Hej.
Jag kommer att försöka bygga om min 2300 liters oljetank till trycklös acktank, allt tack vare detta forum
Det är ännu på planerings stadiet. Anslutningar att svetsa osv. Jag vill gärna använda extern plattvärmeväxlare till varmvatten. Jag undar om någon har prövat samma sak med självcirkulering genom värmeväxlaren, dvs ett anslutningsrör uppe på tanken och en i botten genom värmeväxlaren. Det borde väl åtminstone självcirkulera till en viss grad men räcker det till vv? Hur grova borde rören till växlaren vara? Det verkar vara 3/4 tum gängor på de flesta växlarna.
Ganska billigt på ebay:
Jag kommer att försöka bygga om min 2300 liters oljetank till trycklös acktank, allt tack vare detta forum
Det är ännu på planerings stadiet. Anslutningar att svetsa osv. Jag vill gärna använda extern plattvärmeväxlare till varmvatten. Jag undar om någon har prövat samma sak med självcirkulering genom värmeväxlaren, dvs ett anslutningsrör uppe på tanken och en i botten genom värmeväxlaren. Det borde väl åtminstone självcirkulera till en viss grad men räcker det till vv? Hur grova borde rören till växlaren vara? Det verkar vara 3/4 tum gängor på de flesta växlarna.
Ganska billigt på ebay:
Jag är inne på samma linje. Men jag har inte lyckats hitta något här på forumet om någon som har självcirkulation på en sådan. Det finns väl en anledning till att de har termostat och pump i tappvattenautomaterna. I den här som Baxi säljer för 7-8000(?) sitter det väl ungefär en sådan plattvärmeväxlare som du länkar till.
funkar nog dåligt med självcirk då växlarna är ganska "trånga" och effektbehovet för att värma 5* vatten till 45* är ganska stort.
en kompis har hållit på att greja med ett hemma bygge i flera år tills han ledsnade och köpte en färdig automat.
4800 för en "köpes" är ett bra pris och det funkar..
en kompis har hållit på att greja med ett hemma bygge i flera år tills han ledsnade och köpte en färdig automat.
4800 för en "köpes" är ett bra pris och det funkar..
Vet någon om det existerar en pump med steglös inställning för hastighet, helst med en tempsensor. 
En sådan skulle väl vara idealet, med sensorn på varmvattenröret från värmeväxlaren. Då skulle det ta ut precis så mycket värme som behövs för att hålla vv på xx grader.
Kanske man kan bygga om en vanlig Grundfos 3 stegs pump till steglös och lägga till lite elektronik?
En sådan skulle väl vara idealet, med sensorn på varmvattenröret från värmeväxlaren. Då skulle det ta ut precis så mycket värme som behövs för att hålla vv på xx grader.
Kanske man kan bygga om en vanlig Grundfos 3 stegs pump till steglös och lägga till lite elektronik?
Jag har precis satt igång min anläggning. Den består av en Baxi Innova 50 och en Götlinds acktank på 4 m3. Den sitter i garaget, och för tappvarmvattenberedningen har jag valt en plattvärmeväxlare (varmtvandsstation B) från www.vvfs.dk och den styr jag med en TA UVR 61-3 också från vvfs.
Den reglerar pumpen på primärsidan steglöst, den mäter varmvattnet ut från växlaren 3ggr/sek. Denna stryr även varmvattencirkulationen.
Verkar fungera utmärkt än så länge. Blir nog ännu bättre när jag isolerat alla rör.
//ved3t
Den reglerar pumpen på primärsidan steglöst, den mäter varmvattnet ut från växlaren 3ggr/sek. Denna stryr även varmvattencirkulationen.
Verkar fungera utmärkt än så länge. Blir nog ännu bättre när jag isolerat alla rör.
//ved3t
är det inte så att en köpes tappautomat har en strypventil på inkommande hetvatten och en temp givare på utgående tappvatten så hetvatten flödet aldrig blir mer än vad det behöver vara.vesil skrev:Vet någon om det existerar en pump med steglös inställning för hastighet, helst med en tempsensor.
En sådan skulle väl vara idealet, med sensorn på varmvattenröret från värmeväxlaren. Då skulle det ta ut precis så mycket värme som behövs för att hålla vv på xx grader.
Kanske man kan bygga om en vanlig Grundfos 3 stegs pump till steglös och lägga till lite elektronik?
dessutom tror jag dom är plomberad så att det aldrig kan bli varmare är 55*, över det finns det väl risk för kalk utfällning som efter x antal år försämrar verkningsgraden, om man nu har hög kalk halt i vattnet.
Jo, det verkar finnas flera sätt att koppla på. Här är en bra rapport där man har jämfört olika tappvattenautomater:_ap_ skrev:
Provning av tappvattenautomater kopplade till ackumulatortank
Har du ett extremt varmvattenbehov? Annars funkar det bra. Jag har den lösningen själv och det funkar perfekt. Jag har en 500-liters ack med 120-litersberedare. Min är kompletterad med en förvärmningsslinga i botten men det är inte nödvändigt. Beredartanken står lite lägre än huvudtanken pga lägre höjd men det funkar bra ändå. Tankarna är förbunda med R32-rör. Jag kan fylla badkaret och duscha länge när huvudtanken är nere på 40-grader. Har aldrig blivit utan varmvatten annat än när tanken är tom. Behöver isåfall inte elda länge innan det går att bada igen.Staffan2000 skrev:
En annan fråga.
Hur viktigt kan det vara att tvätta bort brännoljan ur tanken?
Det finns bara lite i hörnen kvar, kanske en par liter. Borde oljan inte flyta ovanpå vattnet när man fyller tanken med vatten, och försvinna genom blåsrör / expansion småningom.
Jag har inte mycket lust att sitta inne i tanken och rengöra ytorna.
Hur viktigt kan det vara att tvätta bort brännoljan ur tanken?
Det finns bara lite i hörnen kvar, kanske en par liter. Borde oljan inte flyta ovanpå vattnet när man fyller tanken med vatten, och försvinna genom blåsrör / expansion småningom.
Jag har inte mycket lust att sitta inne i tanken och rengöra ytorna.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det skulle vara enklast att ansluta alla rör på toppen av tanken...Hur stor nackdel är det med t.ex returen på toppen av tanken, med ett rör som går till botten?
Var har atmos pannorna anslutningarna förresten? Tänkte köpa en dc32gs
Var har atmos pannorna anslutningarna förresten? Tänkte köpa en dc32gs
