H
Håbbe01: Yes går att ta bort eller undvika att montera eller slita bort fladderbladen
4 svar · 1,6k läst
·
C
Claysson: Stort tack för alla snabba svar och idéer, då känns det som att inget hindrar oss att ta bort den lilla väggen, så ska vi fundera hur vi gör med luften!
8 svar · 1,8k läst
N
Nikorasu: [citat] Det normala är att man suger ur luft från badrum och har tilluft i sovrummen. Logiken frisk luft till sovrum som flödar genom huset och sedan sugs ut där den är sunkigast. Jag hade satt ventiler i sovrummen och en EC fläkt som kan ställas in på vinden som suger ut från badrum och ut genom taket.
1 svar · 646 läst
·
N
nallepu: Jag tog bort min spiskåpa och monterade in en fuktstyrd fläkt. ovanför fläkten monterade jag en glasskiva med metall kant. Min fläkt går på tomgång men så fort jag ställer en kastrull på spisen eller brygger kaffe går fläkten upp på full fart. Ofta startar man inte spisfläkten eftersom den bullrar mycket och då är det praktiskt att ha en fuktstyrd som startar av sig själv någon
4 svar · 1,7k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Den slangen som hänger där sitter fast i en kanal ovan gipsskivan. Jag hade plockat bort slangen och satt ett ändlock på den kvarvarande öppna kanalen.
1 svar · 896 läst
·
BirgitS
BirgitS: Det normala förr var att frånluft inkl. imkanalen gick upp till skorstenen via murstocken men det händer ju att murade kanaler blir otäta med tiden.
3 svar · 990 läst
H
Houdini: Usch vad tråkigt, tack för uppdateringen!
4 svar · 2,7k läst
·
J
jonaserik: Det ser ut som att det finns lite plats kvar i ytterkant, känn på röret som sitter där, kanske inte fastskruvat och då går det säkert att byta genom att ta bort det som syns. Du får mäta bef, rör , är nog ett 110 mm och nästa är 125 mm som kan träs över.
3 svar · 1,1k läst
·
T
tompaah7503: [citat] Tack, ska kolla med vår lokala järnvägsförening om de skulle vilja ha den till skänkes.
6 svar · 2,5k läst
·
H
Helajna: [citat] Japp, mycket rimlig slutsats
8 svar · 6,1k läst
·
oshu
oshu: [citat] Kanske har ert hus mekanisk ventilation men att fläkten var avstängd eller varit blockerad? Annars betyder ju det att någon gjort ett ingrepp i ventilationen till din nackdel o det är ju inte så kul.
11 svar · 6,9k läst
·
N
nybyggarn3: När jag installerade ventilationen i mitt hus såg jag till att fästa rören ordentligt med hårband. Donramen (tror jag stosen man fäster donen i heter) fäste jag på några ställen bara i kanalen. Skruvade inifrån med vinkelväxel på skruvdragaren. Rätt eller fel vet jag inte men alla don sitter kvar ett år senare
3 svar · 5,3k läst
larsbj
larsbj: Mekanisk frånluft är nog det rimligaste, kontinuerligt utsug från kök och badrum/Wc. Ftx är såklart det bästa ur både energi och komfortsynpunkt. Men kostar betydligt mer.
1 svar · 2,4k läst
N
Nyatag: [citat] Hej BirgitS! Jep allt kommer att gå igenom styrelsen och jag kommer att kontrollera om det behövs en anmälan till stadsbyggnadskontoret. Jag har redan pratat med ordförande (därifrån jag fick ta bilder på ritningarna) tyvärr är det en väldigt liten förening med ny styrelse som inte riktigt är insatt i dessa bitar. e.g., jag upptäckte när jag letade efter ritningarna att OVK
9 svar · 3,2k läst
·
C
camelspin: Hej Är det inte lite omväg att suga ut värmen till en ftx för att sedan fördela ut den med vissa förluster - och jag tror förlusten kommer att stiga betydligt om skillnaden i temp mellan varm och kall sida är stor, du kommer att behöva ha mycket höga flöden för att "hinna" ta hand om värmen i växlaren. Sätt istället ett FTX-tilluftsdon ovanför kaminen, gärna med ett spjäll så
10 svar · 7,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Jag tror det, men se till att få OK från ventilationsbolag/styrelsen innan ni spikar det.
