T
Tubie: [citat] Medveten om att tråden är gammal men hoppas på svar ändå. Blev din lösning bra? Är i samma sits. Har bara 150 takstolar där jag ska dra 100 spirorör. Funderar på antingen 25 mm eller 50 mm (där 50 mm i så fall får tryckas ihop) kondensstrumpa eller om jag ska lägga röret dikt an mot innertaket och köra 50 mm stenullsskiva ovanpå mot råspont. Ingen luftspalt ovanför
3 svar · 4,3k läst
·
T
Togy: [citat] Ok tack det låter som en smidig lösning. Jag försöker göra detsamma.
5 svar · 2,6k läst
T
Tjoa: Den här täcker ditt behov. Den kan du ju mäta flöde ihop med k-faktor och tryck. kolla filter tryck osv. https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/ventilationsmatare/tillbehor-ventilationsmatare/testo-510i-differenstryckgivare-2850023?channable=00a9e8736b75003238353030323303&VAT=1&gclid=Cj0KCQjw8O-VBhCpARIsACMvVLPJd1Lgm5CkEeQztBq_J0w-cAywxBJnDOovVtIOQTEi3WeWYutB7c4aAuzlEALw_wcB
41 svar · 37,3k läst
J
Josth: [citat] Det räknar jag inte som kyla utan bara i bästa fall nattsvalka som bl.a. NIBE kallar det. Nattsvalka behöver inte kondensisolering.
5 svar · 2,6k läst
B
Byggtankar123: Kom på att jag kan montera en fläkt inne i kattvinden som ligger i anslutning (ovanför) till biorummet. Vi har en dörr in till kattvinden från en klädkammare men idag är det ett garderob system monterar framför dörren. Så frågan är om det är okey att placera en fläkt i ett utrymme som är svårt att komma åt, demontering av garderob hyllor? Eldragningen tänkte jag gå ner genom
8 svar · 2,3k läst
·
M
Manhunter: Hade en sån i mitt gamla hus på vinden. Fick bort den äckliga vindslukten.En bra produkt.
4 svar · 1,7k läst
Simon Sixten
Simon Sixten: Någon som har någon synpunkt på att enbart använda invändig del till tilluftsventil och isolera den från innerväggen enligt bild?
4 svar · 988 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Borde man inte bara kunna ozonbehandla de rör som eventuellt är problematiska? Kan man få bort röklukt ur en bil med ozon borde det gå lika bra i kanaler.
6 svar · 3,2k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Kortslutning betyder inte att det börjar slå gnistor :) mer att luften nu tar den lättaste vägen , ditt avkapade vent.rör + alla andra luftdon inte fungerar som det är tänkt . Svårt och gissa om det är till eller frånluft som är avkapat. Tejpa för röret med tejp/plast så har du kirrat det tillfälligt .
17 svar · 3,4k läst
·
M
moberg07: Hej! Håller på att planera för att förse huset med ett Ftx-system. Planerar för tilluft i sovrum och vardagsrum, frånluft i kök och badrum. Men har två funderingar. 1. Vilka spirorör ska isoleras? 2. Bör jag ha till - eller frånluft i källare samt vind? Aggregatet kommer placeras på vinden, vinden är delad på hälften, den ena sidan har ett inrett och isolerat rum medans den andra
0 svar · 718 läst
J
Josth: Om du har utrustningen så kör på och skriv protokoll med alla flöden. Du kan behöva justera alla frånluftsdon i huset innan det blir bra och det går lättare om man har erfarenhet innan.
1 svar · 1,2k läst
P
PH21: Ja det har du faktiskt rätt i. Jag får klura vidare hur jag går tillväga enklast
6 svar · 800 läst
Freddman
Freddman: Jag monterade en 12V datorfläkt (en rejäl ingen du köper på Webhallen) i skorstenen, den flyttar ungefär 160m3 och drar 4W när jag kör den i 9V. Jag använde en befintlig kabel som gick till en parabolantenn som sedan länge var bortplockad för att leda strömmen igenom och på vinden sitter strömadaptern.
1 svar · 2,0k läst
·
D
Derbyboy: Hur gick det?
11 svar · 4,7k läst
T
Togy: Hej! jag håller på att inreda övervåningen på vårt hus från 2010. Det är VTX. På övervåningen ligger en 125mm spirorör i kattvinden som alla frånluftsventiler för undervåningen är kopplade på. Det sitter en 125-100 T-koppling med renslucka som är oanvänd. Går det bra att dra upp ventilationen från denna t-koppling och sätta två stycken frånluftsventiler i taket på
0 svar · 1,2k läst
Raptor50
Raptor50: Med en dräns lucka eller något så man kan dra igenom en tvätt svamp ( eller något liknande) borde väl vara lösningen kanske? Om det är fara för mögeltillväxt.. Läser ju om dom som har haft system som detta i 30 år och inte haft problem, eller märkt något problem i alla fall.
