6 810 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Vattenmantla Rökgaskanal
Medlem
· Västra Götaland
· 101 inlägg
Hej,
Efter att ha monterat upp min solfångare och fått systemet att fungera är jag nu sugen på att eftermontera vattenmantling på min gamla Futura braskamin och koppla in den mot acctanken.
Jag undrar om det finns någon eftermarknadslösning på detta. Exempelvis att man kunde ersätta en bit av skorstensröret med ett dubbelväggigt vattenmantlat...?
Det skulle vara en enkel lösning eftersom ingreppet skulle kunna göras på vinden.
Alternativet är att byta ut kaminen, men den fungerar bra och jag vill inte lägga 50.000 på en ny.
Tacksam för tips
mvh Jonas Forssell, Björlanda
Efter att ha monterat upp min solfångare och fått systemet att fungera är jag nu sugen på att eftermontera vattenmantling på min gamla Futura braskamin och koppla in den mot acctanken.
Jag undrar om det finns någon eftermarknadslösning på detta. Exempelvis att man kunde ersätta en bit av skorstensröret med ett dubbelväggigt vattenmantlat...?
Det skulle vara en enkel lösning eftersom ingreppet skulle kunna göras på vinden.
Alternativet är att byta ut kaminen, men den fungerar bra och jag vill inte lägga 50.000 på en ny.
Tacksam för tips
mvh Jonas Forssell, Björlanda
Ett av problemen med rökgaskylare är ett man kondenserar fukten i rökgaserna och får problem med korrosion. Man måste alltså lösa att ta reda på kondensvattnet.
Kyler man inte så hårt så blir det istället problem med påbyggnad av sot m.m. Jag tror dock att det är lättare att kyla lite och ta reda på sotet än att ta reda på vätskan. Därför så är det intressant att komma åt kyldelen enkelt för rengöring. En idé är att man drar in rostfria rör (typ 15mm), genom en lucka på rökröret, som har anslutningar på utsidan för slanganslutning. Då kan man lätt plocka ut kyldelen för rengöring och har gjort minimal åverkan på rökröret. Så ser min plan ut.
Har du koll på rökgastemperaturen efter kaminen? Det är väl en ganska effektiv pjäs med fläkt?
Kyler man inte så hårt så blir det istället problem med påbyggnad av sot m.m. Jag tror dock att det är lättare att kyla lite och ta reda på sotet än att ta reda på vätskan. Därför så är det intressant att komma åt kyldelen enkelt för rengöring. En idé är att man drar in rostfria rör (typ 15mm), genom en lucka på rökröret, som har anslutningar på utsidan för slanganslutning. Då kan man lätt plocka ut kyldelen för rengöring och har gjort minimal åverkan på rökröret. Så ser min plan ut.
Har du koll på rökgastemperaturen efter kaminen? Det är väl en ganska effektiv pjäs med fläkt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 101 inlägg
Ja, det blir en balans där.
Jag vet inte temperaturen, men det är nog en bra början att kolla. När jag eldar som vanligt så blir det alltid för mycket varmluft. Jag kör fläkten på min eftersom annars får jag vädra ut huset efter 15 minuter
Funderar på att köpa rostfri flexibel slang för vatten och någon typ av mjuk värmeledare som jag kan linda runt skorstenen och därefter slangen runt. Det blir därför inget ingrepp i kanalen. Sedan mäter jag temperaturen på vattnet och driver med separat pump och solfångarstyrning. Slingan går från botten av tanken till skorstenen. Kallt vatten överst och sedan spiral neråt. Då får jag motströmsvärmeväxling.
Kylningen blir inte så forcerad eftersom det blir väggarna på röret som kyls. Sotning blir det som förut, fast sannolikt oftare som du ju påpekar.
Nu gäller det bara att hitta en mjuk "matta" som leder värme och som jag kan ha mellan skorsten och stålslang (för att öka anläggningsytan). Några idéer där?
