vilket verkar vara en större investering men som också har fördelar, bland annat bättre luftrening och effektivare väremväxling. Det finns säkert fler möjliga fördelar? Alternativen utesluter ju inte varandra.

Att byta FTX framstår dock som en djungel för mig. Finns det t.ex. FTX som går att koppla mer direkt till bergvärmepumpen för att även få bättre värme på vintern och eventuellt kyla på sommaren? Finns det någon stor fördel med att byta FTX samtidigt som man byter bergvärmepump? Finns det någon nackdel med att sätta in en konvektor och vänta med att byta FTX tills den nuvarande inte längre fungerar?

Huset har ca 180kvm boyta på två plan och en en uppvärmd (ventilerad) källardel med ca på ca 60kvm, ett garage (med element och ventilation) på ca 20kvm och ovan nämnda kallförråd på ca 20kvm som saknar uppvärmning och ventilation.

Tacksam för tips kring hur man kan tänka kring detta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.