Jag fick installerat en Fresh intellivent i höstas i en vertikal självdragskanal i badrummet på nedervåningen av ett 1,5-plans hus på åkern i Skåne. Innan det fanns ingen fläkt. Fläkten har helt klart fått badrummet att torka snabbare så den gör nog en hel del bra.

När det blåser från nordväst blir det tydligt kallras i badrummet (det blev det innan installation också). Jag trodde att det skulle lösas om man satte på konstant lågvarv för att funka som kallrasskydd.

Vid vind från nordväst kallrasar det fortfarande rätt rejält. Fläkten går framåt ett tag, snurrar baklänges och går åt rätt håll igen, fläkten verkar inte orka putta ut luften mot vinden.

Min fråga: kan man installera ett mekaniskt kallrasskydd i kanalen ovanför fläkten? https://fresh.se/produkter/flaktar/tillbehorflaktar/669805
Kan tydligt se att det inte är det det står i produktbeskrivningen... Eller skall man göra något annat?

Ja, det går att montera ett mekaniskt kallrasskydd i efterhand. Så gjorde jag när jag hade exakt samma problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.