Fundering... Vi har haft två konvektorer, en takkassett och en väggmonterad mindre konvektor i ett sovrum.
De är "parallelkopplade" och har varsin N/C ventil (on/off).

P.g.a en långt utdragen renovering där jag tog ner lilla konvektorn och pluggade rören har den inte varit i dift senaste året.

Nu har jag lagt tillbaka den men den kyler inte alls.

Jag har försökt "massera" ventilen och om jag öppnar avluftningen på den kommer lite vatten men inte med något "tryck".

Kan jag ha svängt rören fel...?
Skulle det påverka cirkulationen så pass om ventilen inte öppnat ordentligt?

Saknar du kanske övertryck i köldbäraren så luften inte trycks ut? Måste vara övertryck där om konvektorerna sitter högre än nivåkärlet vid bergvärmepumpen.

Jag har ca 1 bar övertryck i KB slingan.

Den andra konvektorn kyler och den är också på övre våningen (i taket). Båda konvektorerna är placerade ca. 4 m över nivåkärlet.

Slingan för frikyrkan avluftade jag genom att pumpa runt via påfyllnadskopplet.

Har du testat att stänga det andra konvektorn?

D Daniel 109 skrev:
Har du testat att stänga det andra konvektorn?
Ja, det är ingen skillnad, lilla konvektorn verkar inte få någon cirkulation av KB vätska...

Jag har en NC ventil på den https://www.vvsbutiken.nu/product.html/2-vagsventil-fv2s12?category_id=1833

Jag har tagit bort ställdonet och tryckt på ventilen upp/ner flera gånger men det hörs inte något flöde/skillnad mellan öppen/stängd.

Därför funderade jag, antingen om ventilen fastnat eller då om jag råkade lägga rören fel så att flödet går åt "fel håll" om det kan påverka så att ventilen inte öppnar?

anders07 anders07 skrev:
Ja, det är ingen skillnad, lilla konvektorn verkar inte få någon cirkulation av KB vätska...

Jag har en NC ventil på den [länk]

Jag har tagit bort ställdonet och tryckt på ventilen upp/ner flera gånger men det hörs inte något flöde/skillnad mellan öppen/stängd.

Därför funderade jag, antingen om ventilen fastnat eller då om jag råkade lägga rören fel så att flödet går åt "fel håll" om det kan påverka så att ventilen inte öppnar?
Även om du har kopplat baklänges så ska ställdon och ventil jobba. Det låter som att ventilen har beckay igen

Dubbelkollat nu och allt är rätt kopplat och ställdon och ventil rör på sig som de ska...

Måste vara antingen ventilen som fastnat (fast jag har knackat rejält på den) eller, mer troligt, att brine inte kommer fram (eller tillbaka) obehindrat...

Återstår att skruva upp igen då och undersöka rör/slangar och ventil var det är stopp... :sweat:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.