H
halj: Skickar du in luft från bostaden i ett kallt garage finns stor risk att det blir väldigt fuktigt därinne. Är frånluften en typ paxfläkt så har du inte mer än 30l/s. Antar 20c inne och 5 i garage 30l*0,0012kg/l*1kj/kg,k*(20-5°C)=0,54kW Alltså ger detta drygt 0,5kw som en skotork ungefär. Är temperaturen 12C i garaget halveras effekten.
1 svar · 1,8k läst
F
Fredrik-85: Då vet jag vad som väntar mig tids nog då det blir lite varmare. Tackar er för visat intresse, fint att få lite hjälp och tips! /mvh Fredrik
11 svar · 2,7k läst
·
jonmo
jonmo: [citat] Nej, du ska vända dig till styrelsen. Ta inte in någon själv, dels blir det dyrt och dels har de inte mandat att gå in i andra lägenheter.
12 svar · 2,7k läst
Promiscuos Monkey
Promiscuos Monkey: Vad tror ni om denna fläkt? kan den passa bra till mitt fettfilter utan motor? https://www.amazon.co.uk/Electric-Ventilation-Fireplace-Gemi-Elettronica/dp/B07R4BWWF9/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=Gemi+Elettronica&qid=1613322246&sr=8-1
0 svar · 770 läst
King Average
King Average: Låter troligt att röret du nämner är köldbryggan. Skulle kontrollera isoleringstjockleken där. Är det ett från- eller avluftsrör och du hade ett mekaniskt flöde kanske du inte haft problemet, dels då du får lägre luftfuktighet inne men också ett varmare rör.
9 svar · 3,5k läst
R
Renoverajämt: [citat] Kontrollera dammsugarens filter.... Skaffa centraldammsugare om problemen kvarstår.. Se över vilka rum som dammar mest eller om det är lika illa i hela huset för om det är lika så är det tilluften eller dammsugaren .
4 svar · 11,6k läst
G
Gjutjärn: Hejsan! Bor i en 70-talsvilla med original rör som jag mäter på insidan ca 135/136mm. Alltså sannolikt gammal standard! Rör i sig är riktigt rejält isolerat på vinden så jag ser ingen anledning att på något sätt byta ut det! Finns det någon möjlighet att hitta någon shop där man kan hitta prylar som lirar ihop med detta mått? Ska installera ny köksfläkt och den är ju 125
0 svar · 3,8k läst
Michel123
Michel123: [citat] härligt att det är komplett system i så fall. Står i valet och valet o köpa nya fläktar och filter. Men det kanske är konstgjord andning. ganska kostsam sådan. Kanske är bättre att köpa nytt och veta att den håller ett tag med garanti :-)
5 svar · 2,4k läst
·
Bj00rn
Bj00rn: [citat] Najs! Hur gjorde dom med dimensioneringen på stammarna? [citat] Tack för svar! Hoppas på radonbidrag vi också. Mätning pågår. Har du konstuktionsritning som du skulle kunna tänka dig dela med dig av?
10 svar · 9,7k läst
·
J
jonaserik: Dom här kanske har , men ett häftigt pris om det är en sådan du har https://www.alltomventilation.se/product.html/flaktmotorer-vevex-sebovex-och-svab
5 svar · 2,3k läst
P
Palleball: Jag tänkte byta filter till luftningsluckorna i den nyköpta lägenheten. Normalt sitter det ju G2-klassade filter där men går det att stoppa in M6-filter, säljs de i rätt storlek eller på rulle? Eller är de för täta för att undertrycket i lägenheten ska vara tillräckligt för att dra in frisk luft?
0 svar · 653 läst
M
MankanMC: [citat] Kontaktade ventilationsföretaget som hade ventilationsentreprenaden, de kommer att rätta till det här. Så kanonbra information Oscar, Tack!
6 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: Jag gissar också på spjäll för att ställa flödet. Undvik att vrida på den...
3 svar · 825 läst
·
V
Vrakersberg: Har du kikat här för vägledning? https://www.swegon.com/globalassets/_product-documents/acoustics/_sv/cla-a-b.pdf Man får ganska fort god effekt på ljuddämpare, ska du bygga själv och det finns utrymme kan du också överdimensionera utan att det blir särskilt mycket dyrare. Luftflöden & krökar/spjäll spelar såklart roll men kolla även ljudata på fläkten ifråga. Är ljudet
1 svar · 1,1k läst
M
MayaP: Tack!
