4 575 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Koppla ihop ett nytt system själv...
Tjenare!
Har nu köpt grejer och hade eventuellt tänkt koppla allt själv med presspistol.
Utrustningen blev :
Trebema V65 med pelletslucka
1500 ack
1500 ack med 120 vvb samt solslinga
400 liter tryckexpansion
37 meter 4-vägskulvert 32+32/28+18
Några frågor:
Pannrum och hus ligger ca 30 meter ifrån varandra, hur grova rör ska jag ha i huset från yttervägg till anslutning på det befintliga värmesystemet mitt i huset ca 8 meter?
Hur grova rör ska jag ha i övrigt i anläggningen? (vv, vvc, mm. mm....)
Kan jag köra på koppar överallt (DYRT) eller kan jag använda typ järnrör? Hur kopplar jag ihop dem isådana fall?
Kan man sätta vanlig presskoppling till koppar mot det befintliga järnröret i huset, stammen?
Visst är det så att man bara behöver stödhylsa om man använder mjuka rör?
Visst räcker det med lin och olja i de kopplingar som man skruvar ihop med varandra, (kommer inte på vad de heter)?
Har även tillgång till en rörböjare som klarar upp till 2", försvagar det röret mycket när man änvänder den?
Var hittar jag nån sorts guide/inspiration/ritning på hur jag skall koppla allt, det vore ju kul om det blev rätt första gången?
Jag kommer att hyra presspistol, vad skall jag tänka på vid val av pistol och vid val av kopplingar?
Tips och kommentarer mottages gärna!!!
Är det nån som kan tänka sig att komma och koppla ihop allt så hör av er...
Mvh
Warlock
Har nu köpt grejer och hade eventuellt tänkt koppla allt själv med presspistol.
Utrustningen blev :
Trebema V65 med pelletslucka
1500 ack
1500 ack med 120 vvb samt solslinga
400 liter tryckexpansion
37 meter 4-vägskulvert 32+32/28+18
Några frågor:
Pannrum och hus ligger ca 30 meter ifrån varandra, hur grova rör ska jag ha i huset från yttervägg till anslutning på det befintliga värmesystemet mitt i huset ca 8 meter?
Hur grova rör ska jag ha i övrigt i anläggningen? (vv, vvc, mm. mm....)
Kan jag köra på koppar överallt (DYRT) eller kan jag använda typ järnrör? Hur kopplar jag ihop dem isådana fall?
Kan man sätta vanlig presskoppling till koppar mot det befintliga järnröret i huset, stammen?
Visst är det så att man bara behöver stödhylsa om man använder mjuka rör?
Visst räcker det med lin och olja i de kopplingar som man skruvar ihop med varandra, (kommer inte på vad de heter)?
Har även tillgång till en rörböjare som klarar upp till 2", försvagar det röret mycket när man änvänder den?
Var hittar jag nån sorts guide/inspiration/ritning på hur jag skall koppla allt, det vore ju kul om det blev rätt första gången?
Jag kommer att hyra presspistol, vad skall jag tänka på vid val av pistol och vid val av kopplingar?
Tips och kommentarer mottages gärna!!!
Är det nån som kan tänka sig att komma och koppla ihop allt så hör av er...
Mvh
Warlock
Här är boken för dig, den tar bl.a. upp ett exempel där man har en tank i pannrummet och en i huset:Warlock skrev:
Ackumulatorsystem : en installations- och dimensioneringsguide
Jag har precis börjat elda i mitt nya system med Atmos 50Kw panna och 2 tankar. Har kopplat ihop alltihop själv med hårda kopparrör och mjuklödning, än så länge inte en skarv som läcker!
) Kunde i princip ingenting om VVS när jag började men efter närmare hundra timmars självstudier på detta eminenta forum och i diverse böcker samt snabb konsultation från ÄFAB om dimensionering av tankar och annat så kännar jag nu att jag har full koll på min annläggning och att den fungerar som tänkt.
