M
Matss: Det kan väl egentligen bara bero på två saker: - Läck på slingan så att pannvatten trycks ut. - Syrventilen öppnar, som kan bero på: - Hög temp - Läckande ventil
1 svar · 1,5k läst
ylven
ylven: Du kan inte förutsätta det rakt av, för syret (O) kan ju även förena sig med kol till kolmonoxid. Men det gör det om jag inte missminner mig endast om du pyreldar. Kanske kräver det att syrehalten är betydligt lägre än 7% för att kolmonoxid ska bildas.
3 svar · 4,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Den ansökan skulle vara inlämnad senast den 2 maj 2007. Så du har haft problem ända sen dess? Det var tråkigt, och ännu mer tråkigt att det dragit ut så länge på tiden. Det kan inte vara så att det är tankvolymen som skatteverket är ute efter? Vet att om man har vedeldat system så krävde skatteverket en acktankvolym som var väldigt stor. Vi lämnade själva in ansökan den 2 maj
9 svar · 2,9k läst
L
lp75: ok, lite regler som sätter stopp för egen konstruktion då... Får kanske bli en värmeförflyttare till källaren...skall ändå borra ett hål för förbränningsluft utifrån via källartaket och upp. Kan man ju göra två hål...
2 svar · 2,9k läst
O
orustfredrik: Vad bra! Det skall jag göra.
2 svar · 2,6k läst
ylven
ylven: Jag har inte tagit tiden exakt, men jag har också känslan av att det tar längre tid en för många andra pannor. Skulle tippa på att det tar ca 4 timmar. Kanske lite mer. Tänder oftast på kvällen och går och lägger mig långt innan det brunnit klart ;-)
25 svar · 18,0k läst
A
aprilia-tobbe: Mats menar du att jag ska sätta vvx mellan tankarna eller mellan tek tanken och shunten till radiatorerna???
3 svar · 2,4k läst
M
Matss: Hur funkar en tryckreglerad pump? Jo genom att mäta varvtal och ström till motorn kan man om man vet pumpens karakteristik beräkna var man ligger på pumpkurvan och sänka varvet (= energiförbrukningen) vid vissa driftsfall. Se bifogat diagram. Vid låga flöden antas att pumpen jobbar mot stängda termostater och varvtalet sänks. Det är troligt att även vid de högsta flödena reduceras
1 svar · 1,8k läst
·
_ap_
_ap_: Slutligen lite bilder från Multi Heatens rum, där rören i taket, dom med av luftare nu ska gå till en kulvert som skickar värmen till garaget, istället för att man har pannan i garaget och skickar värmen till huset.
11 svar · 4,8k läst
·
W
wodda: Har du möjlighet att lägga upp en bild på hur det ser ut? Det låter definitivt som att något är felmonterat. Min funkar faktiskt nu som den ska.
9 svar · 7,0k läst
P
patrikka: Tackar för svaret, alltid svårt att hitta nån som har erfarenhet av just de 2 man själv söker info om. Jag, eller vi :D valde faktiskt en Contura 550. Mest för att dess design passar bättre in i vårt hus än Jötulen. För som du skriver så är de snarlika i verkningsgrad och allt detta. Sen är väl Jötulen lite effektivare i eftervärme med sin täljsten men, det får vi vara utan
2 svar · 10,6k läst
C
chaffis: Vi har en på jobbet som går nästan hela tiden (över 900m2), jag tror att den heter Nymo men jag är inte säker. Men den verkar vara av bra kvalite.
6 svar · 10,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Det är skillnad om du har pannrumet i anslutning till garaget. Om du ska ha pannrumet i bostaden så behöver du inte ha något pannrum. Fast det kan ju vara en god ide att bygga brandsäkert i alla falll. Men om jag byggde nytt så skulle jag inte skriva pannrum på ritningarna. Jag har pratat mycket med boverket om detta och saken är solklar.Det finns inget lag krav på pannrum om pannan är
3 svar · 3,6k läst
G
grutt: Har en Parca 3000 som jag eldar med Loggs. Har funderat på förugn eller pellets men tänkte höra om någon har något annat tips som man kan modifiera pannan till det bättre? Eftersom jag eldar med loggs och bara lägger i 4-5 st åt gången så behöver jag inte alls stort eldningsutrymme. Själv funderade jag på om det skulle gå att mura med eldfast tegel på de pannväggar som inte är
0 svar · 4,0k läst
M
Matss: Det är fler fördelar än så: - En sugande fläkt ger mindre beroende av skorstensdraget vilket ger jämnare förbränning och högre verkningsgrad - Med tryckande fläkt måste luckorna vara absolut täta för att inte få röklukt i pannrummet. - Lättare/snabbare att tända pannan "Alla" panntillverkare går över till sugande fläkt när dom kommer med sin "generation två" av en panna så
4 svar · 3,2k läst
M
Mheel: Vet någon var man kan hitta billiga contura eller Jötul kaminer?? Mvh Mheel
0 svar · 9,6k läst
M
Matss: Lågt är bättre eftersom man annars kan få svängningar i luften när kall luft ska in samtidgt som varm inneluft vill ut. Svängningarna ger ryckig förbränning och ev. dragstabilisatorer som står och slår.
