Nyinflyttad i ett hus byggt 1989 med FTX-system (värmeväxlare, tillluft och frånluft). FTX är helt nytt för mig då vi i gamla huset hade elpanna som sedan byttes ut om bergvärme. Fick första elräkningen i nya huset som landade på 5500:-, detta med bättre kwh-pris än förra huset.
Är det lönt att byta ut FTX-systemet mot ett modernare för att spara på elräkningen eller är det inget man tjänar på i längden?
Vi visste såklart att nya huset skulle dra mer el så det är ingen överraskning, men jag vill gärna få ner priset om det är möjligt.

När man läser följande blir man dock lite sugen
"Efter vi bytt ett FTX aggregat så nästan fördubblas verkningsgraden och elförbrukningen minskar med i genomsnitt 80 %"

Men det kanske är mycket snack...? Sedan har jag ingen aning om vad det skulle kosta att byta ut. Någon som har en aning mellan tummen och pekfingret?

Ett FTX-system brukar bestå av två fläktmotorer, ev. en motor som roterar värmeväxlaren samt en värmeenheten.

Motorerna drar kanske 75-150 W, till detta kan komma värmepaketet som kopplas in vid låga temperaturer.
Säg 0,1 kW för motorerna, det ger ca. 75 kWh/månad, sedan tillkommer värmepaketet.

Nyare system använder sk EC-motorer med lägre effektförbrukning. Dock lär det ta många år innan dessa är intjänade.

• Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för uppvärmningssystem i nya huset?
Eller menar du att det är luftburen värme via FTX-aggregatet?
För om det är luftburen värme så är det nästan bara ren elvärme, samt att ni i så fall även har eldriven varmvattenberedaren.

Det finns några olika typer av FTX-system, dessa har lite olika verkningsgrad.

En del FTX-aggregat har elektrisk eftervärmare, om det är så går det ofta att stänga av eftervärmaren, eller så drar man helt sonika ur kontakten till värmeelement.
Då blir tilluften visserligen lite svalare.

Har du kollat att alla filter är rengjorda? Om det är en korsväxlare, så bör man ju också förvissa sig om att den är ren, för det påverkar verkningsgraden betydligt.
Om du skriver vilket fabrikat och vilken typ det är, så får du säkert mer relevanta svar här i tråden.

Det sitter 2 skåp i tvättstugan på nedre plan (en för tillluft och en för frånluft) av märket Bacho och sedan värmeväxlaren i ett annat rum på nedre plan. Skall kolla vilken typ senare ikväll.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tror inte FTX-system är det som orsakar den större förbrukningen. Uppvärmning och varmvatten är de stora posterna för elen.
Du försöka jämföra med tidigare bostad, uppvärmningssätt, husisolering, fönstertyper och uppvärmda area.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Kolla så att FTX funkar som det skall. Rena filter. Roterande växlare som fungerar.
Vad har du för temperaturer på tilluft, frånluft och avluft?

Tror inte Bahco-systemen hade roterande värmeväxlare 1989.

FTX är ju frånluft och tilluft med en värmeväxlare för att inte skicka in kalll luft i huset utan att återvinna värmen i frånluften

FTX är inte den huvsakliga värmekällan.

Om inga element finns är det mest troligt ett av despännande husen med luftburen värme (Gullringshus).

"Det sitter 2 skåp i tvättstugan på nedre plan (en för tillluft och en för frånluft) av märket Bacho och sedan värmeväxlaren i ett annat rum på nedre plan."
Låter ju inte som ett modernt ftx system iaf :)

FTX som uppdateras sänker ofta kostnaden en del. Men då det inte är huvudsakliga värmekällan brukar det finnas andra saker att fokusera på först. Tex få bort direktverkande elen.

Vad säger energideklarationen?

Redigerat:
D Denaxe skrev:
Nyinflyttad i ett hus byggt 1989 med FTX-system (värmeväxlare, tillluft och frånluft). FTX är helt nytt för mig då vi i gamla huset hade elpanna som sedan byttes ut om bergvärme. Fick första elräkningen i nya huset som landade på 5500:-, detta med bättre kwh-pris än förra huset.
Är det lönt att byta ut FTX-systemet mot ett modernare för att spara på elräkningen eller är det inget man tjänar på i längden?
Vi visste såklart att nya huset skulle dra mer el så det är ingen överraskning, men jag vill gärna få ner priset om det är möjligt.

När man läser följande blir man dock lite sugen
"Efter vi bytt ett FTX aggregat så nästan fördubblas verkningsgraden och elförbrukningen minskar med i genomsnitt 80 %"

Men det kanske är mycket snack...? Sedan har jag ingen aning om vad det skulle kosta att byta ut. Någon som har en aning mellan tummen och pekfingret?
FTX är inget uppvärmningssystem, utan ett system för att att återvinna en del av värmen från ventilationen. Man förvärmer uteluften man tar in med den luften man ventilerar ut.
All energi kan man inte ta tillvara på från luften, sedan försvinner det värme ut genomväggar, fönster, tak ect.

Du måste ha en värmekälla, är det direktverkande el så är kostnaden inte så konstig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kan ju dessvärre inte så mycket om dessa system...
Jag har inga element utan värme sprids via tillift. Har tilluft i taket på nedervåningen och tillluft i golven (vid vägg) på övervåningen.
Så här ser aggregaten ut iaf. Foto på ena skåpet och luftvärme.

Bild på ett luftvärmeaggregat med öppet inspektionslucka i ett teknikrum, omgivet av luftkanaler och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeskåp och kontrollenhet för tilluftssystem monterade på en röd vägg.
Skapa konto
Luftvärmeskåp monterat på vägg med reglage, del av ett tilluftssystem för uppvärmning.
Skapa konto

Skall försöka dyka ner i alla papper som finns i huset.

O
Det där är en av de värsta värmekällorna som finns med dessa elpriser...
Borohus med elvärmeaggregat, konverteras i massor i dag.
Förlusterna blir stora i dessa system, du bör fundera på att byta ut direktelen mot vattenburet aggregat med fjärrvärme om möjligheten finns. Eller installera nått alternativt.

O
D Denaxe skrev:
Kan ju dessvärre inte så mycket om dessa system...
Jag har inga element utan värme sprids via tillift. Har tilluft i taket på nedervåningen och tillluft i golven (vid vägg) på övervåningen.
Så här ser aggregaten ut iaf. Foto på ena skåpet och luftvärme.

[bild] [bild] [bild]

Skall försöka dyka ner i alla papper som finns i huset.
Det första du ska göra är att byta filter i aggregaten.
Det kan spara dig orimligt mycket pengar om det är eftersatt

För att sänka elkostnaden så är det tex installation av luftluftvärmepump, ju öppnare planlösning ju bättre.
Eller installation av vattenburen värme med någon typ av värmepump.

• Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
H
Ser ut som Minimaster ACF som är värmeväxlaren och en Bahco ACJ till luftvärmen. Samma som jag har i mitt Borohus från 1988.

Vi har 138 kvm att värma, från oktober 2019 till oktober 2020 låg vi på ca 13 500 kWh i hushållsel och uppvärmning och bor i Hälsingland.

Där har du något och jämföra med utifrån tidigare ägares utfästelse och energideklaration.

Jag är inne på att byta ut både luftvärmen och värmeväxlaren när tvättstugan/badrum ska renoveras. Men ger ingen förhoppning på att elförbrukningen sjunker drastiskt. Mest för att stilla mitt sinne med fräscha grejor och ev tystare system.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.