U
uaj64: Hej! Jag tror inte man ska dra för mycket slutsater gällande verkningsgrad på GS -pannan utifrån mina erfarenheter med hög rökgastemp mm. Detta gäller ju min installation med den veden som jag kör nu osv.. Det enda någorlunda säkra sättet att jämföra pannor är antagligen att titta på oficiella provresultat. Där har man försökt att använda likartade mätmetoder för att få
11 svar · 8,4k läst
·
S
Skalman: Hej Sture. Tack för ditt svar. Pannrummet är i källaren Betong. Ståltak ovanför betongen. Helt brandtät. Det finns inget antändningsbart eller brännbart och pannan är av plåt och kan inte brinna. Ett fönster vid taket vetter ut på gården. Där går slangen genom. (vid en ev brand skulle det fönstret spricka vilket fall som.) Oavsett vad som skulle brinna så kan det inte ta eld i
9 svar · 7,8k läst
·
slipperman
slipperman: Det bästa tror jag är att du tar kontakt med din energirådgivare på kommunen. Min erfarenhet är att de gärna hjälper till att orientera i bidragsdjungeln och kan tipsa om hur man gör för att söka och om det är något man behöver tänka på för att ha en chans att få olika bidrag. Ibland finns det regler att man måste ansöka innan man börjar installera och ibland inte. Vilka
2 svar · 3,6k läst
T
Tahoe350: Swebo flis & enegi i Boden är ett tips. Vi har just kört igång en 80Kw anläggning där dom levererat panna, förugn å styrning. Hydrauliskt skrapförråd på ca 12m3, å allt annat har vi byggt själva. Vi värmer ca 800m2 metallindustri och har gott om kapacitet över till ett boningshus som ligger intill. www.swebo.se
5 svar · 4,7k läst
W
Wester: Materialet kommer jag faktiskt inte ihåg vad det heter men det är rätt lätt och lagrar därmed inte direkt någon värme men är extremt lätt att arbeta med och man kan typ skära i det med kniv. Kostade typ 25' varav ca 13' för insattsen har jag för mig. Genom hålen där nere dras luft in och sedan blåses den varma luften ut genom hålen där uppe. Den ger helt sjukt med värme =
5 svar · 5,9k läst
JanneT5
JanneT5: Fläkt är nog tillbehör men det finns en liknande nyare modell som heter Contura 450?
12 svar · 19,0k läst
W
Warlock: Tjenare! Ok, tack för svaret! Hur grova rör bör jag ha? //Warlock
2 svar · 3,8k läst
R
rikard55: Kan man köra värme med en tappvslinga elle blir skiktningen dålig? Funderar på en stor tank och en liten 750L med slingor i. Ha båda tankarna trycklösa Jag har en varmvatten beredare i huset med slinga i så jag ska cirkulera varmvatten till den, så jag funderar på om det går att köra både värme till den slingan och element genom tappvatten slinga i acctank?? Får ursäkta men går
0 svar · 2,5k läst
2
2an: [citat] Här hade det inte heller varit några problem, Men sotare är ju en sort för sej o sätter sina egna regler.. Om man ifrågasätter nått här som sotare säger hotar han direkt med eldningsförbud så man vill/törs inte gå sotningskurs o sota själv för då lär väl inte skorsten gå igenom nästa brandskyddskontroll, Möjligen om man byggt nytt så det inte finns nått som kan va
12 svar · 14,8k läst
·
L
lans: Kan hålla med om att den var dyr. Jag valde instället att såga ner några väggar och få en öppnare planlösning sprider värmen bättre. Står själv inför en utbyggnad och är intesserad hur det går för dig med värmeförflyttningen. Andreas
3 svar · 4,2k läst
R
rogers: Använder olja idag, men går det att elda med ved? MVH Roger
0 svar · 4,6k läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: Kör en sökning på din panna här :) http://www.pellets.info/search.php
1 svar · 3,1k läst
P
pr95: OK! Nu har jag mätt draget med sotlucka till skorsten stångd ca 2mmVP RÖKGASTEMP 200*c = öppen ca 1mmVP fläkten "något sänkt varvtal" ==== fläkten utan reglering fabriks varvtal = stängd lite mer än 2mmVP HÖGRE RÖKGASTEMP +30*c = öppen ca 1mmVP ==== några förslag ? ÄR DET DRAG BEGRÄNSARE SOM SAKNAS eller ? ska mäta i skorstens toppen i morgon. ( mätning av RG sker mellan panna
21 svar · 14,3k läst
L
LeffeLufs: Efter att ha jobbat som isolerare/plåtslagare under 14 år totalt, kan jag bara säga; - En värmematta, nätmatta, är det allra bästa. Finns ju en anledning varför vi använde det inom processindustrin, bla, kärnkraftverken, värmeverken och pappersbruken använder sig av detta för värmebesparings skull ... Färdigullat med 100 mm's nätmatta;
11 svar · 5,3k läst
·
R
Ronnie_H: [citat] Det vore intressant att försöka sig på något sådant men minnet i min micro PLC:n är redan fullt så det blir nog svårt såvida man inte kommer på något sätt att göra det riktigt kompakt. Jag ska titta lite på hur man kan göra.
