Ventilation
oskar.valta: [citat] Okej. Är det hyfsat fräscha grejer som du plockar bort skulle du kanske kunna få en slant för det. Dock lite svårt med att hitta köpare. För stora saker för en villaägare och entreprenörer köper nog det knappast eftersom det är begagnat. Värt ett försök iaf.
Stabbsson: [citat] Finns en plan att sätta en extra frånluft intill rummet mellan trappan/badrummet då det är en gammal matkällare som är under min entré som är I etage så lågt i tak och ingen ventil i väggen så det luktar instängt som satan där. Så ja planen finns för mer frånluft från badrummet och givetvis öka detta i takt med mer tilluft. Ja det kanske är överkurs med gillestugan.
BirgitS: Det beror förstås hur kraftiga fläktar du installerar men i princip så verkar det så. [citat] https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/ [citat] https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/miljohalsa-och-halsoskydd/tillsynsvagledning-halsoskydd/kompletterande-vagledning-om-ventilation/
Mjolnir: [citat] Läste fel rubrik i tråden , ignorera ovan, postar i annan tråd!
ulsa: Hej, Har ett par frågor angående ventilation. Föranleds av att jag har en PAX 201 i badrummet, men den har lagt av. Är nyinflyttad i lägenhet i ett betonghus byggt 1959. Finns ventilationsspringor i fyra fönster enligt bild och planritning. I övrigt enbart ventil i badrummet. Ska vara självdrag och det är det, men svagt. Fast å andra sidan vet jag inte hur starkt det bör vara. Intag
TheGame: Priserna måste ha gått upp. betalade 49000kr 2010 för att få FTX indraget. 200m2 enplan
Trudelutten: Hej, Jag har jag ett gammal FTX system från Husqvaran som har gått sönder och vill byta ut mot nyare. Men har lite svårt att räkna ut hur. Den är insprängt mellan två takfot och lämnar ingen plats på bredden för krökningar av kanalerna, vilket jag måste göra då samtliga nya FTX korsar uteluft med frånluft, medan den här har inflödena av luft från en sida och utflödena i den
NoOne2k: [citat] Jag har 18m som jag har isolerat med 30mm aluminiumbelagd lamellmatta. Det kan vara bra att räkna på dimensioneringen, så att man får ett så tyst och effektivt system som möjligt.
DorisDoris: Villa - 54, självdrag. I nedrevåningen funckar ventilationen okej med tilluft i varje rum och 1 självdrags frånluft och en fläkt i badrum. Men övrevåningen är knepigare. Tycker de känns lite dåligt där spec nu när man inye kan vädra. Består av kall oinredd vind och 1 sovrum. Sovrummet har tilluft men det saknas frånluft. Och vet inte var man skulle kunna placera det? Murstocken
Åsa Lund: Klaga hos din hyresvärd istället! Du ska inte stänga av flödet till ventilationen på grund ljud. Det är deras ansvar att fixa att du har rätt ventilation men att den inte låter mer än tillåtet. Fixar de inte det så anmäl till Miljöförvaltningen
oskar.valta: [citat] Ska du få en noggrann mätning på flödet krävs vettiga grejer som kostar en slant. Mitt råd är istället att räkna 10 l/s i kök och tvättstuga och toalett, 15 l/s i badrum/WC m. dusch och 3 l/s i ev. klk. Mät dimensionen på kanalen där du ska sätta fläkten. Ta sedan en fläkt som passar kanaldimensionen och klarar ditt framräknade flöde vid 60-70 Pa tryckfall. Passa på
Demmpa: @Samann85 du kan redigera/ta bort inlägg upp till 60min efter postning, istället för att posta ett nytt inlägg, försent för denna tråd, men tips framöver, https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/redigera-inlaegg-du-har-skrivit-detta-gaeller-och-sa-haer-goer-du.5064/ Det du gjorde fel vara att du klickade ”citera” flera gånger samt klickade på ”krysset” flera gånger.
janwide: Det känns lite som en bildgåta :crysmile: Kan du ta en bättre bild så att man ser helheten?
