927 läst · 2 svar
927 läst
2 svar
FTX-aggregat i vardagsrummet?
Jag tänkte att forumet kanske kan hjälpa mig antingen skjuta ner eller bekräfta en fundering jag haft de senaste dagarna.
1,5-planshus med öppet till nock, knappt 120 m², med ganska stor öppning mellan planen. Vi har i nuläget mekanisk frånluft med frånluftsdon (utan ljuddämpning) i kök, tvättstuga och toalett på nedervåningen. Tilluften är i vardagsrum och två sovrum på övervåningen.
Det som är lite trist är att det blir lite småkyligt i vardagsrummet på andra våningen. Inget stort problem, men om det går att lösa vore det fint.
Den idén jag tänkt på är om det är möjligt att bygga in ett FTX-aggregat i en garderobsvägg (säg 2 x 2 meter och en dryg halvmeter djupt) och koppla den mot frånluftsystemet samt vardagsrummets uteluft och sedan blåsa ut tilluften endast i vardagsrummet. Sovrummen skulle alltså få behålla sina simpla tilluftsdon.
Skulle det gå att göra?
Skulle det kunna bli bra?
Skulle det gå att ljuddämpa?
1,5-planshus med öppet till nock, knappt 120 m², med ganska stor öppning mellan planen. Vi har i nuläget mekanisk frånluft med frånluftsdon (utan ljuddämpning) i kök, tvättstuga och toalett på nedervåningen. Tilluften är i vardagsrum och två sovrum på övervåningen.
Det som är lite trist är att det blir lite småkyligt i vardagsrummet på andra våningen. Inget stort problem, men om det går att lösa vore det fint.
Den idén jag tänkt på är om det är möjligt att bygga in ett FTX-aggregat i en garderobsvägg (säg 2 x 2 meter och en dryg halvmeter djupt) och koppla den mot frånluftsystemet samt vardagsrummets uteluft och sedan blåsa ut tilluften endast i vardagsrummet. Sovrummen skulle alltså få behålla sina simpla tilluftsdon.
Skulle det gå att göra?
Skulle det kunna bli bra?
Skulle det gå att ljuddämpa?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är ungefär så jag har misstänkt också. Därför denna trådstart.. Fast hoppet är inte släckt än!KnockOnWood skrev:
Kan förtydliga lite vad jag menar med "bra": Viss värmeförflyttning från nedervåningen till övervåningen istället för att den åker rätt ut, samt något lägre elförbrukning. Även att sovrummen behåller sin nuvarande ventilation, som fungerar bra i dagsläget (gillar att sova kallt).
Finns det någon typ av aggregat som kanske har sämre verkningsgrad, men istället är mindre och/eller tystare?