4 146 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
fixa"ack tank" budget
Pannan orkar med betydligt mer än 500 liter men den ska inte jämföras med dagens pannor (går säkert dubbelt så mycket ved)
Har du vv-beredningen kvar i pannan så måste du cirkulera tillbaks varmt vatten när pannan kallnar annars blir du utan vv. Jag hade shunt och beredare på tanken.
Har du vv-beredningen kvar i pannan så måste du cirkulera tillbaks varmt vatten när pannan kallnar annars blir du utan vv. Jag hade shunt och beredare på tanken.
En budgetlösning jag använde under ca: fem år var: befintlig CTC combipanna från 1976 med förugn samt allehanda tankar på ca: en kubik tillsammans. Panna och tankar ihopkopplade med 22mm k.rör samt en handjagad trevägsshunt och cirkulationspump. pumpen gick hela tiden för att förse pannan och därmen även vvb med varmvatten.
Med denna konstellation höll jag huset varmt mellan 1-2 dagar per eldningstillfälle, beroende på yttertemp. vedåtgång för två vintrar sedan då kung Bore besökte landet var två kubik i månaden.
Med denna konstellation höll jag huset varmt mellan 1-2 dagar per eldningstillfälle, beroende på yttertemp. vedåtgång för två vintrar sedan då kung Bore besökte landet var två kubik i månaden.
Klicka här för att svara