9 337 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
två kaminer, en skorsten
Hejsan...
jag har ett ca 100 år gammalt hus med en stor eldstad på nedanvåningen, i den har man installerat en insats som är kopplad med en bit rör till murstocken. sedan leds röken genom den murade skorstenen, som är ca 280 x 280 mm i innermått, upp till toppen på skorstenen där det släpps ut genom en ca 100-150 mm cirkulärt rör.
Jag skulle vilja installera en kamin till på ovanvåningen, hur kan jag göra detta!? helst av allt skulle ajg vilja trycka in ett rör från toppen på skorstenen ner till översta plan ut till den nya kaminen (så att den får en egen kanal) och sedan låta den gamla eldstaden utnyttja den murade skorstenen.
Är det tillåtet? eller hur måste jag göra!?
Tack på förhand!!
jag har ett ca 100 år gammalt hus med en stor eldstad på nedanvåningen, i den har man installerat en insats som är kopplad med en bit rör till murstocken. sedan leds röken genom den murade skorstenen, som är ca 280 x 280 mm i innermått, upp till toppen på skorstenen där det släpps ut genom en ca 100-150 mm cirkulärt rör.
Jag skulle vilja installera en kamin till på ovanvåningen, hur kan jag göra detta!? helst av allt skulle ajg vilja trycka in ett rör från toppen på skorstenen ner till översta plan ut till den nya kaminen (så att den får en egen kanal) och sedan låta den gamla eldstaden utnyttja den murade skorstenen.
Är det tillåtet? eller hur måste jag göra!?
Tack på förhand!!
Det finns ingen ledig kanal i skorstenen i dag som inte används? Eller som du kan ta? Brukar alltid gå att ordna. Skorstnen brukar ha flera kanaler. Gör en ritning & loda kanalerna (ni bör vara 2 pers som gör detta) så vet ni vilken kanal som går vart.
Lod verktyg (rep med ett metal klot i ena änden) finns att köpa hos bla Jula, ClasOhlsson, mfl.
Kamninerna får i allfall inte dela på samma kanal utan måste ha en egen kanal.
Kom i håg att det är Sotaren som bestämer vad som är tillåtet & inte tillåtet. Han ska godkänna anläggningen. Börja med att loda eller låt sotaren göra det (kostar lite $$$) fråga sotaren om råd (kostar ett telefonsamtal).
Det är ju troligt att du behöver glidgjuta din skorsten då den säkert läcker. Sotaren kan provtrycka åt dig. Så vet du om glidgjutning behövs eller inte.
Lod verktyg (rep med ett metal klot i ena änden) finns att köpa hos bla Jula, ClasOhlsson, mfl.
Kamninerna får i allfall inte dela på samma kanal utan måste ha en egen kanal.
Kom i håg att det är Sotaren som bestämer vad som är tillåtet & inte tillåtet. Han ska godkänna anläggningen. Börja med att loda eller låt sotaren göra det (kostar lite $$$) fråga sotaren om råd (kostar ett telefonsamtal).
Det är ju troligt att du behöver glidgjuta din skorsten då den säkert läcker. Sotaren kan provtrycka åt dig. Så vet du om glidgjutning behövs eller inte.
Jag tycker också att det verkar märkligt med bara en kanal i skorstenen! Det borde vara minst två.
Har det funnits en till eldstad tidigare? Det är nämligen inte alls tvunget att vara separata kanaler om det rör sig om ett gammalt hus där flera eldstäder har delat kanal tidigare.
Har det funnits en till eldstad tidigare? Det är nämligen inte alls tvunget att vara separata kanaler om det rör sig om ett gammalt hus där flera eldstäder har delat kanal tidigare.
är ett gammalt hus, om det funnits två eldstäder förut kan jag ej svara på, men, på ovanvåningen finns ett runt uttag, ca 1,7 meter från golvet, samt en sotningslucka på sidan av murstocken...
bevisar det att det har funnits en kamin även där uppe? och isåfall, vart kan jag få reda på mer om regenl som säger att kaminerna kan dela kanal?!!
Ang antal kanaler så är inte säker, men jag har mätt skorstenen invändligt och då är den kvadratisk, och när jag tittar på skorstenen ute så ser den kvadratsk ut även där... så jag vet inte ifall det finns fler än en kanal...
bevisar det att det har funnits en kamin även där uppe? och isåfall, vart kan jag få reda på mer om regenl som säger att kaminerna kan dela kanal?!!
Ang antal kanaler så är inte säker, men jag har mätt skorstenen invändligt och då är den kvadratisk, och när jag tittar på skorstenen ute så ser den kvadratsk ut även där... så jag vet inte ifall det finns fler än en kanal...
Ett runt uttag plus sotlucka verkar som någon form av eldstad.
En speciell regel angående gamla murstockar finns kanske inte, utan det är väl det som brukar gälla generellt: dvs nya regler påverkar inte en redan existerande byggnad.
Jag har flera eldstäder anslutna till samma kanal i mitt hus och sotaren har dessutom inget emot att jag installerar en sedan många år nedplockad kakelugn, trots att den kommer att anslutas till samma kanal som tidigare (och därmed dela kanal med en spis).
Kravet på separata rökkanaler har över hundra år på nacken, så är ditt hus byggt efter 1900 har du antagligen en kanal ledig i murstocken. Men skorstenen (ovan tak) kan ju vara ommurad på senare år?
Universalsvaret på dina frågor är: ring sotaren! Det de inte kan svara på direkt, kan de ta reda på genom en besiktning.
En speciell regel angående gamla murstockar finns kanske inte, utan det är väl det som brukar gälla generellt: dvs nya regler påverkar inte en redan existerande byggnad.
Jag har flera eldstäder anslutna till samma kanal i mitt hus och sotaren har dessutom inget emot att jag installerar en sedan många år nedplockad kakelugn, trots att den kommer att anslutas till samma kanal som tidigare (och därmed dela kanal med en spis).
Kravet på separata rökkanaler har över hundra år på nacken, så är ditt hus byggt efter 1900 har du antagligen en kanal ledig i murstocken. Men skorstenen (ovan tak) kan ju vara ommurad på senare år?
Universalsvaret på dina frågor är: ring sotaren! Det de inte kan svara på direkt, kan de ta reda på genom en besiktning.
reglerna kan varejera från sotar distrikt till sotar distrikt. så kolla med sotaren ang reglerna.
Sen antal kanaler så är det bara att klättra upp på taket & titta ner i skorsten. Då ser du direkt hur många kanaler det är.
Sen antal kanaler så är det bara att klättra upp på taket & titta ner i skorsten. Då ser du direkt hur många kanaler det är.
Klicka här för att svara