Jag har gjort en skiss på min tilltänkta ackumulatortank och koppling till kökspannan.
Varmvattenautomaten kostar 9600 KR och ska ev uteslutas när jämförelsen har gjorts med två 15 meters kamrörsbatterier.
Ackumulatortanken ska stå i en liten skrubb(fd toalett) i hallen utanför köket och blir därför smal och hög.
Skissen är ritad i paint och symbolerna är inte de rätta.
Gör det något att pannans botten hamnar 40 cm över ackumulatortankens botten?
Går det bra att koppla in varmvattnet på laddningens muffar via t-rör?
 
  • ritning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att pannan hamnar högre gör ingenting bara rören lutar så att all luft kan samlas i toppen av tanken, det ser ut att göra det på din skiss.

Det går bra att ansluta via muffar, anslut även botten och topputaget till shunten på detta vis. Varför ansluta 25 cm ned??

Jag ser ingen fördel med tappvattenautomaten jämfört med dubble slingor, däremot nackdelar som elbehov och mer som kan krångla...

Glöm inte bra kulventiler på botten och mittuttaget på tanken.

För större volym och roligare isolering kan du välja en rektangulär tankprofil.

Glöm autoavluftare, montera en kulventil eller säkerhetsventilen på tanktoppen.

Kom ihåg avstängning till expansion.
 
Tack för åsikten! : )
Jag kan inte rita, så det kanske inte framkommer, men det är avståndet mellan muffen för laddning/varmvatten och muffen för radiatorvatten som är 25 cm. Det är för att det ska finnas en varmvattenreserv kvar när värmeutaget har sänkt temperaturen mycket. Är det fel tänkt?

Det är den här varmvattenautomaten jag tittar på: http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/vxb33-53_S.061019_rev0.pdf
Fördelen ska vara 50% längre tid mellan eldningarna under sommaren. Jag har gjort några idealiserade bilder för att mest själv få ordning på hur jag tänker.

Autoluftare glömmer jag gärna. Det känns bättre med en extra säkerhetsventil, rädd som jag är att allt ska flyga i luften.
Vilka problem kan man få med autoluftare? Läcker de vatten samtidigt som de luftar? Jag kan tänka mig att de småfräser lite hela tiden.

Formen beror på platsen där tanken ska stå. Om volymen ska bli större kommer det bli onödiga krökar på röret mellan pannan och tanken. En kvadratisk tank hade inte blivit större. Att det är lättare att isolera och bygga in tanken är värt att tänka på. I och för sig vågar jag ändå inte isolera ända in mot väggen på grund av mössen.
 
  • Med slingor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Med varmvattenautomat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • olika former.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon förbättring på 50% ska du inte förvänta dig. I mitt system med förvärmningsslinga och varmvattenberedare har jag sommartid en temperatur i nedre delen av tanken under 20 grader och 40 bara i toppen när det är dax att elda. Så där skulle bara en tappvattenautomat försämra eldningsintervallen.

I rapporten http://dalea.du.se/research/archive/...42a893dc9b.pdf skriver man i slutsatsen just att TVA inte kan konkurrera med dubbla slingor och att reglersystemen behöver förbättras.

Angående teorin att man ska spara varmt vatten i tanken för tappvarmvatten förstår jag inte. Varför skulle det vara bättre att ha varmvatten kvar i tanken när man kommer hem till ett kallt hus? Jag tycker att det är bättre om man får värme direkt på elementen när man börjar elda.
 
Majgårdarna
Matss skrev:
I rapporten [länk] skriver man i slutsatsen just att TVA inte kan konkurrera med dubbla slingor och att reglersystemen behöver förbättras.

.
Prismässigt kan inte tva konkurrera med dubbla slingor. Fast med dagens koppar priser är inte skillnaden så stor.

Skiktningen blir bättre med en tva.Det står i slutsatsen oxå
 
En tappvatten automat ger mest varmvatten och väldigt bra skiktning.
En tappvatten automat är dessutom möjlig att flytta om man köper mer tankar eller byter till större, det kan man inte med slingan.

Är de verkligen så dyra tappvatten automater ? Jag har för mig att de är billigare än vad många tillverkare tar för dubbla slingor.

Mvh
 
somelvis skrev:
En tappvatten automat ger mest varmvatten och väldigt bra skiktning.
En tappvatten automat är dessutom möjlig att flytta om man köper mer tankar eller byter till större, det kan man inte med slingan.

Mvh
Jodå, bara att skära upp tanken och plocka ut slingan samt svetsa in på lämligt ställe i ny tank, men det är ju en hel del jobb med det givetvis :)

Tog mig ca: 16 arbetstimmar att flytta två befintliga slingor samt installera en ny fjärdeslinga i den begagnade tank jag installerat, med kostnad för plåt, rostskyddsfärg och svetselektroder blev kostnaden ca: 600:-
Tillkom gjorde priset fö slingan 3500.-
 
Matss skrev:
Någon förbättring på 50% ska du inte förvänta dig. I mitt system med förvärmningsslinga och varmvattenberedare har jag sommartid en temperatur i nedre delen av tanken under 20 grader och 40 bara i toppen när det är dax att elda. Så där skulle bara en tappvattenautomat försämra eldningsintervallen.

I rapporten [länk] skriver man i slutsatsen just att TVA inte kan konkurrera med dubbla slingor och att reglersystemen behöver förbättras.
Du har rätt. Tankefel från min sida. I början av uppvärmningen kan kallvattnet värmas av ackumulatorvatten som är lägre än önskad varmvattentemperatur.

Rapporten skrevs för 11 år sedan, på den tiden var säkert kamflänsrören mycket billigare än idag.
 
somelvis skrev:
En tappvatten automat ger mest varmvatten och väldigt bra skiktning.
En tappvatten automat är dessutom möjlig att flytta om man köper mer tankar eller byter till större, det kan man inte med slingan.

Är de verkligen så dyra tappvatten automater ? Jag har för mig att de är billigare än vad många tillverkare tar för dubbla slingor.

Mvh
Om någon kan visa på billigare som verkligen har låga returtemperaturer blir jag glad.

Många tappvattenautomater är till för att kopplas på pannor och har därför högre returtemperaturer än vad som är lämpligt för ackumulatortankar.
 
Majgårdarna
V skrev:
Om någon kan visa på billigare som verkligen har låga returtemperaturer blir jag glad.

Många tappvattenautomater är till för att kopplas på pannor och har därför högre returtemperaturer än vad som är lämpligt för ackumulatortankar.

Hör med http://sfinxsolar.e-butik.se/
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.