Hej!

Bor i ett självdragshus byggt 65 med ventilationskanaler av eternit. Platta på mark, relativt nydränerat.

Vi har installerat ett ventilerat golv i källaren, så gott som hela källaren, komplett med fläkt som suger ut källarluften från huset och ventiler vid golvet lite här och var.

I ett av källarrummen finns det en frånluftsventil och i samma rum har de satt en ny ventil för det ventilerade golvet. Så nu är det två frånluftsventiler i rummet. Den nya vid golvet och den gamla uppe vid taket i rummet.

min fråga är: kan jag täcka för den gamla frånluftsventilen eftersom vi har fått en ny?
Det behövs väl bara en?
 
Är inte det en tilluftsventil då? Någonstans ifrån måste luften som sugs ut via golven komma ifrån?
 
J Josth skrev:
Är inte det en tilluftsventil då? Någonstans ifrån måste luften som sugs ut via golven komma ifrån?

Nej, ventilen suger in luft. Ventilen är till en kanal som går in och upp i huset. Testade med ett toapapper. Vad jag har förstått så när det är självdrag ska tilluften komma in genom springor och otätheter i huset.

:)
 
S Sorgmantel skrev:
Nej, ventilen suger in luft. Ventilen är till en kanal som går in och upp i huset. Testade med ett toapapper. Vad jag har förstått så när det är självdrag ska tilluften komma in genom springor och otätheter i huset.



:)
pratat med leverantören som inte tyckte vi skulle täppa igen ventilen. Så den får vara kvar! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.