1 svar · 1,9k läst
Bezt
Bezt: Fabian-Bom: Verkar ju vara smidigt då att seriekoppla vvberedare, förstår vad du menar nu iaf. Taket ska fixas någongång också, men fasaden står egentligen på tur att bli bytt innan dess. 2:an: Automix verkar riktigt bra, med min/max temperaturen som sagt. Måste nog bara byta cirkpumpen också om jag ska ha en sån, min låter en del vid drift vilket inte stör lika mycket nu när den
18 svar · 15,4k läst
pellefant
pellefant: övertrycksventilen ska man ju motionera då och då för att se att den funkar
16 svar · 5,3k läst
·
S
Södertälje: Jag var på väg att köpa en KMP Drag men installatören som jag pratade med avrådde mig eftersom den är helt ny och oprövad och det finns många risker med metoden, till exempel att det stinker varje gång det tände eller att det börjar brinna om fläkten stannar. Han sa att KMP har haft stora kvalitetsproblem med andra produkter bla sin pelletspanna UNO. Dessutom sa han att det tydligen
1 svar · 2,9k läst
F
Frasse fräs: [citat] Ja det känns som skäligt nästan. Får se vad som sägs på måndag, man ska väl inte måla fan på väggen men det känns en smula bittert att slängt ut en rågad månadslön osså kan man inte använda doningarna.
4 svar · 3,3k läst
Z
Zac: Möjliga teorier.... Jag har också en del kruttorr 40cm ved och då vill det lätt övertända.Du får rapportera när du har laborerat! Du verkar ha låg rökgastemp... Har du nån dragbegränsare? Har förresten skickat pm till dig.
18 svar · 3,4k läst
O
orustfredrik: Det var väl ingen som anklagade någon för att göra reklam? Det jag tror att AH reagerade på var att ett produktnamn användes för att beskriva något som det finns flera tillverkare av. Jfr "Rollerblades", "Thermos" etc. Nu tycker jag i och för sig att det verkar som om alla fattar vad som menas med SYR-ventil (jag vet inte vad man skulle säga annars -- termisk ventil som öppnar över 95
7 svar · 2,6k läst
slipperman
slipperman: [citat] Behovet av många termometrar ersätts rätt snart av erfarenhet. När jag startade min vedeldarkarriär tänkte jag i början att man borde ha en termometertyp som mäter längs hela höjden på acktankarna så att man visste precis var gränsskiktet befann sig, så man kunde bilda sig en uppfattning om hur mycket det fanns kvar i tankarna. Efter ett års erfa så spelar det inte så
9 svar · 4,5k läst
M
Matss: Jovisst men det är föreläsningar och liknande som kostar pengar, inte vedpärmen som dom lagt ut gratis.
6 svar · 3,1k läst
pellefant
pellefant: teoretiska beräkningar, när jag isolerat tanken och rören färdigt så får jag se om det stämmer i praktiken åxå, men förhoppningsvis så borde jag kunna ladda mina 5m3 på två ilägg( eller mindre) efter varann. sen stämmer väl inte teori och praktik alltid, men iaf en fingervisning av volymerna och laddningstiderna
5 svar · 10,9k läst
U
uaj64: Fö så instämmer jag i att en pelletsbrännare verkar vara ett bra val för kocken76. Då får du lite tid att fundera på vad du vill satsa på längre fram. VP eller vedanläggning... Själv så började jag med att fundera på VP men valde tillslut att bygga en ny vedanläggning. Jag har inte något utrymme för en jättetank så min anläggning kanske är i minsta laget, 2250 L och en Atmos
5 svar · 3,8k läst
2
2an: Vad har du för brännare?? Det låter som att pelletsen ramlar ur brännaren innan den brunnit klart...
4 svar · 2,3k läst
Jaarmanen
Jaarmanen: Sök på blocket, det är ungefär samma gjutjärnsroster i de flesta gamla CTC pannor. du skulle ha kunnat få mina två om inte jag hade slängt dem på skroten i somras när jag byttte panna :o)
7 svar · 6,1k läst
·
T
Tahoe350: Hej igen, Ja nån sorts omrörare måste du ha, annars får du ta till grepen!! Flisen rinner inte så lätt som man kan tro så det blir lätt fickor, blir nog tvärt om värre om förrådet har fall - kilar. Tja, vad råmaterialet kostat vet jag inte riktigt, vi driver ju en metallindustri så vi har ju hyfsade rabatter på sånt. Men - Hydr. aggr med tryckvändande ventil 6l/min : ca: 9000:-
7 svar · 10,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.