2 097 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Täcka igen frånluftsventil
Hej!
Bor i ett självdragshus byggt 65 med ventilationskanaler av eternit. Platta på mark, relativt nydränerat.
Vi har installerat ett ventilerat golv i källaren, så gott som hela källaren, komplett med fläkt som suger ut källarluften från huset och ventiler vid golvet lite här och var.
I ett av källarrummen finns det en frånluftsventil och i samma rum har de satt en ny ventil för det ventilerade golvet. Så nu är det två frånluftsventiler i rummet. Den nya vid golvet och den gamla uppe vid taket i rummet.
min fråga är: kan jag täcka för den gamla frånluftsventilen eftersom vi har fått en ny?
Det behövs väl bara en?
Bor i ett självdragshus byggt 65 med ventilationskanaler av eternit. Platta på mark, relativt nydränerat.
Vi har installerat ett ventilerat golv i källaren, så gott som hela källaren, komplett med fläkt som suger ut källarluften från huset och ventiler vid golvet lite här och var.
I ett av källarrummen finns det en frånluftsventil och i samma rum har de satt en ny ventil för det ventilerade golvet. Så nu är det två frånluftsventiler i rummet. Den nya vid golvet och den gamla uppe vid taket i rummet.
min fråga är: kan jag täcka för den gamla frånluftsventilen eftersom vi har fått en ny?
Det behövs väl bara en?
J Josth skrev:
Nej, ventilen suger in luft. Ventilen är till en kanal som går in och upp i huset. Testade med ett toapapper. Vad jag har förstått så när det är självdrag ska tilluften komma in genom springor och otätheter i huset.
pratat med leverantören som inte tyckte vi skulle täppa igen ventilen. Så den får vara kvar!S Sorgmantel skrev:
Klicka här för att svara
