Har en källare där jag skulle vilja använda ett av rummen till gym. Dock skulle vetilationen bva föbättras. Källaren har ganska öppen planlösning och är ca 150 m2. Utrymmet jag tänkt mig är 16 m2. Hur kan jag bäst lösa ventilationen för endast detta utrymme? Jag vill inte ventilera hela källaren. Måste jag ha en dörr till utrymmet jag vill ventilera? eller blir det i alla fall tillräckligt bra? Det gör ju inget att ventilationen även påverkar övriga källaren. Jag har idag en tilluftsventil till utrymmet. Men det känns som jag behöver få in mycket mer lluft. Tips hur jag kan få en god luftväxling i utrymmet?
 
Skånepöjk
Varför skulle inte en tilluftsventil räcka för ett litet hemmagym menar du?
 
Hej, En god luftväxling måste du ha med båda delarna dvs tilluft och frånluft. Dock ej i samma rum. Tilluft där du vistas länge och frånluft i någon smutsigare utrymme. Sedan måste det kunna flöda fritt (överluft) genom dörrtröskel eller väggventill mellan de två luftdonen.
 
Öppna ett fönster...
 
B larry78 skrev:
Öppna ett fönster...
Finns Inget...i just denna del av källaren...
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Varför skulle inte en tilluftsventil räcka för ett litet hemmagym menar du?
luften är ganska sunkig o en självdrags ventil räcker inte. Skulle behöva forcera luftväxling tror jag
 
För träning så skulle nog behövas en forcerad tilluft via luftdon genom yttervägg , helst låg placering , minst 125mm. En kanalfläkt typ an vanlig ck125 kopplad till belysning som frånluft ut från rum diagonalt i andra änden av rummet. Denna luft kan nog blåsas ut i källarutrymmet.

Vinntertid blir det kallras men med bra spridning och placering av tilluften så fixar det sig.
 
H håbbe1961 skrev:
För träning så skulle nog behövas en forcerad tilluft via luftdon genom yttervägg , helst låg placering , minst 125mm. En kanalfläkt typ an vanlig ck125 kopplad till belysning som frånluft ut från rum diagonalt i andra änden av rummet. Denna luft kan nog blåsas ut i källarutrymmet.

Vinntertid blir det kallras men med bra spridning och placering av tilluften så fixar det sig.
Tack. Låg placering på tilluft i källare är svårt, även om jag förstår att det vore bäst.
 
Låg placering är det bästa. Bygg en låda i gips med tre 100mm tilluftdon på en höjd av 1m. Dra ett rör till uteluften till toppen av lådans nederdel. Bygg in resten av röret så blir det snyggt. Du får bra spridning utan fartvindar.
 
H håbbe1961 skrev:
Låg placering är det bästa. Bygg en låda i gips med tre 100mm tilluftdon på en höjd av 1m. Dra ett rör till uteluften till toppen av lådans nederdel. Bygg in resten av röret så blir det snyggt. Du får bra spridning utan fartvindar.
Låter som en bra idé att "hämta luften från tilluftsventilen som sitter ca 2 m upp på väggen och sedan dra ned ett rör till enmetersnivå (och bygga in det i en "låda" så att det blir snyggt. Men varför behövs tre st tilluftsdon? om det ska vara nytta med tre måste de sitta (ganska) långt isär gissar jag? Tänker mig att det räcker med ett tilluftsdon då utrymmet är ganska litet ca 15 m2.
 
Vi har två tillluftsventiler i vårat källargym. Sedan placerade jag en fläkt (tänkt typ bordsfläkt) på en hylla precis vid ena ventilen.

När vi gymmar kör vi fläkten som suger in lite extra luft samtidigt som luften kommer ordentligt i rörelse. Det har fungerat väldigt bra (även på sommaren ska nämnas).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.