8 svar · 2,8k läst
P
pontus7111: Pannrummet användes av förra ägaren som "snickarbod" men är ju längst in i huset o passar inte för mina snickarbehov. Så idag står bara elpannan som vi ska byta till en värmepump om ngr veckor o ett frysskåp. Är för dagen ouppvärmt och bristfälligt isolerad men eftersom det är granne till tvättstugan så är nog den långsiktiga planen att utöka den med det gamla Pannrummet.
4 svar · 3,2k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Var kommer kondens ? I tillluft, frånluft eller båda typerna? Har du rengjort växlarpaketet också efter att du bytte filter ? Hur smutsiga är fläktarna ? Behöver de rengöras ? Har du fullständig typbeteckning liknande RDAA-1-3-1 ?
1 svar · 2,9k läst
Demmpa
Demmpa: Enda sättet att ”övervinna” termodynamiken och hur luft vill förflytta sig är med fläktar. Istället för FTX så kan man välja F-system, nackdelen med F-system är att det kostar en massa värmeenergi i längden. Med central fläkt på vinden/taket och sedan frånluftskanaler/frånluftsdon från bad, toa, tvättstuga, ’andra ”dåliga” rum’ samt friskluftsventiler på lämpliga
11 svar · 3,2k läst
IAMWEASEL
IAMWEASEL: [citat] Never mind, har hittat källan till varför det luktar rök. Tack för hjälpen ANYHOW.
12 svar · 3,0k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Absolut inga konstigheter att bygga in den. Inte en servicepunkt som du behöver att komma åt.
1 svar · 804 läst
B
bobman: [citat] Det blev så att att taket sänktes minimalt istället. 16Mm + 11mm innertaksskiva. Då fick en intellivent fresh plats.
10 svar · 1,9k läst
S
supernoob: Hej, Jag har en bostad med mekaniskt till- och frånluft. Tilluften kommer in via två öppningar i golvet och för att ge ett mer enhetligt intryck har jag fräst ut hål i spillbitar från lamellparketten som jag tänkte använda som galler ovanpå dessa hål istället för metallgaller. Jag undrar om jag borde behandla undersidan och hålen i golvbitarna med någon olja eller liknande för att
0 svar · 813 läst
IAMWEASEL
IAMWEASEL: [citat] Fungerar ett kallrasskydd för att stoppa röken?
20 svar · 12,5k läst
H
Hybro: Jo jo... Läste igenom bruksanvisningen. I det läge den fläkten står nu, alltså under längre tid. Visst går det att justera ned flödet? Och öka flödet i det andra tidsstyrda? Då är det ju klart sen.
3 svar · 4,7k läst
J
JERO005: Hej igen! Jag har lyckats lösa mitt problem själv. Det visade sig att dottern ”glömt” en termos med chokladmjölk och muggar i en väska på sitt rum. Som låg i ena hörnet och såg väldigt oskyldigt ut. Det är helt häpnadsväckande vad lite gammal chokladmjölk kan ställa till med dålig lukt. // Ägare till Heru 130 S
1 svar · 1,6k läst
H
Håbbe01: Hej, Om du skall öppna upp en bärande vägg i en bostadsrätt så bör man väl ha ett godkännande från styrelsen och kan ta detta med ventilationen på samma gång
1 svar · 1,5k läst
·
S
sinuslinus: [citat] ja det är på övervåningen det blir övertryck. På bottenvåningen blir det undertryck. [citat] montera inte enligt Fresh:s anvisningar på övervåningen. Radiatordon är bästa lösningen på övervåning. https://energy.extweb.sp.se/ffi/ventilation.asp
9 svar · 3,3k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: Om fläkten inte ska hela tiden bör [citat] Om fläkten inte ska gå hela tiden så behöver du ett kallrasskydd.
5 svar · 2,0k läst
tommib
tommib: Om röret bara är 100 mm så ska du väl rimligen ha en 100 mm ventil. Långmuffen är en bra idé för att få röret i nivå med gipset.
2 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.