Hur ansuter jag takventilerna från- och tillluft. Ventilerna kommer med Monteringsring/anslutningsstos som jag antar att man fäster i gipstaket men monteringsringen är 45 mm hög inklusive gummitätning och upp till vind är det 57 mm (gips, glespanel, brädtak) Från vinden vill jag ansluta en böj 30 grader. Ska man bara ta en rörstump och ansluta till böjen och stoppa ned genom hålet? Eller finns det någon lämpligt takstos med spiroanslutning i båda ändor?

verkligen ingen här som byggt ett FTX system och anslutit takventilerna?? Visst man kan ju sticka ned ett rör genom hålet i innertaket men hur fixerar man röret i så fall mot brädtaket på vinden?

P
Metallisk skarvmuff på 100 mm för koppling av rörböjar vid bygg- och renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilram nippel KGEX-01-100mm för röranslutning, visas i två vyer med teknisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du vill gå ner med en rörböj kan du fästa en ventilram innertaket. Finns både med muff och nippel beroende på om du ansluter direkt mot rörböj eller inte. Mellan ramen och rörböj kan det eventuellt räcka med en skarvmuff.

Sen finns det säker andra lösningar också.

Vad menar du, är bjälklaget 57mm.
Normal sätter du en böj ned och sätter en bit spiro som slutar i linje med takgipsen, eller några millimeter innanför, den får inte sticka ut. Röret ska vara rakt så att det är i 90 graders vinkel mot taket. Sen stoppar din in stosen och låser den med skruv i spiroröret, du skruvar alltså in skruv från insidan stosen in i spiroröret. Sen trycker du in till/frånluftsdonet i stosen.

P
Tillägg till det jag skrev ovan. Om röret på vinden ligger mellan takstolarna och inte över takstolarna så måste du fixera det så att inte donet kan pressas ner genom taket.

tack för svaren. Ska begrunda dem lite.

Jerfed skrev:
Tillägg till det jag skrev ovan. Om röret på vinden ligger mellan takstolarna och inte över takstolarna så måste du fixera det så att inte donet kan pressas ner genom taket.
ja det är mest det jag funderar på hur fixera spiro skarvmuffen från vindsidan mot det spontade brädtaket. Från skarvmuff och rörvinkel ansluts en flexdämpare som går upp mot ett spirorör och liksom hänger. Men man kanske bara tar en vinkel och drar fast?
Sen när man fäster ventilramen i gipset, Känns ju lite vekt att skruva i gipset endast, brukar man lägga en plyfaram eller liknande under gipset?

P
Känner inte riktigt att jag hänger med. Har du ett spontat heltäckande tak ovanför gipsen eller sitter det enbart gles?

Eftersom jag själv inte har flexdämpare känner jag inte riktigt att jag kan ge mer råd, det riskerar att bli lite vilseledande. Jag tror Johan456 redan gett en vettig lösning, dvs att skruva inifrån. Alternativet är väl annars vinkeljärn eller böjda dubbelvikta patentband från ovansidan in i sidan på muff/nippel.

Edit, ser att du skriver brädtak. Då skulle jag välja längre skruv så att du når hela vägen.

@cobrarax Hur gjorde du till slut med dina takstosar? Står inför samma problematik!

Gjorde tre vinklar som jag skruvade fast i innertaket från vindssidan och drog fast de mot röret med ett stort rörklammer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.