2 svar · 1,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] Det är ett spjäll som stänger kanalen om temperaturen överstiger 70-80 grader.
10 svar · 3,2k läst
·
F
Felixjohansson: Hej! Nån som kan svara på om dessa fungerar ihop? Har fläkten installerad sen tidigare ägare men vill ha en regulator.
0 svar · 742 läst
·
H
Hybro: Visste att det skulle skrivas om detta:p Uppvärmning av hela bostadsdelen med en centralt belägen täljstenskamin. Inget annat. Inte ens på toaletterna dit dörrarna åtminstonde på natten står lite på glänt. Alltså låg temp inne på toaletterna. Frånluft tas från toaletter och tvättstuga. Ska mäta temperaturerna vid tillfälle. Men gissningsvis 17 grader. Och mindre tempfall i de
11 svar · 2,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Köksfläkten typ Minimaster var inte så bra på osinsamling så det är nog bara att leva med och städa köket oftare. På Bahcos original så öppnade man spjället med ett vred, forcerade flödet med ett annat vred som ställde upp fläktarnas hastighet och fällde slutligen också ned en kåpa när man skulle laga mat. Om denna denna ersättningsprodukt har något liknande så ska det inte
1 svar · 2,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Hur ser det ut ovan taket? Sätt en hatt på röret så regnar/snöar det inte in.
3 svar · 1,3k läst
·
allexx
allexx: Hittade detta spjäll på wish som säkert skulle fungera till att styra ventilationen ihop med sonoff med en tempgivare som styr spjällen efter temperaturen utomhus [bild] [bild]
79 svar · 15,9k läst
·
MaxiVind
MaxiVind: Ska testa detta också, tack för att ni tar er tid och hjälper en dumbom som mig! [citat]
11 svar · 1,4k läst
·
A
abbe_: [citat] Detta låter som den bästa lösningen. och sen skruva ner frånluftventilationen till ett minimum, passar ju bra också när du sätter in en ny frånluftskanal till tvättstugan utanför.
11 svar · 2,5k läst
·
A
Arveteg: Sitter och funderar över ventilationen i huset. Som det är i dag så sitter det en PAX Calima i badrummet på markplan, en köksfläkt i köket samt förstärkt självdrag i tvättstugan (källaplan). Sedan vi installerade bergvärme förra året så används inte skorstenen. Det är en enkelpipa på 200 mm. Min tanke är att sätta en fläkt i toppen av skorstenen, liknande
0 svar · 2,3k läst
·
H
Hybro: 1981 monterades tydligen ett Metsovent FTX. Huset är byggt på en Ytonggrund, ungefär som en upp- och nedvänd skokartong. All från luft blåstes ned i grunden (även från köksfläkten!) . Som året runt håller 8 - 12 grader, även i dag. Typ väldigt lite att återvinna. Nåväl. Luft från grunden in i FTX. Men som sagt dåligt att återvinna o värma, värmeväxlaren med. Som då
78 svar · 28,1k läst
·
U
uhmfufu: Har ni injusterat anläggningen så att alla luftflöden stämmer? Om ni mäter temperatur i ett tilluftsdon vad ligger temperaturen på? Är det elvärme eller vattenburenvärme? Om du kan kolla i DUC vad det är för temperaturer på tilluften, frånluften, avluften samt uteluften
7 svar · 1,5k läst
FamiljenL
FamiljenL: [citat] Ok, tack för info. Men vi kör på detta nu. Får vi nedslag på nästa ovk så fixar vi det då. Nu är os-problemet borta.
15 svar · 3,4k läst
·
P
Platonmattan: [bild]
4 svar · 7,4k läst
·
C
CHUL: [citat] Hej Håller på med exakt samma sak. Har också zigbee på raspberry pi som jag skulle vilja ha in det på men z-wave och wifi funkar också. Kommer förmodligen att sluta med att jag har det också i systemet till sist. 433 undviker jag eftersom man inte får någon återkoppling om status. Angående utsug i köket så ska du nog ha det. Man brukar ha i kök och våtutrymme som toalett,
13 svar · 12,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.