/Jonas
Jag vet inte temperaturen, men det är nog en bra början att kolla. När jag eldar som vanligt så blir det alltid för mycket varmluft. Jag kör fläkten på min eftersom annars får jag vädra ut huset efter 15 minuter
Funderar på att köpa rostfri flexibel slang för vatten och någon typ av mjuk värmeledare som jag kan linda runt skorstenen och därefter slangen runt. Det blir därför inget ingrepp i kanalen. Sedan mäter jag temperaturen på vattnet och driver med separat pump och solfångarstyrning. Slingan går från botten av tanken till skorstenen. Kallt vatten överst och sedan spiral neråt. Då får jag motströmsvärmeväxling.
Kylningen blir inte så forcerad eftersom det blir väggarna på röret som kyls. Sotning blir det som förut, fast sannolikt oftare som du ju påpekar.
Nu gäller det bara att hitta en mjuk "matta" som leder värme och som jag kan ha mellan skorsten och stålslang (för att öka anläggningsytan). Några idéer där?
/Jonas
Jag undrar om det behövs nåt speciellt mellan rör och rör, blir ju en liten kontaktyta iofs. Men isolerar man med nätmatta runtom så borde det väl funka utan nåt extra. En bra grej med att ha kylrören på utsidan är den tröghet som man får vid uppstarten, det blir då enklare att få cirkulationen att funka om man startar pumpen med rökrörstermostat.
Tanken med att kyla rökgaserna direkt inne i rökröret var att man då får sotet på kylelementet och inte på rökrörsväggarna och att det därigenom skulle vara enklare med rengöring då man slipper upp på taket och sota stup i ett.
Tanken med att kyla rökgaserna direkt inne i rökröret var att man då får sotet på kylelementet och inte på rökrörsväggarna och att det därigenom skulle vara enklare med rengöring då man slipper upp på taket och sota stup i ett.
Titta på denna:
http://kotly.com/product_info.php?cPath=26_69&products_id=699
En vattenmantlad kamin behöver ju inte kosta skjortan.
Skulle tro att det inte är så gratis att bygga det du planerar heller, och eftersom effekten kommer att bli osäker m.m. så skulle jag satsa på en kamin som är vattenmantlad istället för hempul.
http://kotly.com/product_info.php?cPath=26_69&products_id=699
En vattenmantlad kamin behöver ju inte kosta skjortan.
Skulle tro att det inte är så gratis att bygga det du planerar heller, och eftersom effekten kommer att bli osäker m.m. så skulle jag satsa på en kamin som är vattenmantlad istället för hempul.
Medlem
· Västra Götaland
· 101 inlägg
79:an,
Tack för tipset.
Denna ligger närmast till när det blir nyinvestering:
http://www.hwam.com/Produkter/Specialovne/Vandtanksovne/HWAM+Monet+med+vand?channel=1&edition=3
Ca 27.000 :-
Sedan finns ju dom italienska för 50.000:-
http://www.nordic-trabygg.se/varme/...vattenmantlade/braskaminer_vattenmantlade.htm
Röret som jag tänkte använda 10m rostfri kostar 1000:- och kommer från Sfinx solar:
http://sfinxsolar.e-butik.se/
Dom har även solkretsarmatur (dator, temperaturmätare och pumpkrets) för drygt 5000:-
Så jag kanske landar på en 7-8000 :- när jag är klar. Delar av detta måste jag ändå köpa om jag skaffar ny kamin..
Om det någonsin betalar tillbaka sig är en annan femma
/Jonas
Tack för tipset.
Denna ligger närmast till när det blir nyinvestering:
http://www.hwam.com/Produkter/Specialovne/Vandtanksovne/HWAM+Monet+med+vand?channel=1&edition=3
Ca 27.000 :-
Sedan finns ju dom italienska för 50.000:-
http://www.nordic-trabygg.se/varme/...vattenmantlade/braskaminer_vattenmantlade.htm
Röret som jag tänkte använda 10m rostfri kostar 1000:- och kommer från Sfinx solar:
http://sfinxsolar.e-butik.se/
Dom har även solkretsarmatur (dator, temperaturmätare och pumpkrets) för drygt 5000:-
Så jag kanske landar på en 7-8000 :- när jag är klar. Delar av detta måste jag ändå köpa om jag skaffar ny kamin..
