Ved, Pellets, Flis
2an: [citat] Nä det blir både billigare + att du kan kolla/justera då du vill utan att det just kostar dej nånting... :) Kanske känner du fler pelletseldare som du kan köpa instrumentet ihop med??
ylven: God skiktning betyder att det varmaste vattnet är överst och vattnet som är under skiktet ska vara samma som returtempen från elementen (eller lägre). Jag tycker att den effektivaste strategin är att elda så sällan som möjligt på vintern, men man får väga in vid vilket tillfälle som tankarna är tomma. Ex. Om jag laddar tokfullt en kväll och värmen räcker till förmiddagen ett och
Matss: Frysrisken måste beaktas, och även max höjd (=tryck) du vill tillåta, drar du röret uppåt kommer maxtrycket att öka med 0,1 bar per meter. Det problemet kan du ta hand om genom att sätta ett T-rör på lämplig höjd och dra ett rör nedåt och ett uppåt från T-röret
79:an: Vid Bygganmälan gäller följande: Byggnadsnämnden har inget besiktningsansvar för anläggningen. Totalansvaret vilar på byggherren, som ibland är det samma som fastighetsägaren. Byggnadsnämnden åker inte ut och kontrollerar anläggningen. När bygganmälan krävs och installationen är klar kallar byggherren eller annan kvalitetsansvarig till genomgång med Installatör och
aprilia-tobbe: enklast är nog att fråga din sotare. jag tror att det kan skilja mellan olika sotar distrikt.
Matss: Generellt kan man säga att isolerar du bra med 35 cm minerallull får du väldigt lite förluster. Ska det vara nån ide att förbättra isoleringen ytterligare måste alla rör och liknande isoleras mycket noga också. Nån meter oisolerat rör ger lika mycket förlust som hela tanken. För att kunna räkna på effektförlusten måste jag veta Lambdavärde på just dina PUR-skivor, man ser
Daytrader: Vi har en murstock i vardagsrummet som finns i ena hörnet. Den är igensatt och en gammal öppenspis har funnits där. Vid skorstensrenovering så bilades ett hål upp där samt stålslang neddragen. Där skall en spiskassett sättas in samt murstocken "muras ut" lite för att ge ett stiligare uttryck. -> frågan är hur gör man detta snyygast? Har visat muraren hur vi vill ha slutresultatet
S3: Jo det är lämpligt, eller ännu bättre en termisk vvc ventil. Typ en sådan här http://www.mma.se/sv/flik/05/512.htm
bonnen: Ja att sota tuberna är ju inte svårt dock är problemet att lucka till tuberna är lite så att man får hålla på att böja och kröka viskan för att komma åt, munstycken i sekundärluften koksar igen hela tiden så man får köra in hela armen för att komma åt att borsta rent dessa med en stålborste. Sen är luckorn så monterat att man får ha hela verktygsväskan med sig för att
2an: [citat] Jodå du är inte själv, Det har shuntats ut lite värme på nätterna i drygt en vecka nu... Fattar inte hur det kan finnas folk här uppe som kan stänga värmen i månads skiftet april/maj o klara sej utan värme tills i slutet på sep el början på oktober, Man får vara nöjd om man kan va helt utan värme i 3 månader (brukar inte klara det själv) Igår kväll va det inte skönt
roli: [citat] När man sotar skorstenen uppifrån så hamnar ju sotet i "botten" på skorstenen. Därifrån måste det sedan bort (så att det inte blir stopp). Därför krävs det i de flesta fall någon typ av sotlucka för att kunna ta bort sotet och eventuellt rensa anslutningsrören.
Kloge: Lite grann får man men jag har pannan i garaget så det är inga problem
Jaarmanen: Hur blir det om man skall koppla två olika stora tankar mot en bivalentschunt? Jag har en primärtank på 1100l (ursprunglig) med förvärmnig+spetsvärmeslinga och en slavtank på 750 liter (nyinskaffad för kapaciteten) som är tom. Har bestämt mig för att koppla med bilvalentschunt för bättre skiktning av tanken men jag har inte lyckats klura ut hur kopplingen ska se ut med två tankar.
Hemmakatten: Det var just det vi gjorde. Wodtken köpte vi från Norge. Låter helt otroligt att det i Norge, som är ett sånt högkostnadsland, skulle vara billigast, men det var de. :) Energihuset i Norge hade en kampanj just då och det är också så att eftersom det är väldigt vanligt med pelletskaminer så är priserna ganska rimliga. Momsen drogs av(icke EU-land) och sedan las svensk moms på (samma
KJE: Jag värmer mitt ett hus, ett 1 1/2 hus med cirka 110 kvm uppvärmd yta helt och hållet med en pelletskamin (luftburen). Det är ett timmerhus byggt ca 1820 och har väl egentligen ingen isolering att tala om, 15 cm spån i golv och 10 cm på vinden. Kaminen står framför murstocken i köket och råkar stå precis mitt i huset, sen så är hall och trapphus bara två meter från där kaminen
LeffeLufs: Jahaja...då var man med om första kokningen igår...fan vet vad som hände, men automatiken fungerade svinfint i detta fall. För mycket ved - för lite tankvolym, fan vet......Nåja på det igen. Märkte dock att 100 grader på rökgastempen var för mycket och har justerat den till 70-80 grader nu....
EmMi: Ja precis, kom på det igår att vid matplatsen och den öppenspisen behövs ju inget skydd i och med att det är betonggolv, perfekt, då slipper stolar stypa på kanten! Ja ta gärna en bild på gnistgallret, jättesnällt!
Robert_Brink: Gör en ny rubrik som specifierar min fråga http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/73883-goera-en-grop-i-kaellargolv-foer-ackumulatortankar.html
chaffis: Jag håller på att koppla in ackumulatortankar för solvärme och vedeldning och undrar om det är någon som har erfarenhet om en laddomat 5030 mellan tankar skulle behövas eller om jag kan nyttja solvärmen bättre. Jag har 3 st 500 liters tankar (1 med slingor) och ska skaffa fler senare när jag byter till en bättre panna, nuvarande pannan är från -78 och har bara 12-18kw. Det är inte
somelvis: Uppfattade produkten som jävligt dyr. För den pengen vad en mullvad och ett förråd kostar får man ju en luft/vatten värmepump och då behöver man ju inget bulkförråd utan klarar sig med ett enkelt veckoförråd....
vedeldaren: Om du skall passera en kanal med stosen så kan du ju inte använda denna kanal om du inte kan blinda denna ovanför stosen. Det vore bra med en skiss på ditt problem. Att mura den inre kanalen kan man väll göra genom stosen om man har smala armar.
vedeldaren: Kolla på denna länk om det kan hjälpa. http://www.schiedel.se/fileadmin/data/sweden/pdf/Schiedel_Isokern_2005-04-21.pdf
LinaoMarkus: Glimmer eller obehandlad vermikulit är mina två gissningar. Skulle tippa på ganska ofarligt.
Mattias_Edeslatt: Tänk på vad de påpekade i programet. Den är väldigt dekorativ, men den lagrar ingen värme utan ger enbart strålningsvärme. När ni slutar elda i den så blir den i princip kall direkt.
LinaoMarkus: ahaa. Blir ca 1,5 ton för min del om inte leca är mycket lättare än pimpsten. Kanske värt att kolla att plattan gillar trycket.
soyas: Hej! ja undrar om det finns någon som har uppgifter om en vedpanna Egor v-15 ska den heta den är från 1985
johan124: Det låter ju bra, eftersom det är ett öppet system som bara är tio år gammalt. Sedan om vi behöver mer tank så kanske det blir till att byta men det får gå i vinter iallafall. Behöver man inte Syr ventil, säkerhetsventil om man har ett öppet kärld då? Det gick ner ett skvaller rör ned till pannrummet, är det en form av säkerhetsgrejj?
79:an: Kolla dessa, är sugen på att köpa en själv. http://www.din-vvs.se/Shop/Index.php?sArtId=6525490