Om man följer panntillverkarens installationskrav på skorstenen vad gäller undertryck i skorstenen (variant med avseende på driftskede i eldningscykeln samt meteorologiska omständigheter) och har säkerställt tilluft till utrymmet där pannan står så är pannan i samma miljö som det var när den testades på SP för miljögodkännande.

Hur många pannrum klarar det?

Vid SP provar man pannnan först dvs:proveldar kollar att alla parametrar överensstämmer med panntillverkarens uppgifter,
man har en ny panna (REN och utan sotbelägg) det är ju självklart att man får en bra verkningsgrad/Effekt vid test.
I proven optimerar man inställningar med analys/instrument för att klarlägga hur god verkningsgrad en panna har,
eller kommer upp till, villket sedan tillverkaren stoltserar med i reklam.
SP:s grabbar är dessutom säkert mera medvetna/kunniga i att hantera inställningar än dagens rörmokare och vedeldare,
min syn på problemen som många vedeldare/ pannanvändare har är att många är okunniga i hur förbränningsprocessen
fungerar och vad det är som styr den .
Utan tank pyreldar man annars kokar det, med tank eldar man för fullt med råge.

Majgårdarna
Det där är väl inte sant. Innovan testades beg.

Ja okej men man optimerar =sotar &putsar ansluter rätt skorsten m.m.
Hur många har tex.rätt diameter längd rör rätt anslutna tillskorsten i många fall
=befintliga pannrum/skorstenar får man göra en kompromiss läs:
man väljer inte panna utgående från den egna annläggningens grunder
utan på tester utförda under optimala förhållanden en något sämre panna
kan fungera lika t.o.m.bättre på på samma plats
I en helt ny annläggning är det helt andra förutsättningar man kan optimera från början.

Majgårdarna
Alla pannor testas lika.Enligt SS-EN 303-5

Tror jag ochså på!!! men alla har inte nya pannor vi finns många här som eldar i gamla pannor som man
kan försöka optimera utan att lägga stora slantar på det,vore väl f-n om man måste springa och köpa en
ny panna varje gång det kommer en effektivare på marknaden.Det blir ju som ingen ekonomi i att elda med
ved då.---appropå ekonomi så är det många som annser att vedeldning är en av dom dyrare hobbys man kan
ha.----den värmer ju i alla fall många gånger--först när man hugger,klyver osv.även när varmvattnet är slut och
frun skäller blir man varm minst 7gånger brukar jag säga.

Majgårdarna
Nej fan det gör man ju inte.Köper en ny varje år alltså.
Men det är ju ett bra sätt att kolla pannan den dagen man köper en ny

Den dagen är man nog inte god att tas med försäljarna kommer att få många frågor att besvara !
Trevligt eftenamn månne vi är släkt ?
MEN DET FÅR VI TA I ETT ANNAT FORUM.

jag har mellan 175 och 200° ut ur min v65, stålrör med inre diameter 190mm och ca 4,1 m högt, inställningar av prim o sek enligt rekommendation i bruksanvisningen.

Men vad säger då panntillverkarens rekomnedationer?
I mitt fall t.ex. fick jag rekomendation att med min skorstenslängd ha en rökgång med 125mm i diameter eller per sida.
En vasevärd skillnad i area kan tyckas. Detta kanske skan förklaras av ytmotstånd i murade kontra stålrökrör?

Men vad säger det att undertrycket skall vara et antal mmVp?
Mätt under vilka förutsättningar?
Varm mur/ kall mur?
Vinterstorm eller surt sommarregn?

Många parametrar måste påverka draget, även om man följer tillverkarens anvisningar.

Det finns en bra sida hos Polimex om skorstensdiameter ---längd där "rekomenderar" man 15-20Pa drag/undertryck
I mitt fall stämmer inte dia.&längd med deras rekomendation i förhållande till effekt på panna drag har jag inte mätt.
Får väl försöka göra det nån gång med varm/kall skorsten så ser man om det skiljer mycket,min är isolerad ända upp
och plåtbeklädd med avrundat tak i syd- nordlig riktning (det blåser oftast i dom riktningarna här)
"""SER UT SOM EN KALLE ANKA POSTLÅDA UTAN BOTTEN"""

Gravforsarn skrev:
Men vad säger då panntillverkarens rekomnedationer?
I mitt fall t.ex. fick jag rekomendation att med min skorstenslängd ha en rökgång med 125mm i diameter eller per sida.
En vasevärd skillnad i area kan tyckas. Detta kanske skan förklaras av ytmotstånd i murade kontra stålrökrör?

Men vad säger det att undertrycket skall vara et antal mmVp?
Mätt under vilka förutsättningar?
Varm mur/ kall mur?
Vinterstorm eller surt sommarregn?

Många parametrar måste påverka draget, även om man följer tillverkarens anvisningar.
Jepp, en cirkel med samma diameter som en kvadrats sida har 78,5% av dess area (bra siffra att komma ihåg).

Rekommenderad längd och snittarea är sannolikt endast en grov ingaffling för att komma i rätt härad av undertryck som man sedan kan finreglera med motdragsluckan. Själva finessen med en motdragslucka är ju att den konstanthåller undertrycket i skorstenen alldeles oavsett om kung bore är på besök eller om det är lazy day by the beach som är aktuellt för dagen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.