Hej, hoppas på lite tips i detta ärende.

Vi köpte ett nyrenoverat hus sent 2014 som har självdrag.
I besiktningsdokumentet de gjort innan försäljning bekräftar de muntligen att de inte haft problem med ventilation eller kondens på rutor.

Muntliga upplysningar: "Det har inte noterats några problem med inomhusventilationen. Inga kondensbildningar har noterats på fönsterrutors insidor"

Vi gör en egen besiktning där inga fel uppmärksammas, här provas ju inte ventilationen direkt.

När vi firar julen (2014) i vårt hus med cirka 14 personen slutar det med att det nästan rinner vatten på rutan inne pga av all fukt. Vi tar här kontakt med en ventilationsexpert som inte "ser" något fel men justerar våra velcoventiler. Här mätte han även luftfuktighet vilken var OK.

Vi testar våra båda kanalfläktar i badrummen och märker där att den ena inte fungerar som den skall och byter därför ut båda till freshfläktar som inställs att gå på automatik för att vara säkra på att allt är OK.

Problemet kvarstår 2015 och nu 2016 börjar vi bli något trötta på detta. Vi har inte haft så många personer i huset igen som julen 2014 vintertid så det vi märker nu är att det samlas kondens längst ner på rutan vintertid vid kallt väderlek.

Vad jag förstår kan inte detta klassas som dolt fel iom att vi har undersökningsplikt men då det står i besiktningsprotokollet att de inte haft några som helst problem är det något vi kan dra vidare?

De fönster som drabbas värst är de fönster som inte har ett element under sig, samtliga har en fönsternisch på cirka 15cm så kan tänka mig att värme har svårt att komma åt här.

Vi har ett utrymme i huset, grovingången på cirka 20 kvadrat som vi inte har värmen på vintertid och där uppstår inga problem, antar för att vi har dörren stängd till detta rum o ingen värme på.

Vi har cirka 19,5-20,5 grader inomhus påverkar detta?
Håller jag papper på utblås i båda badrummen är det drag, gör jag likadant på köksfäkten finns inget drag, bör det kännas drag där?

Har även justerat freshfläktarna i badrummen att de går konstant på låg hastighet och inbillar mig att detta hjälper något men inte fullständigt.

Oavsett är det ju något som inte står rätt till, vi känner dock inte själva att inomhusklimatet är dåligt sas utan bara att det skapas kondens på rutan.

Tack för synpunkter!

Redigerat:
Har ni väggventiler/fönsterventiler i alla sovrum och v-rum? Frånluft i tvättstugan? Kanske behöver ni borra hål i fönsterbrädorna så att värmen behöver sprida sig. Kanske byttes det fönster vid renoveringen så huset blev tätare och mindre luft letar sig in. Föreslog inte "vent-experten" några åtgärder eller hade något vettigt att komma med alls?

Vi har väggventiler i samtliga rum (velcoventiler). Frånluft i badrum, kök samt tvättstugan. Vi har inga fönsterbrädor utan utan fönsternischer. Det är klart att det fönsterna byttes och jagmisstänker att huset är för tätt.

"vent-experten" justerade bara våra ventiler och föreslog byte av fläktar i badrummen och detta har vi gjort.

Då är det lite skumt. Hur stort är huset och hur många våningar?

Tack för feedback.

Det är ett enplans på cirka 200 kvadrat.
Om jag håller ett papper vid köksfläkten skall det vara drag där trots att fäkten inte är på? Samma vid tvättstugan som har en fläkt som skall gå på automatik men aldrig rört sig.

Köksfläkten brukar inte ha konstant flöde i ett hus. Se över tvättstugans fläkt också. 3 st nya fläktar bör ju klara jobbet för ert hus men jag är ingen "expert", logisk tänkare bara ;) Blir det inte bättre bör ni fundera på en annan lösning, tex ett mekaniskt fläktsystem med eller utan återvinning, eller ett frånluftsvärmesystem beroende på vilken typ av uppvärmningssystem ni har idag?

Är det lönlöst att ta upp detta med förra ägarna då de hävdade att det inte fanns några problem? Detta kan inte vara unikt för oss sas.

K
De kanske inte upplevde problem eftersom de hade andra levnadsvanor än ni och därmed hade lägre luftfuktighet inomhus, exempelvis genom att:
- Färre personer i hushållet
- Duschar mer sällan / kortare perioder
- lagar mindre mat

Exakt hur står det formulerat i besiktningen?

Som Jonatan79 skriver, vad har ni för uppvärmningssystemet? Självdrag bygger ju på termiska effekter från t.ex en varm murstock. Har man bytt till värmepump och har kall murstock så minskas ventilationsfunktionen drastiskt.

Redigerat:
nikasp
Jag skulle nog inte orka driva det där mot tidigare ägare men man kan ju alltid fråga så de får lite dåligt samvete om de ljugit. Alternativt så kanske de faktiskt inte hade problem pga få personer i huset? Det blir ju annan fuktbelastning med t.ex. en barnfamilj jämfört med 1-2 personer,

Citat från besiktningsprotokollet.

Muntliga upplysningar: "Det har inte noterats några problem med inomhusventilationen. Inga kondensbildningar har noterats på fönsterrutors insidor"

Förstår att det kan skilja i levnadsvanor men har svårt att tro i detta fallet, samma personer, 2 vuxna samt likvärdig ålder så har svårt att tro att det kan avgöra så drastiskt.

Vi har elpanna kopplad till vattenburen värme i golv samt element.

Ni har nog inget eller för lite att komma med genom att försöka stämma säljarna. Läs på om frånluftsvärmepump, borde gå att komplettera er elpanna med detta system, kostar en slant men ni återvinner delar av värmen i inomhusluften som värmer vattnet och får förhoppningsvis tillfredställande luftombyte i hela huset. Detta förutsätter att det går att dra ventilationskanaler på vinden.

BirgitS
herregud skrev:
Vi har väggventiler i samtliga rum (velcoventiler). Frånluft i badrum, kök samt tvättstugan. Vi har inga fönsterbrädor utan utan fönsternischer. Det är klart att det fönsterna byttes och jagmisstänker att huset är för tätt.

"vent-experten" justerade bara våra ventiler och föreslog byte av fläktar i badrummen och detta har vi gjort.
Hur djupa är fönsternischerna och har ni gardiner som kan minska uppvärmningen av luften närmast fönsterrutan?
Är det radiatorer under fönstren eller golvvärme?
Något som ändrades när det gäller uppvärmning och ventilation under 1-2 år innan ni köpte huset?

Fönsternischerna är cirka 15cm djupa, inga gardiner som stör.

Radiator under fönster = problem
Utan radiator under fönster (golvvärme) = större problem.

Kan du ta några bilder på ett problem fönster och ett fönster utan problem?

Gärna så det går att se om det finns ventiler eller radiator. Fler bilder underlättar.

Jag ser att fönstren byttes vid renovering. Är det även gjort någon tilläggsisolering?

Kan du göra en handritad skiss eller om du har en ritningskopia kan du ta en bild och lägga upp så vi ser planlösningen. Det bästa är om du kan göra lite anteckningar om olika rum avseende värme, ventilation(till-och från luft) och om det är problem. Även frånlufts-punkterna är bra att se vart de finns

Jag hoppas det är ok att ställa lite frågor och be om lite bilder. Det är enklare att få bättre kvalitet på reflektioner och tips från andra på byggahus desto mer fakta som finns. Det blir lätt generella råd annars.

Lite beroende på svaren kring ovanstående kan jag ha några tips värda att pröva.

Frågeformulären är ju ofta rätt klena och lite svåra att hänga upp ett case på.
När man frågar: "Har ni upplevt några problem med kondens?"
Så skulle man kunna läsa frågan som att den handlar om hur säljarna mår och inte hur fönstret mår. Ett Nej på frågan kan ju alltså betyda: Det finns massa kondens men vi har inget problem med det.

En annan filosofiskt betraktelse: Varför väljer man att kalla det för muntliga upplysningar? I och med att man skriver ner dem i ett dokument så är de ju skriftliga (om det nu spelar någon roll)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.