3 909 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Pannan stänger av
Det hände häromkvällen, efter att jag eldat ett ilägg skulle jag lägga på ett nytt inför natten.
När jag gick ut i pannrummet dagen därpå så möttes jag av en stark tjärlukt.
Det som fanns i pannan hade inte brunnit ut och fläkten gick inte.
Från pannan till golvbrunnen var dessutom brunt vatten som luktar tjära.
Min teori är att när jag fyllde på ved och innan den hann börja brinna så gick rökgastemperaturen så lågt att pannan stannade, för tanken var långt från varm. Jag har en laddomat mellan panna och tank så jag tycker det borde bli självcirkulation om pumpen stannar. Var kom det bruna vattnet ifrån, jag har inte märkt något vattenläckage i pannan?
Jag har dessutom pannanrummet fristående så jag hör inte om det kokar.
Är det någon som haft samma problem eller vet något mer om problemet och hur man undviker det?
När jag gick ut i pannrummet dagen därpå så möttes jag av en stark tjärlukt.
Det som fanns i pannan hade inte brunnit ut och fläkten gick inte.
Från pannan till golvbrunnen var dessutom brunt vatten som luktar tjära.
Min teori är att när jag fyllde på ved och innan den hann börja brinna så gick rökgastemperaturen så lågt att pannan stannade, för tanken var långt från varm. Jag har en laddomat mellan panna och tank så jag tycker det borde bli självcirkulation om pumpen stannar. Var kom det bruna vattnet ifrån, jag har inte märkt något vattenläckage i pannan?
Jag har dessutom pannanrummet fristående så jag hör inte om det kokar.
Är det någon som haft samma problem eller vet något mer om problemet och hur man undviker det?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Om jag har förstått dig rätt så har du installerat systemet ganska nyligen och då har du säkert en del luft kvar i systemet. Det som jag tror har hänt är att cirkulationen i laddkretsen har reducerats pga av för mycket luft i laddomaten och då har pannan gått i kok och säkringen för övertemp har löst ut vilket stannar fläkten. Har du kylslinga på pannan? I sådana fall är det den som löst ut och skickat vatten till brunnen. Jag hade i alla fall detta problem som du kan läsa om på min webplats.
EDIT. Nu när jag läste ditt inlägg en gång till om det tjärluktande så förstår jag att det rann på golvet från pannan till golvbrunnen. Detta är sannolikt någon slags kondens som uppstått när pannan har stannat och runnit ut från någon lucka.
EDIT. Nu när jag läste ditt inlägg en gång till om det tjärluktande så förstår jag att det rann på golvet från pannan till golvbrunnen. Detta är sannolikt någon slags kondens som uppstått när pannan har stannat och runnit ut från någon lucka.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har också misstänkt vattenläcka en gång när det bara pyrde i stället för att brinna i vår gamla pannan/förugn ( nybörjare ...dålig sotning, dålig drag). Rörmakaren har dömt ut den ( utan närmare undersökning) men vi sotade ordentligt och eldade hela vintern innan den byttes så småningom. Det fanns i alla fall ingen läcka i densolo_innova skrev:
Vanligtvis när det brinner normalt blir det ånga av denna vedvatten och lämnar huset genom skorsten men när det bara småpyr så kondenserar vatten på vattenkylda pannväggar. Kondensen i pannan uppstår när ytor är kallare än 70 grader. Det är därför man har en ladomat som inte pumpar runt när vatten är kallare än 70 grader när man eldar... för att skydda pannväggar mot rostskador ( kondens= rost). När din panna stängde så blev det självcirkulation i alla fall men det fanns tydligen vatten kallare än 70 grader i din akumulator som snurade runt och kylde pannan och orsakade kondensering. Det gör inget när pannan är tom men det ger kondens när den är fylld med normalfuktig ved som håller på att torka där inne. Leta inte efter läckan ... jag tror inte att den finns
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden