Hallå!!
Skulle vilja ha hjälp med placeringar och mått på kopplingar på ett acumulatorbygge.
Någon vänlig och kunnig själ som har lust att hjälpa??
Skall ha alla kopplingar på en gavel. Skall använda plattvvx till både värme och tappvatten.
Skall ha öppet exp.kärl liggandes på tanken(anslutnig botten på tanken va?)
Tack så länge
Rikard
 
Hej
solslinga ?
framledningstempratur ?
värmekälla ?
 
1 1/4" gänga för tillopp/retur så långt upp/ner som möjligt för att utnyttja hela volymen. Kanske ett 2" uttag 20cm ifrån toppen för eventuell elpatron.

Varför värmeväxlare för värmen? Varför inte strypventil på radiatorreturen och ev lite starkare pump?
 
Palte skrev:
1 1/4" gänga för tillopp/retur så långt upp/ner som möjligt för att utnyttja hela volymen. Kanske ett 2" uttag 20cm ifrån toppen för eventuell elpatron.

Varför värmeväxlare för värmen? Varför inte strypventil på radiatorreturen och ev lite starkare pump?

Håller med, bättre skicktning och billigare??
 
Tack vare Matss så är vi ju några st som provat det "omöjliga" med öppet kärl i källaren och pumpen får hålla trycket.

Enda fördelen med extra växlare måste ju vara om du måste ha glykol i värmeslingan.

Ang anslutningar på tanken, jag själv hade gärna haft 5 termometrar, 1/2" brukar det vara på dykrör. En 1/2" gänga för avtappningsventil är väl bra att ha också.
 
Palte skrev:
Tack vare Matss så är vi ju några st som provat det "omöjliga" med öppet kärl i källaren och pumpen får hålla trycket.

Enda fördelen med extra växlare måste ju vara om du måste ha glykol i värmeslingan.

Ang anslutningar på tanken, jag själv hade gärna haft 5 termometrar, 1/2" brukar det vara på dykrör. En 1/2" gänga för avtappningsventil är väl bra att ha också.
förklara lite mer ingående om de omöjliga?
 
plattvvx har jag redan, jag har hört att det skulle vara bra för skiktning????????
Denna tank skall vara kopplad till vedpanna.
Skall man ha anslutnigar till vvx så högt och lågt det går?
Tack så länge
 
Plattvvx ansluter du (som allt annat) med T-rör på röret mellan panna och tank.
 
Ska jag göra anslutnigar i tanken för pvvx??
Skall exp.kärl kopplas i tanktoppen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.