S
Sture Castor: Ackumulatortankens uppgift är att buffra / lagra värme från en satseldad panna, t ex en vedpanna. Då ska den vara rätt dimensionerad och utförd för att den ska fungera som man har tänkt sig avseende temperaturskiktning, mm. I en kontinuerligt eldad anläggning, t ex fliseldning, kan ackumulatortanken ställa till med problem på så sätt att den "vill" att pannan ska gå på 100 % effekt
5 svar · 3,0k läst
O
orustfredrik: Uppdatering: Det verkar som att jag har gått över på ett tredagarsintervall med eldningen. Ned mot 3-5 minus på natten, och dåligt med sol på huset om dagarna vilket ger dagstemp på 5-10 grader och mindre "solvärme".
22 svar · 6,3k läst
R
rikard55: Ska jag göra anslutnigar i tanken för pvvx?? Skall exp.kärl kopplas i tanktoppen?
9 svar · 3,5k läst
S
somelvis: Linolja är oldschool til lingarn. Pasta är grymt bra på klämringskopplingar, det går bara inte att misslyckas om man smörjer röret under klämringen och själva klämringen. Finns andra fabrikat också, Unipak, Locher osv.
7 svar · 4,6k läst
M
Matss: Nej det behöver inte vara mindre, däremot kan röret som går från botten vara mindre eftersom det bara ska transportera vatten mycket sakta. Där ska ju bara volymökning/minskning gå. Ångröret däremot ska ju kunna skicka ut ånga om det kokar utan att trycket i systemet blir för högt.
9 svar · 1,9k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Då ska jag ta och snacka med min rörmokar-svåger så att han får fixa fram en sån. Tack.
2 svar · 2,9k läst
Faidros
Faidros: [citat] Är det inte viktigt också att vattnet skall kunna självcirkulera genom pannan vid t.ex. strömavbrott? Den möjligheten försvinner väl om man kopplar på det sättet.
16 svar · 8,2k läst
·
L
Linnex: Jag hade inte gjort det. Skulle du vilja elda i båda samtidigt så blir det nog problem att tända upp nr 2 pga av undertryck.
2 svar · 1,6k läst
P
Per-Erik: Finns ju en klistrad tråd om detta.. Låser denna tråd nu..
7 svar · 11,6k läst
·
slipperman
slipperman: [citat] Bara för att vara snortydlig så var mitt inlägg inte kopplat till verkningsgraden utan mera metod att anpassa utvecklad effekt till pannans förmåga att ta emot densamma. Men jag gjorde en snabb koll på några andra forum och tydligen brinner logs lugnare. Jag trodde tvärtom. Glöm det jag sa rörande lämpligheten för logs.
4 svar · 4,5k läst
B
Beppo: Är det inte smidigare att konka ner 4 pall direkt isf.? Nu vet jag inte ålder eller kontition eller hur ert hus är beskaffat men varför inta bara höra med några bekanta och smälla ner 4 pall direkt ( när ni ändå har plats ) Hos oss tar det ca 15 min på 3 man för 1 pall så 3 pall på under timmen och så fika till medhjälparna så är saken klar. Annars så köper ni 4 pall och bär
8 svar · 4,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: 2,8kW låter lite lite. Tycker ni skall titta på en med större effekt. Och då gärna som föreslagits en gjutjärnskamin i äldre stil. En begagnad (men gärna genomgången) vore perfekt.
7 svar · 10,9k läst
·
knekten
knekten: var ute och synade rökröret igen,fick se att det satt pannkit mellan pannröret ock det keramiska röret i skorsten.skrapade dän allt som jag såg,så nu går det att "juckla på pannröret 10mm ungefär.där har vi nog orsaken till sprickan,läste även på en gammal pannkittstub att kittet expanderar efter 285grader,hoppas bara att det keramiska röret klarat sig!! MVH
6 svar · 3,4k läst
2
2an: [citat] Det kan ju även va mer el än 10000 kWh/år oxå, Såg att dom räknar med 1,20:-/kWh i senaste vi i villa så det kan va närmare 14-15000:- för elen o sen vet man ju inte vad dom fått betala för pelletsen...
12 svar · 17,8k läst
I
Igelkotten: var kan mna köpa skydd att ha framför braskamin? (skydd för barnen)
0 svar · 4,1k läst
G
GR_B: En stilla undran.Har en varmluftspanna med ett oljeaggregat i. Kan man byta ut den mot pelletsbrännare ????. Någon som vet. Iså fall om det går.Är det mkt arbete med själva bytet. Eller är det bara att slänga dit pelletsbrännaren. Eller är det så illa att man får köpa en ny pelletsvarmluftspanna. Många frågor blir det.
0 svar · 2,8k läst
D
douglas72: jag tror du kan "missa" på följande ; Ett "ilägg" är en rekomenderad laddning ved som brukar specas av kaminleverantören. på min kassett rekomenderas 2kg ved (motsvarar ca 3 vedklabbar). Vid eldning kan man sen med luftventil strypa/öka mängden syre/luft till förbränningen, på så sätt kan man styra effekten/eldstorleken. Kör jag på max så brinner det häftigare och det blir
2 svar · 3,3k läst
P
Palte: Vet ine vad brännaren heter. Underhållsglöd ska gå att få men de har aldrg lyckats att få det till att funka. Ska kolla hur mkt de vill investera.
14 svar · 3,3k läst
ylven
ylven: Du har ett redskap som riktvärde för att se att du eldar bra, det är hur röken ser ut. Röken ut ur skorstenen ska inte synas! Möjligen kan den vara som en vit dimma som löser upp sig några meter från skorstenen (vattenånga) men den får aldrig vara blå-grå och kraftig! Under själva uppstarten är det dock naturligt med kraftigare rök, men det tar normalt aldrig mer än en kvart.
2 svar · 19,7k läst
2
2an: Mmmm för mej passar nog inte flis något vidare då jag bor inne i samhället med grannar på alla sidor runt min 1300 m2 tomt men därimot så skulle det funka med spannmål då jag kan ha uraskning i nedre luckan o brännaren i övre... :) Med autouraskning är det inte så mycket mer jobb med spannmålseldning än pellets om man har en brännare som klarar det av vad jag fått fram av dom som
17 svar · 8,0k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Satsa på en rejäl ugn istället. Tex. Tullikivi eller Nunnauuni alternativt kakelugn. Då får du även en behagligare värme och under en längre tid än du får med en kamin som blir varm fort/kall snabbt. Nackdelen är att det är dyrare, men det kan vara värt det..
6 svar · 4,7k läst
M
Matss: Vill du inte röra pannan (och det inte finns nån lämplig anslutning) kan du sätta ett T-rör på övre anslutningen och sätta SYR:en där. Men jag skulle satsa dom pengarna på större tank istället.
24 svar · 15,5k läst
·
T
Tidde: för att slippa ha så långt rökrör. ska förmodligen ha 70 eller en 80 kw panna.
8 svar · 2,6k läst
M
Maggy: Detta skall jag definitivt hålla koll på... min innova kommer att installeras strax innan jul. Tackar för tipset!
21 svar · 8,4k läst
L
lillalillajag: Tack för alla svar hörrni:-) Vi fick komma in till ett par här i området som hade löst det hela med att sätta in en ventilationsfläkt i vardagsrummet och dragit ett rör från den upp till övervåningen... Så så får vi nog göra vi med,om det nu behövs vill säga...
9 svar · 10,8k läst
2
2an: Nu är nog läckan funnen o det verkar vara påfyllningskran som de läcker ut från, Den sitter mitt ovanför golvbrun så då även spillröret från beredaren går dit så har man inte märkt det tidigare att det droppat...
7 svar · 4,2k läst
C
connyb: Jag har också fundering på att koppla in 3 element som idag är 1-rörs system på returen, men det lät intressant det du sa om solvärmen, det finns ett gammalt system inkopplat direkt på tanken, kanske använda den på returen, för använder jag solvärmen skiktas tanken, du har ingen skiss på din inkoppling... Mvh Conny
3 svar · 5,6k läst
·
J
jorme: [citat] Han som jag köpte min orlan av saluför en panna som jag tror heter maga. denna panna verkar mycket inressant bra pris, gjutjärnsluckor och väldigt enkel keramik tror att den fanns i ganska stora storlekar
25 svar · 7,7k läst
2
2an: [citat] Ta ett 150 liters, Ser att det skilljer 320:- hos rinkabyrör mellan 80 o 140 l kärl... Jag har ett kärl som är 14% av systemvolymen o där pendlar trycket 0,55 med temp 25-95° i tanken..
7 svar · 2,7k läst
J
jakim: Testade räkna igen och min räknare räknade helt klart fel första gången... :) 2,596 kubikmeter ska det vara precis som Hatte skrev.
10 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.