d95mlad: Om ingen har testat den, har ni som kan några tankar om att ha luftfuktare kontinuerligt tillkopplad till tilluften? Finns det några risker med att luften i rören har högre luftfuktighet typ hela vinterhalvåret? Jag tänker på mögel, sporer och sådant...
useless: Undertrycksventilering innebär att man suger ut luften under golvet så att uppvärmd luft letar sig dit från bostadsutrymmet.
coconut: Tycker det ser ut som en ganska typisk smutsig ventilationskanal som är behov av en rengörning. Tycker inte det ser ut som något som möglat utan bara damm som klumpat ihop sig. Gör man en sökning på google på "smustig ventilation" och klickar på "Bilder" ser nästan alla kanaler ut som denna.
BirgitS: Helst i motsatt höjd mot springan under/över dörren så att luftflödet inte bara går längs taket eller golvet. Så det är tilluft i en klädkammare. Skulle det gå att leda en kanal från ventilen i fönstret direkt till sovrummet?
cpalm: [citat] Sant, men ändå betydligt varmare än om man inte eldar alls. Vi eldar inte alls men har ändå en hyfsat välfungerande självdragsventilation. Så med rätt förutsättningar är det inte alls omöjligt, även om det förmodligen inte uppfyller moderna krav på volymomsättning.
Marlen Eskilsson: Jag har flyttat en off topic diskussion om vedeldning och cancer till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vedeldning-och-cancer.403894/
Patmark: [citat] Bara två bredvid varandra på samma kanal istället för ett större alltså?
Håbbe01: Hej, Kör pax så länge Min of-förfråga skulle nog bli denna när de e dags för renovering Plåtis att fixa takmontage för anpsassning av takfläkt samt imkanal Elgubbe. Dra el till takfläkt + regulator + köksfläkt Byggis för renovering , montage köksfläkt + don Sotaren Justera in flöde + protokoll
leifherlin: Visste att jag skulle få svar, tack allihop :ok:. Kontakt med föreningen blir det och det stämmer nog att det var ventilation i ett gammalt skafferi.
oskar.valta: [citat] Om det hade varit radon i byggmaterialet så hade en ökad luftomsättning hjälpt att sänka radonvärdet. Med markradon är inte sambandet riktigt så enkelt. Markradon kommer in i huset på grund av tryckskillnader, ett större undertryck i huset ger således en större inflöde av radon. En balanserad ventilation (FTX) är därför att föredra då man med en sådan ventilation
Håbbe01: Hej, Frånluften i kallutrymmen kräver 80-100 nätmatta runt om du ej fyller upp med lösull. brandskyddet gäller imkanalen från kök. Avluften ut i det fria kan man isolera närmast vägg/tak nån meter med typ liggunderlag , dvs nån plastskum på nån cm
mr/mrs smith: Angående ljuddämpare tänker jag mig en https://www.luftbutiken.se/ljuddampare/10019-ld-slang-alut-s-125-1200.html Alternativt https://www.luftbutiken.se/ljuddampare/480-ljuddampare-stl-125-60cm.html Fördelen med den första verkar vara att den är isolerad i sig.. Osäker på vilken som är mest effektiv.
NoOne2k: [citat] Tittade lite närmare på hemsidan, det är tydligen skillnad på S och T versionen, där S versionen har 200mm anslutningar. För att få till en korrekt dimensionering behöver du räkna ut tryckfallen och flödena för att få ett så tyst system som möjligt. Kan du inte göra det själv så ritar bland annat alig ventilation upp det hela åt dig Ventilationsritningar
Kulibertikus: Jag har en Heru 90S EC och som nämnts ovan så är det en röd knapp som ska tryckas in. Det finns väl lite olika modeller, men på min 90S så har den en helt separat eftervärmare som sitter som en kanalvärmare cirka 75cm nedströms efter själva FTX-aggregatet, innan luften går in i huset. Så min knapp sitter inte där man byter filter. Kanalvärmaren är ju isolerad på utsidan så jag