4 520 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
tips för att sänka rökgastemp
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Egentligen är nog inte ditt primära problem rökgastemperaturen utan pannans effektivitet där hög rökgastemperatur är en indikation om att den inte klarar av att omvandla hela den utvecklade effekten i elden till varmare vatten utan endast en del av denna värme blir nyttig för dig. För att inte utveckla så mycket effekt så kanske större vedklabbar kan vara ett sätt att få ner den omedelbara ysterheten. Att dra igen spjällen leder bara till ohälsosamheter. Logs i sammanhanget är nog inte att rekommendera.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Bara för att vara snortydlig så var mitt inlägg inte kopplat till verkningsgraden utan mera metod att anpassa utvecklad effekt till pannans förmåga att ta emot densamma. Men jag gjorde en snabb koll på några andra forum och tydligen brinner logs lugnare. Jag trodde tvärtom. Glöm det jag sa rörande lämpligheten för logs.Daddy-R skrev:
Klicka här för att svara