17 svar · 7,9k läst
2
2an: Jag skulle nog satsa på en trycklös tank (beg oljetank/ar) med t.ex baxi 33/53 vvx för tappvv o en ordentlig plattvvx till radator kretsen, I danmar är priset rätt ok på plattvvx.. Nu vet jag inte om jag tänkt rätt men det borde väl funka fint med shunten kopplad på tanksidan till vvx (ordentligt stor en) o shuntstyrningen framledningsgivare på stigrledningen till radiatorerna, Med en
1 svar · 5,5k läst
2
2an: [citat] En kompis har en ny oanvänd termomatik K och en beg som du kan få köpa om du är intresserad... MVH/André
12 svar · 2,9k läst
pellefant
pellefant: det vet jag inte riktigt, men jag kontaktade en tillverkare och han sa att dom gjort tester på det och att det minfre kärlet inte fyllde någon funktion. man tycker ju att tryck och mottryck borde bli samma i båda kärlen. därför så valde jag att sätta in 3 st 200 liters- visar det sej att det är för lite så kan jag sätta in ett till 200l. hade jag tagit ett 600l så hade det blivit
4 svar · 4,3k läst
C
chaffis: [citat] Combi heat pannan är en ved panna som fungerar mycket bra med pellets/olje brännare monterad men den går inte att ha inmonterad medans man eldar med ved. Men den går att montera på en arm ovanför konan. Den har inte så väldigt dyr keramiksats, billigare än till dom äldre combi heat pannorna. Jag är tacksam för alla förslag som kommit men jag tror det lutar åt en Combi heat
25 svar · 6,0k läst
pellefant
pellefant: har du termometrar på dom 3 anslutningarna till laddomaten så kan du ju se vad som kommer från pannan och tanken och vad som går in i pannan...
6 svar · 4,8k läst
·
Snurre
Snurre: Ja inte denna pannan! Den har allt vad säkerhet man kan tänka och själva stokerskruven har ingen direktkontakt med någon större del bränsle. Lycka till med ditt sökande och val!
12 svar · 3,1k läst
D
Don82: Är det någon som har erfarenhet av Extunas kombipannor T300/T450?
0 svar · 2,8k läst
D
daniel_168: Ja, Åskar och 2:an. Det verkar som om jag blivit pålurad en för liten draglucka. Dammit! Jag ringde direkt till killen som Åskar tipsade om och han var mycket hjälpsam. Det hela slutade med att jag beställde en kraftigare dragbegränsare av honom, Z 150. Min skorsten är 150 mm och drygt 6 meter och när jag börjar elda smäller luckan på Tigexen upp och sen ligger den tryckt i maxläge
15 svar · 3,9k läst
ylven
ylven: Vi kikade lite på vedexpannorna pga det låga priset. Men den gick bort på många punkter, bland annat pga att konvektordelen inte har tuber genom vattenvolymen, utan ett rektangulärt hål med flänsar i som gör att det ser ut som fyrkantiga tuber (men det är i själva verket flänsar), vi bedömde att verkningsgraden borde vara avsevärt sämre samt sotningsbarheten dålig.
4 svar · 7,3k läst
pellefant
pellefant: jag valde till drygt 5000 liter vatten 3 stycken 200 liters tryckkärl, skulle det visat sej att det inte räckte så kunde jag kompletterat med ett till 200 liters (det måste tydligen vara samma storlek på alla kärlen och placerade på samma höjd).
9 svar · 6,8k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: http://www.alltombostad.se/Energi/Artiklar/Sa_fungerar_skorstenen/ Någon info här kanske?
2 svar · 4,9k läst
H
Hans_Nordstrand: Är det en självdragspanna, får den kanske för lite luft i början innan skorstenen blivit varm. Pröva att bara ha lite tändved i början och sedan lägga in mer.
1 svar · 2,9k läst
M
Matss: [citat] Menar inte att du ska kallställa det, bara att du kör upp värmen lite medan du eldar. Gör inget att det kallnar när du inte är där så länge du har nån plusgrad.
5 svar · 4,0k läst
slipperman
slipperman: On/Off-styrningens temperaturgivare skall som sagts sitta på ackumulatortanken. Mycket viktigt: Pannans temperatursäkring måste också vara kopplad till pelletsaggregatet så att den slår ifrån om det skulle bli något tok och skall alltid ligga först.. Laddomatens till och frånslag: ingen skillnad mot vedeldning. När jag installerade fick jag göra en liten modifiering av min panna för
6 svar · 10,8k läst
M
Matss: Man ska inte ha pannkitt, dreva med stenull eller liknade istället.
14 svar · 20,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.