Hej!

Rörisen var här och upptäckte detta, han hade inte tid att titta ordenlitgt (eller ville) så här är frågan, sitter grejorna rätt?
Glömde skriva men på första bilden så sitter pump riktningarna mot varandra, ska de göra det?
http://link.imgshare.us/aojZB6
http://link.imgshare.us/aojZVv
röret längst ner till höger är kallvatten in, och pannan är en Värmebaronen 2000
http://link.imgshare.us/aojZ3l ovan på pannan tagen från samma ställe somd de två andra..

http://link.imgshare.us/aojZdp " fram sidan av pannan"

Nån som har en ide?
 
Hej.
Jag tycker vid en första anblick på bilderna att laddpumpen sitter åt fel håll. Detta säger jag utan att ha satt mig in i hur ditt system är tänkt att fungera.

Har du en ackumulator som du laddar med vedpanna?

Läs på här: http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=16

Är det en laddomat 10 som vi ser på dina bilder?

Har du några problem med systemet? (förutom att rörisen säger att det ser konstigt ut).
 
oj ,de glömde jag i all hast...

Som de är byggt nu så är där en acc.tank på 500l som ska kompleteras med en till på 500l den första sitter där vb i .
Jag tycker att systemet är fel byggt, för nu när de är kallt så värmen pannan först huset och sen tanken, jag vill ha shutstyrningen på tanken enl. Baxis princip skiss 2. Jag tycker systemet funkar som de är nu men jag vet ju inte om nått annat, men jag tycker att den laddar tanken dåligt, dvs jag får elda mycket innan tanken är laddad...
 
Om du planerar att komplettera med en till tank så kan du ju passa på och rensa upp och bygga om samtidigt.
Helt klart tycker jag att laddpumpen sitter åt fel håll i alla fall, vad tycker ni andra??

Du kanske ska passa på att blåsa rent i pannrummet för att kunna ta in en ännu större tank på en gång.
Din röris kanske kan komma med bra förslag?
Har du trångt? det ser lite så ut på bilderna.

Kan du rita upp hur ditt system är kopplat /alternativt ta en bild där helheten syns bättre.
 
okaj, här är här är en del bilder...
http://link.imgshare.us/apjRpw
http://link.imgshare.us/apjRgq

De är hela pannrumet, och jag skulle precis som ni säger behöva ett minst dubbel så stort som de är nu, totalt är de ca 20m^2 och de är för tok för litet, men just nu kommer jag inte göra nått åt det, de finns värre saker att ta tag i...

Den stora anledningen till frågan är vilken laddomat de är för de står inte på den... så jag kan inte hitta nån spec, hoppas du har rätt att de är en laddomat 10... ska ner och kolla igen, försäkerhets skull..
 
bjs skrev:
De är hela pannrumet, och jag skulle precis som ni säger behöva ett minst dubbel så stort som de är nu, totalt är de ca 20m^2 och de är för tok för litet ...
Jag tror att jag har ungefär 16 kvm, 1,85 i takhöjd. Där får jag plats med 3 kbm tank, panna, 400 l sluten expansion, hydrofor & pump, ved för c:a 1 månad och en fåtölj. Jag hade gärna haft ett par kvadrat till för en större tank, men är ändå ganska nöjd. :)
 
Om jag kan tolka bilderna rätt så ser det ut som om alla rör mellan panna och acc går uppe vid taket?
Returröret från acc till panna ska gå lågt och får helst inte (ska inte) dras upp.
Detta försvårar laddning och självcirkulation från panna till acc.


Jag håller med om att det vekar se lite rörigt ut.
Det ser inte ut att vara kopplat som jag skulle vilja ha det.
Jag fattar heller inte vad det lilla röret som ansluter under laddomaten har för funktion?
Är det påfyllningen till systemet?
 
roke skrev:
Om jag kan tolka bilderna rätt så ser det ut som om alla rör mellan panna och acc går uppe vid taket?
Returröret från acc till panna ska gå lågt och får helst inte (ska inte) dras upp.
Detta försvårar laddning och självcirkulation från panna till acc.


Jag håller med om att det vekar se lite rörigt ut.
Det ser inte ut att vara kopplat som jag skulle vilja ha det.
Jag fattar heller inte vad det lilla röret som ansluter under laddomaten har för funktion?
Är det påfyllningen till systemet?
precis de lilla rörer är påfyllning av systemet.

Jo rörisen sa nått om de, så de kommer bli ändring av det. Dock den stora frågan är sitter laddomaten rätt?
är de en laddomat 10?
MVH bjs
 
Det är en laddomat 10 i den mening att själva termoventilen är samma som sitter i den (används även i kulvertstyrningar). Sen har dom bytt pump men lyckats sätta den åt fel håll så att den suger vatten ur botten av pannan.

Misstänker att det horisontella röret in i laddomaten går till botten av tanken?

Och att pumpens nedre anslutning går till botten av pannan?

I så fall vänd pumpen!

Skiktningen blir inge vidare idag va?

Jag undrar även var påfyllningsröret går vidare?
 
Matss skrev:
Det är en laddomat 10 i den mening att själva termoventilen är samma som sitter i den (används även i kulvertstyrningar). Sen har dom bytt pump men lyckats sätta den åt fel håll så att den suger vatten ur botten av pannan.

Misstänker att det horisontella röret in i laddomaten går till botten av tanken?

Och att pumpens nedre anslutning går till botten av pannan?

I så fall vänd pumpen!

Skiktningen blir inge vidare idag va?

Jag undrar även var påfyllningsröret går vidare?
okaj, kolla här..
http://stage6.divx.com/user/bjsbygg/video/1898595/Pannrum
där är de hela
 
Ok det granna röret till vänster är tänkt för självcirkulation vid strömavbrott, men det lär inte funka eftersom båda rören går i taket. Det granna till höger är då påfyllning.

Pumpen sitter åt fel håll, annars är det nog ok. Det borde visa sig i dålig/ingen skiktning vid laddning av tanken??
 
tja, efter vi vänt den kan jag säga i fall den blir bättre ;D

tackar för infon!
 
Laddomat 10 har ingen självcirkulation så att rören är dragna i taket spelar ingen roll men som sagt din va även felvänd,,,
Vid vedeldning bör man ha laddomat 21
 
2an skrev:
Laddomat 10 har ingen självcirkulation så att rören är dragna i taket spelar ingen roll men som sagt din va även felvänd,,,
Vid vedeldning bör man ha laddomat 21
Nej det var därför dom kompletterat med ett rör och kran att öppna för självcirkulation vid pumpbortfall
 
2an skrev:
Laddomat 10 har ingen självcirkulation så att rören är dragna i taket spelar ingen roll men som sagt din va även felvänd,,,
Vid vedeldning bör man ha laddomat 21
Har en tia som funkar utmärkt till en vedpanna...för att göra en lång historia kort så tillåter inte min källare lågt dragen retur så alla rör går i taket. Det gäller bara att tänka på att luften ska ut...:);):cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.