Jag har inte tittat något på kulvertlösningar som du behöver men jag har dimensionerat rör enligt följande på inrådan av en god vän som är VVS:are:
Laddkrets 35mm Cu
Stigare och retur värmesystem 28 mm Cu
Tappvatten slingor 22 mm Cu
solvärme krets 15 mm Cu
I ett värmesystem går det bra att ansluta koppar mot järn eftersom vattnet blir syrefritt efter några eldningar. Koppla ihop järnrör gör du lämpligast genom att gänga ihop med lin och pasta, men då behöver du en rörkloppa, hyr eller låna på VVS firma...
Jag har gjort anslutningar mot gamla systemet med klämringskopplingar, finns färdiga övergångar till R gänga.
Hör gärna av dig om du vill disskutera något specifikt, annars finns svaren på närsta alla frågor någonstans i gamla trådar på forumet, där går att hitta mycket matnyttigt.
Lycka till!
Jag har inte tittat något på kulvertlösningar som du behöver men jag har dimensionerat rör enligt följande på inrådan av en god vän som är VVS:are:
Laddkrets 35mm Cu
Stigare och retur värmesystem 28 mm Cu
Tappvatten slingor 22 mm Cu
solvärme krets 15 mm Cu
I ett värmesystem går det bra att ansluta koppar mot järn eftersom vattnet blir syrefritt efter några eldningar. Koppla ihop järnrör gör du lämpligast genom att gänga ihop med lin och pasta, men då behöver du en rörkloppa, hyr eller låna på VVS firma...
Jag har gjort anslutningar mot gamla systemet med klämringskopplingar, finns färdiga övergångar till R gänga.
Hör gärna av dig om du vill disskutera något specifikt, annars finns svaren på närsta alla frågor någonstans i gamla trådar på forumet, där går att hitta mycket matnyttigt.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Är det någon som vet var man ska höra av sig för att köpa skriften? Jag lånade den för något år sedan på biblioteket. Nu är det lång väntelista på den.Faidros skrev:
Jag har ringt till konsumentverket som står som utgivare men där kände de inte till den. Vilket säkert berodde på verksflytten och ny personal.
Lite läsning om kulvertar och lite annat som kan vara intressant iväntan på att du får tag i boken
http://www.jti.se/publikat/teklor/pdf-filer/t92.pdf
http://www.tfe.umu.se/courses/energi/Energilagringsteknik_C_5p/2005/ProjGrupp8.pdf
http://www.oru.se/oru-upload/Institutioner/Teknik/Dokument/Exjobb 2004/Oru-TE-EXE082-En104-01.pdf
Såg via internat att boken "Ackumulatorsystem " finns inne på biblioteket i bla mjölby,Båstad nfl så ditt bibliotek borde kunna rekvirera den därifrån
MVH
Mats
http://www.jti.se/publikat/teklor/pdf-filer/t92.pdf
http://www.tfe.umu.se/courses/energi/Energilagringsteknik_C_5p/2005/ProjGrupp8.pdf
http://www.oru.se/oru-upload/Institutioner/Teknik/Dokument/Exjobb 2004/Oru-TE-EXE082-En104-01.pdf
Såg via internat att boken "Ackumulatorsystem " finns inne på biblioteket i bla mjölby,Båstad nfl så ditt bibliotek borde kunna rekvirera den därifrån
MVH
Mats
Warlock skrev:
Jag kör med Viscotex tätningspasta till både lintätningar och för att smörja klämringskopplingar (underlättar att få tätt då ringen lättare hamnar på plats och pastan fyller ut om man eventuellt har slipmärken eller andra ojämnheter på röret eller så). Fick tipset av rörisen som jag köper delar hos, pastan tål höga temperaturer t.ex. om man behöver löda (mjuklödning klarar den i alla fall) i närheten utan att linet bränns och den torkar aldrig innne i förbandet så det blir lätt att lossa även om skarven suttit i många år. Dessutom lättare att få tätt, men linolja funkar säkert också bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden