Ventilation
Patrik.: I slutändan blev det inte det här aggregatet. Jag bedömde att det skulle bli en för omfattande ombyggnation, bland annat pga på att där vi slutligen bestämda oss för att montera aggregatet skulle det bli för stort. Så nu är vi på jakt efter ett annat aggregat och den här gången siktar vi på ett nytt. Hälsningar Patrik
JA”Snabbe”: Jag tror inte murstocken brinner så bra. Jag gjorde precis likadant, den gamla eternitkanalen var fastmurad in i skorstenen. Satte en stos och tätade med nått brandsäkert ventilationstätning. Det fungerar mycket bra, körde med 160mm spirorör från fläkten.
antonera: Efter några års icke-arbete tänkte jag till sist få tummen ur och göra klart ventilationen, så jag försöker väcka liv i den här gamla tråden igen. Min stora fråga är fortfarande: Om jag köper en fyrkantig stos (nytt ord för mig), hur fäster jag den vid ventilationskanalen? Köksfläktssatsens stos har hål i hörnen, men jag vet inte om kanalmaterialet ens är lämpligt att skruva
Derbyboy: Då tycker jag du ska skippa rökgasfläkten. De är dyrare. Ska du ha en riktigt bra kostar de över 10k och styrningen kostar 10k. Jag har kikat en del på exodraft och då är det saftiga priser. fläkten kostar 3-4k Styrningen 1k Läste idag att en ovk kostar 3-5k En plåtlåda som en plåtslagare gör kan inte kosta mer än 2-3k Jag tycker det låter som att den där ventfirman tjänar en
downhill82: Ja, helst skulle jag vilja använda ventilen som tilluft, och sen när torkskåpet används ska luften kunna ledas ut där. Jag tänker att den varma fuktiga luften från torkskåpet kanske kan "vända" luften, och ledas ut även om en distans används?
Håbbe01: Tumreglern för ventilation beror på antalet frånluftsutrymmen. Räkna med 10l/s för alla utom klädkammare som kan ligga på 3l/s. Summera , avrunda uppåt. och sedan skall du ha lika mycke tilluft ca att fördela över de rummen. 0,35l/s är endast minimum kravet från Boverket inte norm
Demmpa: [citat] Med den storleken på murstocken ovan yttertaket så gissar jag på en/två rökkanaler, fyra frånluftskanaler samt en imkanal (från köksfläkten). För att kolla hur många kanaler det är och hur många som har använts som rökkanal så måste man upp till skorstenen på taket och titta. Den lilla, troligen runda, pipa som också sticker upp genom yttertaket är troligen
Anonymiserad 138279: [citat] Tack för svar! Under sommaren kan det också vara en del kondens. Detta är inte normalt i så fall?
surris: Som Oskar Valta skriver. Nej återluft, alltså tilluft från frånluften är väldigt ovanligt. Det kan förekomma men då behöver man rena luften. Med en roterande VVX kan en obetydlig mängd frånluft smita över till tilluften, aggregat med plattvärmeväxlare och batterier är helt slutna.
Newhomejamtland: Stängde tilluft på våning 1 drog igång frånluft på våning 1. Ingen skillnad tyvärr. Finns tilluft I taket i sovrum 2 på övervåning. Den funkar som den ska.
InsidersUnited: [citat] Det verkar så. Kolla att de är öppna,ibland sitter det ett litet smalt filter i dessa,skölj rent. Skaffa en paxfläkt som kan gå på konstant lågfart till badrummet.
BirgitS: Du behöver tänka på brandskyddet, dels är det fråga om en imkanal från köket som ska klara av att det börjar brinna på spisen och dels är en bil en brandrisk så att t.ex. ett sammanbyggt garage ska vara brandskyddad från resten av huset.
Håbbe01: Ser bra ut Finns det frånluft nånstans så är det ok
peroande: Slagregn är jag inte orolig för. Skorstenen har en plåthuva och jag har aldrig upplevt att vi fått in vatten genom den. Min fundering är främst om det är skadligt för skorstenen att skicka frånluft genom den pga fukt.
Kirre2021: [citat] Det är precis som allt annat, du får vad du betalar för. Jula fläkten verkar bara ha ett driftläge som blir alldeles för mycket för konstant drift. Ljudnivån är också hög. Köper man en bra fläkt, säg från 1000kr - 2000kr så får du betydligt mer finesser. Exempelvis inställningar för konstant drift, dvs du kan ställa in hur mycket luft den ska vädra (Hur snabbt
oskar.valta: [citat] Det ska inte behövas att sätta in en separat fläkt pga fukt. Det ska inte vara några bekymmer för FVP:n.
Tutanen: Gammal tråd kanske, fick du någon klarhet över vad ljudet / problemet var? Har två stycken i lägenheten som låter liknande [bild]
Fejkskåningen: [citat] Tack för input! Jag har en anslutning till pipan på någon meter så hoppas det hjälper till mot nackdelarna du beskriver
nybyggarn3: Jag bodde tidigare i ett radhus från 70-talet med mekanisk frånluft från kök och badrum. Fläkten, som satt på vinden, gav upp en riktig var sommar (tror det var 14). Efter byte blev ventilationen i huset betydligt bättre. Gubben som bytte den sa att den gamla var full med fett från köket. Kanske skulle kunna vara ett liknande problem hos er?
Ropia: [citat] Procenten är egentligen ointressant, det är luftflödet som är intressant. Du kan ju göra en radonmätning före och efter du ändrar luftflöde.
myrstack: [citat] Hmm, det var en spännande lösning. Normalt är ju väggdon tänkta att placeras högt och luftens kastlängd osv är uttänkt utifrån att man vill sprida den friska luften i rummet samtidigt som man undviker drag. I kommersiella och offentliga miljöer förekommer ju givetvis till och frånluft lägre ner men ofta med helt andra don än de som går på normal villaventilation. Oavsett
Krokben: Ja absolut, man ska ju ha frånluft i badrum/våtutrymmen. Har du ingen ventilation alls i badrummet i övrigt? Har du redan frånluft i taket/högre upp på väggen så skulle jag bara sätta igen ventilen, har du inget hade jag satt en paxfläkt.
Mawe85: [citat] Vi har hus från -70 med självdrag, men jag har installerat paxläktar i badrum och gästtoalett. Kanalerna mynnar ut i murstocken. Har många tilluftsventiler i källaren så jag tycker vi har bra inomhusluft.
MayaP: jaaa, okej. Nu är jag med! kollar just på denna sidan som du skickat länken till :) Tack!!
Muuuuurtin: [citat] Aha, det hade jag inte tänkt på. Det är separat imkanal, borde kunna få en plåtslagare att göra en huv med en enkel ritning med två uttag och någon form av uppdelning mellan kanalerna.
qvrk: [citat] Var egentligen en UE till min entreprenör som körde på nätmatta. Och tyvärr var jag inte på plats (eller min entreprenör) för att hindra. Min entreprenör är Inneklimat i Gislaved, UE har jag inte i minnet. Förmodligen måste jag jaga upp dem på vinden för att ångaspärra kring den befintliga isoleringen. Tror man ska kunna svepa in befintliga isoleringen i plastplåt och
erik12: Hej, Vi håller på att totalrenovera ett hus som vi ska nyttja som fritidshus. Huset har två badrum där vi tänkt att ha frånluftsdon samt eventuellt ett i köket också. Tilluft blir genom uppborrade ventiler i väggen i sovrum samt vardagsrum. I det ena badrummet, i anslutning till köket, kommer vi att ha toalett, tvätt och en värmepump. Vi har inte bestämt oss än vilket typ av VP det