Om det någonsin betalar tillbaka sig är en annan femma
/Jonas
Kaminen jag tog som ett exempel var ju bara en i mängden.
Dvs det landar på 7-8000kr om det funkar, men vilken effekt tror du att det kommer att ge?
Jag är absolut inte emot hemmabyggen eftersom jag försöker pula så mycket det går själv, men låter som att det inte ger så mycket värme. Du skall försöka att plocka ut värmen så nära kaminen som möjligt för att få bättre effekt.
Annars tycker jag att du skall försöka att hitta en fin beg kakelugn, dom funkar kanon utan att vara vattenmantlade.
Men om du bygger själv skulle det vara intressant att få se om det funkar som du tänkt och om det värmer tillräckligt.
Dvs det landar på 7-8000kr om det funkar, men vilken effekt tror du att det kommer att ge?
Jag är absolut inte emot hemmabyggen eftersom jag försöker pula så mycket det går själv, men låter som att det inte ger så mycket värme. Du skall försöka att plocka ut värmen så nära kaminen som möjligt för att få bättre effekt.
Annars tycker jag att du skall försöka att hitta en fin beg kakelugn, dom funkar kanon utan att vara vattenmantlade.
Men om du bygger själv skulle det vara intressant att få se om det funkar som du tänkt och om det värmer tillräckligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 101 inlägg
Lite mer studier av detta gör att jag kanske kan spara en slant till...
Det räcker nog med en laddomat10 från Termoventil AB och en rökgasmätare för att sköta laddningen av acctanken. Då sjunker kostnaden. De ligger på ca 2500 totalt hos Rinkaby Rör så där sparade jag 2500. På köpet får jag bättre skiktning och mindre risk för sotning pga att stor temperaturdifferens mellan vatten och rökgaser.
Sedan hade vi rören (2x1000
och jag har dessutom kommit över en beskrivning på hur man vattenmantlar en rökgaskanal (Tenico Värmeväxlarbeskrivning http://www.tenico.nu) och det verkar inte så komplicerat faktiskt. Säg 1500 :- för den.
Då är vi uppe i 6000 :- och sedan tillkommer ev installationskostnad. Sotaren lär ju i alla fall få provtrycka skorstenen när man bytt ut ett segment av den.
/Jonas
Det räcker nog med en laddomat10 från Termoventil AB och en rökgasmätare för att sköta laddningen av acctanken. Då sjunker kostnaden. De ligger på ca 2500 totalt hos Rinkaby Rör så där sparade jag 2500. På köpet får jag bättre skiktning och mindre risk för sotning pga att stor temperaturdifferens mellan vatten och rökgaser.
Sedan hade vi rören (2x1000
Då är vi uppe i 6000 :- och sedan tillkommer ev installationskostnad. Sotaren lär ju i alla fall få provtrycka skorstenen när man bytt ut ett segment av den.
/Jonas
Medlem
· Västra Götaland
· 101 inlägg
Lönar det sig effektmässigt?
Ingen aning. Jag tror att jag får börja med att tillverka det vattenmantlade segmentet och testa det över en eldstad innan jag går vidare med installation och det övriga. Även kolla temperaturen på skorstenen idag för att få en bild av effekten.
/Jonas
Ingen aning. Jag tror att jag får börja med att tillverka det vattenmantlade segmentet och testa det över en eldstad innan jag går vidare med installation och det övriga. Även kolla temperaturen på skorstenen idag för att få en bild av effekten.
/Jonas
Läste för en tid sedan om rökgaskondensering, Om rökgaserna från pannan låg på 230° o den sänktes till under 30° så fick man ut 10% av pannans effekt...JonasForssell skrev:
Då krävs det att man har golvvärme för att komma ner i den tempen, Man behöver då inte tänka på risken med kondens i skorsten eftersom det blir torra rökgaser efter kondensorn...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden