3 541 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Bygga tank Hjälp!!
Hallå!!
Skulle vilja ha hjälp med placeringar och mått på kopplingar på ett acumulatorbygge.
Någon vänlig och kunnig själ som har lust att hjälpa??
Skall ha alla kopplingar på en gavel. Skall använda plattvvx till både värme och tappvatten.
Skall ha öppet exp.kärl liggandes på tanken(anslutnig botten på tanken va?)
Tack så länge
Rikard
Skulle vilja ha hjälp med placeringar och mått på kopplingar på ett acumulatorbygge.
Någon vänlig och kunnig själ som har lust att hjälpa??
Skall ha alla kopplingar på en gavel. Skall använda plattvvx till både värme och tappvatten.
Skall ha öppet exp.kärl liggandes på tanken(anslutnig botten på tanken va?)
Tack så länge
Rikard
1 1/4" gänga för tillopp/retur så långt upp/ner som möjligt för att utnyttja hela volymen. Kanske ett 2" uttag 20cm ifrån toppen för eventuell elpatron.
Varför värmeväxlare för värmen? Varför inte strypventil på radiatorreturen och ev lite starkare pump?
Varför värmeväxlare för värmen? Varför inte strypventil på radiatorreturen och ev lite starkare pump?
Palte skrev:
Håller med, bättre skicktning och billigare??
Tack vare Matss så är vi ju några st som provat det "omöjliga" med öppet kärl i källaren och pumpen får hålla trycket.
Enda fördelen med extra växlare måste ju vara om du måste ha glykol i värmeslingan.
Ang anslutningar på tanken, jag själv hade gärna haft 5 termometrar, 1/2" brukar det vara på dykrör. En 1/2" gänga för avtappningsventil är väl bra att ha också.
Enda fördelen med extra växlare måste ju vara om du måste ha glykol i värmeslingan.
Ang anslutningar på tanken, jag själv hade gärna haft 5 termometrar, 1/2" brukar det vara på dykrör. En 1/2" gänga för avtappningsventil är väl bra att ha också.
förklara lite mer ingående om de omöjliga?Palte skrev:Tack vare Matss så är vi ju några st som provat det "omöjliga" med öppet kärl i källaren och pumpen får hålla trycket.
Enda fördelen med extra växlare måste ju vara om du måste ha glykol i värmeslingan.
Ang anslutningar på tanken, jag själv hade gärna haft 5 termometrar, 1/2" brukar det vara på dykrör. En 1/2" gänga för avtappningsventil är väl bra att ha också.
Kolla den här tråden:Tidde skrev:
http://forum.byggahus.se/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html
Klicka här för att svara