Hej, skulle behöva lite tips och råd om jag tänkt rätt.
Vi ska inom kort byta ut vår 15+ år gamla IVT 490 frånluftsvärmepump till en Nibe F730 för att i det lång loppet få ner uppvärmningskostnaderna.
Idag har vi en oisolerad frånluftskanal som går rakt upp och ut genom taket (enplansvilla, men via en svåråtkomlig vind).
Nibe F730 kräver (enligt specifikationerna) att avluftskanalen är isolerad och diffusionstät med minst PE30 i sin hela längd. Samt att kanalsystemet är av minst täthetsklass B. Det ska inte vara något problem att dra ut frånluften horisontellt via yttervägg, dock kan det eventuellt innebära lite högre ljud. Nu står frånluftspumpen mot en yttervägg och i den bortre delen av huset så det är jag inte så orolig för.
Så min plan är att dra ut en ny frånluftskanal genom ytterväggen, men det är ett par sker jag inte riktigt har kommit underfund med hur jag ska lösa.
- Ska man öppna upp ett hål med hålsåg på ca: 180mm (spiro 125 plus kondensisolering) så att isoleringen följer med hela vägen ut genom panelen?
- Hur avslutar man kondensisolerigen utomhus?
- Hur gör man med ångspärren i väggen, har sett att det finns rörmanchetter, men klarar man att montera en sån genom ett 180mm hål med all isolering? Eller räcker det om man gör ett litet hål i ångspärren och bara trycker igenom det nya röret med isoleringsstrumpan?
- Är ventilationshuven på bilden lämplig, eller finns det bättre alternativ för att få bort eventuell kondens från panelen?