Ved, Pellets, Flis
holmertz: Vida pellets kostar 2100 kr per pall med fri hemkörning om man beställer 4 pallar. Kvaliteten är bra. Byggmax säljer pellets till ungefär samma pris men då får man ordna transporten själv.
solo_innova: Har nu fått ett 400liters kärl installerat. Nu rör sig trycket från 0,5 till ca 1 bar. Och vilket kalassystem det blir med stor tank jämfört med småtankar jag hade förut. Tack för alla tips och synpunkter
Matss: 1. Högsta punkt för att slippa luftproblem, om det blir panna eller tank är oviktigt. Det viktiga är att luften kan gå utan fickor upp till expansion. 2. Detta kärl måste monteras liggande, annars får du ej en anslutning i topp och en i botten. 3. Tex 1 till värmesystemets högsta punkt, 2 till skallerrör, 3 till ångrör ut på taket. Det finns flera sätt att koppla för att ge ångan
MathiasS: Golvvärmen går väl att lösa även om det är lite pyssligt. Annars får du väl intala dig att det är snyggt med en liten trälist upp mot klinkergolvet. Eller så kan du ju ge upp helt och sitta i soffan och frysa och sura. ;)
Skåningen: Vår detaljplan har förbud mot vedeldning. Men vi är väldigt sugna på någon form av "mysvärme källa" iaf. Har tittat en del på eldmakarens kaminer som drivs av gas. Är inte ett 100% alternativ till ved, men kanske så nära som vi kan komma. Dock verkar det vara ett dyrt alternativ, upp emot 60-80.000. Har någon här erfarenhet från gaskamin som ersättning för vedeldad? Mvh
gadeberg: En tråd om det. http://forum.byggahus.se/biobraensle/71165-hur-har-ni-isolerat-era-acktankar.html Både min och andras idéer
Hans_Nordstrand: [citat] Fast det blir större risk att luften går åt fel hål jämfört med om man tar in luften i golvnivå.
2an: Ingen aning om det är nån säkerhets grej, Du får nog slå en signal o höra med tillverkaren..
sy7robc: Tack för svar och synpunkter. Jag eldar med al som är torr. En del bitar är dock tjockare än de maximala 8cm i diameter som Jötuls instruktionsbok önskar. Jag misstänker att jag oftast lägger in för mycket ved. Har man mycket ved som brinner bra blir det lätt varmt. Jo, jag har varit upp i rödmarkeringen på min termometer... Så blir det även om man har ventilerna ganska lite öppna
Majgårdarna: Med svanen metoden menas att man tar eldstads volymen gånger 18 för att få fram volymen på ack tank Ex Baxi Innova 50 185L*18 = Minst 3300L ackumulator tank för att kunna lägga i fullt i pannan
2an: [citat] Då behöver ditt hus ca 10-11 kW då det är som kallast, Du laddar ca 60 kWh/1m3 vilket räcker ca 6 tim så med 3 m3 har du värme i 17-18 tim med full tank innan du behöver elda igen... Då du ska ha slingor så sätter man man topp slingan just under övre slingan vilket gör att du bara värmer dom översta 50 cm vilket gör ca 700 liter vatten o om du isolerar med 300 mm i sidorna
ylven: Ja, det är nog så, en rimlig psykologisk försvarsmekanism... ;-) Så det är bara innan man valt som man har friheten att välja. Det jag gillar bäst hos vår panna är lambdastyrningen som gör så att det alltid är optimal förbränning, man slipper känna att man väljer en inställning som bara är tillräckligt bra...
soyas: Hej! ja undrar om det finns någon som har uppgifter om en vedpanna Egor EV-115 den är från 1985. bild vore bra.
Realmuppen: Någon som har erfarenhet av den pannan? Har blivit erbjuden en sån i stort sett gratis, -99 års modell. Har tänkt köra pellets i den. Hittar väldigt lite info ang. pannan, en sida jag hittade är http://gulp.se/trycksaker/villaparmen/Albin.pdf. Finns det nån som har erfarenheter av den eller länkar till fler sidor där man kan läsa om den vore jag tacksam.
orustfredrik: Moderna pannor har låga rökgastemperaturer - runt 180 - 250 tror jag. Däremot kanske du behöver större area för panna än för kamin. Fråga leverantör av panna el. sotare.
holmertz: [citat] För mig har det fungerat bra att tillsätta lite spillolja direkt till pelletsen i förrådet. Pelletsen gick inte sönder. Ska göra samma med oljan i oljetanken. Har förresten tillsatt trädgårdsskräp från kompostkvarnen till förrådet också och det har brunnit upp utan problem.
pellefant: ponera att man då inte använder tanken på vintern- vad kan då hända i väggen? jag har då gjort en luftspalt med 1" brädor bakom huvudtanken. kommer att göra samma bakom tekniktanken....
Matss: [citat] Så ska det tolkas! Man kan tänka så här: Antag att du har två tankar förbundna i topp och botten men en stängd kran på ett av rören. I den ena tanken är det hett vatten och i den andra kallt. Vad händer när kranen öppnas? Jo eftersom det kalla vattnet är tyngre än det varma kommer det att pressa sig in under det varma i den varma tanken tills balans inträffar. På samma
jimnor: Ok, det var bra input! Mycket bra beskrivning av Pellefant, skulle jag nog klara av men det är ju tiden som är flaskhalsen :-( Såg bra ut med soliduct.com, ganska bra pris Tack för era svar!
ManganA: Någon som har erfarhenhet från Nordpeis kamin "Roma Kök"? Den har enligt uppgifter på eldabutiken en verkningsgrad på upp till 66% medans de flesta andra ur nibekoncernen har upp till 78%. Vet ni varför den har sämre? (jmf t.ex. mot London på http://www.eldabutiken.se/index.php?showProduct=1&pageID=4&getMember=0&getFamily=13&submit=S%F6k ). Det skulle i princip innebära att man får
orustfredrik: [citat] *fniss* nä, detaljfjanteri är inte deras avdelning, s.a.s. Han gjorde nog ändå sitt bästa med termometrarna, för om de sitter på andra sidan syns de inte alls. Jag får mäta hålet och leta passande termometrar. Enligt fakturan har de debiterat 19 h för jobbet. En kompis, som är elektriker, jobbar med dem i bland på byggen, och det värsta han har sett är två av dem
dustbunny: verkar nog vara ett bättre alternativ att köra 1wire. billiga komponenter iaf..
grutt: Visade sig att en av pumparna i laddomaten hade kärvat fast. Jag skruvade loss den stora skruven på sidan och petade/skruvade lite med en skruvmejsel på den lilla skruven till pumpaxeln så började pumpen snurra igen. Nu verkar allt funka som det ska med laddning etc. Bara att skaffa ett nytt expansionskärl så bör man klara vintern
carra: Luckor hos Gysinge Byggnadsvård. Fogmedel hos Davidssons eftr. Sök på internet så hittar Du adresser o telenummer carra
Moelk: Jag hade en parca 3000 på 15kw med 60l vedmagasin. När det var runt 5 minus så krävdes det ca 4 fulla ilägg för att hålla ca 50 grader ut i elementen och samtidigt ladda tanken på 500l med en ladd 4030 till 80-85 grader. Värmen i huset höll ca 8-9timmar. Det var 180m2 att värma. Rökgaserna låg på ca 270-400. Tycker att det borde funka hos dig om allt står rätt till, du har ju iof
AnteB: Håller med dig 2an, en dyr anläggning kräver hög förbrukning för att vara lönsam, annars får man gå på pellets/värmepump alternativt billigare mer arbetsintensiv vedanläggning.