2 214 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Frikyla, behövs isolerad luftkanal?
Jag har frikyla (kopplat på inkommande KB från hålet) och min takkassett har utlopp för extra "utlopp".
Då ena ändan av huset inte får så mycket kyla tänkte jag dra en luftkanal som får blåsa ner i bortre ändan så frågan då, måste luftkanalen vara isolerad eller fungerar det med vanlig "fläktkanal"?
Jag kikade på denna på Hornbach: https://www.hornbach.se/shop/Ventil...-gra-130x1500mm/5115282/artikel-detaljer.html
Den är oisolerad...
Eller är denna variant att föredra som stumpa ovanpå röret: https://www.bauhaus.se/kanalisolering-o127x50x10m
Det blir ju inte någon kondens vid utblåset på kassetten så funderar om det är "overkill" att isolera röret för utblås...
Det blir ca. 10-12 meter rör som ligger i kallvind.
Då ena ändan av huset inte får så mycket kyla tänkte jag dra en luftkanal som får blåsa ner i bortre ändan så frågan då, måste luftkanalen vara isolerad eller fungerar det med vanlig "fläktkanal"?
Jag kikade på denna på Hornbach: https://www.hornbach.se/shop/Ventil...-gra-130x1500mm/5115282/artikel-detaljer.html
Den är oisolerad...
Eller är denna variant att föredra som stumpa ovanpå röret: https://www.bauhaus.se/kanalisolering-o127x50x10m
Det blir ju inte någon kondens vid utblåset på kassetten så funderar om det är "overkill" att isolera röret för utblås...
Det blir ca. 10-12 meter rör som ligger i kallvind.
Kan man säkra att det inte blir kallare än ca 15c så borde det inte vara någon direkt problematik med kondens. Men kan man verkligen säkra det?
Jag skulle ha kört isolerade rör.
Tänker att det är en betydande källa till förluster vintertid också, om du har helt osolerade rör på kallvind som sitter i förbindelse med inomhusluften?
Då det är en hel del tryckfall på flexalang vill jag minnas att det inte rekommenderas i längre längder. jag skulle ha kört på vanliga spirorör och isolerat dem;
https://soliduct.se/isolerstrumpa-125x50mm-3m.htm
https://soliduct.se/spiralror-125-3000.htm
Det är väldigt lätt att kapa, skarva och få till det på ett bra sätt med spirorör. Ganska billigt med.
Jag skulle ha kört isolerade rör.
Tänker att det är en betydande källa till förluster vintertid också, om du har helt osolerade rör på kallvind som sitter i förbindelse med inomhusluften?
Då det är en hel del tryckfall på flexalang vill jag minnas att det inte rekommenderas i längre längder. jag skulle ha kört på vanliga spirorör och isolerat dem;
https://soliduct.se/isolerstrumpa-125x50mm-3m.htm
https://soliduct.se/spiralror-125-3000.htm
Det är väldigt lätt att kapa, skarva och få till det på ett bra sätt med spirorör. Ganska billigt med.
På sommaren är ju kallvinden snarare en varmvind. Så oavsett om det behövs för kondens eller inte så är det nog bäst att isolera ordentligt så att den kalla luften fortfarande är kall när den kommer fram.
Ok, tack för svaren, jag misstänkte det...
Hittade denna som verkar vara smidigt alternativ https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...sotermo-50-flexkanal-3-m-50-mm-125-mm-3055604
Kanske 125 mm blir för snålt?
Hålet ut från kassetten är 180 mm mätte jag upp idag...
Hittade denna som verkar vara smidigt alternativ https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...sotermo-50-flexkanal-3-m-50-mm-125-mm-3055604
Kanske 125 mm blir för snålt?
Hålet ut från kassetten är 180 mm mätte jag upp idag...
160 mm finns med 25 mm isolering... Räcker det?
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...20039557-flexkanal-3-m-25-mm-o-160-mm-3055310
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...20039557-flexkanal-3-m-25-mm-o-160-mm-3055310
25mm räcker ju för att motverka kondens.
Om du ska skippa fasta rör skulle jag i alla fall leta efter längre flexrör likt denna:
https://soliduct.se/50mm-isolerad-kanal-160-7-5m.htm
Så slipper du lite skarver.
Men jag tror man ska begrava den djupt ner i isoleringen för att inte få stora förluster på vintern
Om du ska skippa fasta rör skulle jag i alla fall leta efter längre flexrör likt denna:
https://soliduct.se/50mm-isolerad-kanal-160-7-5m.htm
Så slipper du lite skarver.
Men jag tror man ska begrava den djupt ner i isoleringen för att inte få stora förluster på vintern
Klicka här för att svara