Har köpt ett brandspjäll som ska sitta i ett ventilationsrör och min fråga är, ska man bara trycka ihop den så som den är på bilden? Ska inte dom gula grejerna monteras nånstans?

• Brandspjäll i metall med gula fästelement och fjädermekanism, mot grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brandspjäll i öppet tillstånd med synlig mekanism, inklusive gula detaljer, avsett för montage i ventilationsrör.
    Skapa konto
S
När smältsäkringen löser ut slår spjällskivorna igen och fjäderblecken fjädrar ut över skivorna och hindrar att dom öppnas av gastrycket.
Jag kan inte se att dom gula plastbitarna fyller någon funktion, snarare hindrar spjället att slå igen helt.
Kanske någon typ av transportsäkring?
Utlöst spjäll återställes genom att pressa blecken mot plåten för att spjällskivorna ska kunna passera så att en ny smältsäkring kan monteras.

Japp, som du säger så är det så, nåt sorts skydd så man inte skär sig vid montering kan jag tänka mig, var trött och hjärnan ville inte va med så drog iväg en fråga här , tack iallafall

Dom gula ska bort annars blir det inte tätt när den slår igen

nino nino skrev:
Dom gula ska bort annars blir det inte tätt när den slår igen
Japp, dom togs bort vid installation

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hej! Är på g och skall installera ett likadant brandspjäll som du har. Har väldigt svårt att utläsa åt vilket håll det skall sitta. Med vänliga hälsningar Harald

Sk inte spela nån roll, blir tätt vilket som

Se bild

• Skärmdump av ett inlägg i ett diskussionsforum om brandspjällinstallation.
    Skapa konto
S ste78fan skrev:
Se bild
Tack snälla. Ha en bra sommar!

• Gilla
ste78fan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.