2 353 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Mekanisk ventilation - köksfläkt plus takfläkt
Hej.
Franke alliance sitter i köket och har två ”prickar”. Ett läge för ventilationen där fläkten på taket går jämt och andra pricken är för forcerad ventilation. Fläkt inbyggd i alliance(kökskåpan) med 3 hastighetslägen.
Vid mat så ändrar jag ju läget till något av hastighetslägena 1,2,3.
Då stannar ”centralfläkten” på taket under tiden ,tror jag då eftersom det inte sugs ut luft från badrum/toa under tiden.
Är det så det ska vara eller är det takfläkten som egentligen ska styra allt även i hastighetsläge 1,2,3 ?
kanske finns det olika varianter eller hur det är gjort med rör uppöver.
Blev fundersam hur det egentligen bör fungera men känns rätt att takfläkten stannar och man kör hårdare med köksfläkt men jag kan ju ha fel.
Har någon koll på detta och kan förklara ?
Tacksam för svar.
Franke alliance sitter i köket och har två ”prickar”. Ett läge för ventilationen där fläkten på taket går jämt och andra pricken är för forcerad ventilation. Fläkt inbyggd i alliance(kökskåpan) med 3 hastighetslägen.
Vid mat så ändrar jag ju läget till något av hastighetslägena 1,2,3.
Då stannar ”centralfläkten” på taket under tiden ,tror jag då eftersom det inte sugs ut luft från badrum/toa under tiden.
Är det så det ska vara eller är det takfläkten som egentligen ska styra allt även i hastighetsläge 1,2,3 ?
kanske finns det olika varianter eller hur det är gjort med rör uppöver.
Blev fundersam hur det egentligen bör fungera men känns rätt att takfläkten stannar och man kör hårdare med köksfläkt men jag kan ju ha fel.
Har någon koll på detta och kan förklara ?
Tacksam för svar.
Jag kan tänka mig att man stänger utsuget i resten av kåken när köksfläkten går för att oset ska stanna i köket.
Klicka här för att svara