18 svar · 8,3k läst
·
K
klimt: Föreningens ansvar sträcker sig inte längre än till att man ska ha en godkänd OVK. Du kan ju försöka att fråga styrelsen om denna, de bör ha fått en rapport, sen beror det kanske på hur bra arkiv de har. Frånluft bör finnas i badrum och kök. Kanske är de produkter som finns hos er bristfälliga om ni har mögel i badrummet, så troligen dags att byta till en ny fläkt där.
3 svar · 2,2k läst
V
volvo51: Kör på som du tänkt,ev. med ventiler som du kan justera.
1 svar · 2,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ni behöver tilluft i sov- och vardagsrum men det kan ju ske på olika sätt, otätt kring fönstren (räckte ofta förr), spaltventiler i fönstren, ventiler i väggen. Om tidigare ägare har tätat kring fönstren så får du sätta in ventiler i stället. Men du behöver också fler frånluftsfläktar, antalet bör nästan vara lika många som tilluftsventilerna och det ska räknas per
1 svar · 1,0k läst
M
Marida: [citat] Ventilationen är dålig så det är något vi tänkt åtgärda ändå, speciellt med tanke på att vi ändå ska byta fönster. Det är bergvärme i huset nu. Hittar ingen att hyra i Dalarna. Ska kolla med olika firmor i trakten och se om vi kan hitta något att ta med.
9 svar · 2,1k läst
R
RichardRR: Har en köksfläkten ansluten till en imkanal med ventilationshuv från Benders ( https://www.benders.se/sortiment/tak/ventilation-genomforing/ventilationshuv-tvilling/ ) . Jag skulle vilja ljuddämpa kanalen då en del ljud från utomhus transporteras via huv-> imkanal-> köksfläkt in till köket, vilket är lite störigt. Pga utrymmesskäl kan det vara svårt för mig att få plats med en
0 svar · 1,5k läst
useless
useless: Ja, räkna kan man ändå, men om man räknar med max flöde i båda rören så måste du upp på 200 mm om du ska använda standarddimensioner. Förmodligen har du inte max flöde i båda rören, så då räcker 160 mm. Det kanske är så lågt flöde att det räcker att gå vidare med 125 mm? Men utan att veta flödena så blir det bara gissningar... Om rören kommer från två rum så kan man
5 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: Ingen orsak :) För att få tillräcklig ventilation och det inte ska kännas blåsigt någonstans behöver man ungefär lika många frånluftsfläktar som tilluftsventiler per våningsplan, vilket brukar betyda att man behöver frånluftsfläktar i alla badrum, toaletter, tvättstugor och eventuellt någon klädkammare eller hall för att det ska bli tillräckligt många. Likaså behöver det
3 svar · 1,3k läst
R
Runnis: Normala människor vill inte störa andra. Det ligger nog i fastighetsägarens intresse att fläkten är okej. Kanske byte av lager fixar det.
3 svar · 2,0k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: [citat] Jag är ingen expert, men så länge kanalerna leder ut ur huset (och inte tex bara upp på vinden) och har täta rör så att den fuktiga luften inte trycks in i bjälklaget eller väggkonstruktionen borde det ju inte vara någon skillnad på att använda befintliga kanaler eller ta upp nya med samma konstruktion. Vi satte in en en Fresh Intellivent (tystare och smartare funktioner än
4 svar · 3,7k läst
D
Derbyboy: Nope, har inte letat. Såg ingen kodens i vintras men det ligger på listan att ta tag i
17 svar · 10,5k läst
·
stefancrs
stefancrs: Hej! Vi hade en sotare som renoverade rökkanaler och imkanal i vår skorsten. Kanalen som ska gå till köksfläkten är 14x14 (och helt rak hela vägen upp) och där har han satt ett 100mm rör och menar att det inte kommer vara några problem. Vi ska sätta nytt kök och leverantören av köksfläkt säger att det ska helst vara 160mm men att man kan gå ner i diameter men tappar då flöde.
0 svar · 2,3k läst
M
mgranbom: Den kalla luften borde vilja sjunka så jag skulle testa med en fläkt i golvhöjd och sedan försöka släppa ut varm luft med en högt placerad ventil. /M
4 svar · 1,4k läst
R
Runnis: Det lät väldigt dyrt. Vill minnas att jag betalade 41000kr för ett 100 S EC i oktober med installation. Hade en till/frånluftsvärmepump innan så det blev lite omdragning av rör på kattvinden.
1 svar · 1,3k läst
Demmpa
Demmpa: Filtret i inkommande frånluft till frånluftsvärmepumpen rengörs/byts lämpligen 2-4ggr/år. Byte efter pollensäsongen och/eller innan vintern. Frånluftskanalerna behöver man inte rengöra särskilt ofta, kanske tio års intervall. Friskluftsintagen så är det filterna som byts/rengörs. Hur ofta beror på hur smutsiga dom blir. Vi har FTX-system, jag rengöra uteluftkanalen och
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.