Byggahus.se

gammal panna.. ge mig tips på ny

1. K
    Medlem Nivå 1
    hejsan !
    vi har börjat elda med ved sedan det vart för dyrt med olja och el
    vi har bott i huset sedan 2003
    kört med olja ca 4-5kubik per år
    kört med el går ca 40tusen kw
    kollade nu iveckan drog på elen
    pannan drog 50kw på 14timmar så när jag kom hem så stängde jag av den o började elda igen
    men man får ju elda hela tiden för vi har inga acc-tankar
    pannan är en exonom-panna från 1967 gammal rakare med 240liter i pannan
    huset enplan med källare + dubbelgarage år 1967.
    vi har värme på i hela huset ca 240kvm med gillestugan.
    inte skönt när man kommer hem efter jobbet nu och det är 14grader inne .
    varmvattnet tar ju slut på en timme .
    vad är det bästa tipset att sätta in en ny ved panna eller pellets
    eller helst en bra kombi panna med ved/pellets + acc-tankar
    lämna gärna tips samt bilder på era anläggningar.
    brått.
    tack// stefan

2. M
    Medlem Nivå 4
    En Pelletsbrännare kan du i stort sett gå till Konsum och köpa och du har den installerad och klar om 2 dagar. Till ganksa rimliga pengar också. På kort sikt är det den bästa lösningen för dig. Troligtvis fungerar pannan du har bra med Pellets, oljepannor brukar göra det. Jag vet dock inte om just din panna är lämplig.

Hade det varit Maj månad nu och du är sugen på en seriös investering. Du skulle du ha köpt en 70kw vedpanna och en 5m3 acc-tank (minst). Kan medföra att du måste uppgradera skorstenen. Kan rekomendera Isokern. Köp INTE en stål skorsten. Försäkringsbolagens mardröm!

Mats

3. H
    Bannad Nivå 7
    Kan du göra jobbet själv så går det att köpa en begagnad pelletsbrännare på blocket för 7-8 tusen. Glöm iden med ved/pellets det är endera delen som gäller om du ska elda effektivt. Ny pelletsanläggning lönar sig inte, värmepump är mycket bättre ekonomi i. Vedanläggning? Ja vill du slita med ved och ha källaren full med acktankar, det är en bedömningsfråga, jag skulle göra vad som helst för att slippa ved.

4. B
    Medlem Nivå 2
    vill man ha en enkel lösning, kör med el (direktverkande / värmepump/ luftpump you name it) så får du en lösning som är dyr och i drift blir den bara dyrare...

Vill du ha en lösnning som har konstant pris i drift, vilket du har idag om du kommer åt ved billigt så ska du installera en modern panna med STOR acc.tank.

så ser jag på värmesystem, förenklat med så blir de, i ditt läge skulle jag nog satsa på en pellets över vintern sen en ny anläggning.

Jag har idag ett värme system som är äldre , dvs en kombipanna med 500l acc.tank mer på väg in, se annan tråd..

Klart de är JOBB med ved, du behöver ju inte stå med en kniv och tälja spetor direkt...

5. U
    Medlem Nivå 3
    Quote Mats757: Köp INTE en stål skorsten. Försäkringsbolagens mardröm!

Mats, du får gärna utveckla detta!
    Jag har själv nyss installerat en stålskorsten till min Atmos, på dig så låter det som om det var ett dåligt val, på vilket sätt??

Finns det någon statistik från försäkringsbolag som belägger att stålskorstenar är farliga?? I såfall borde dom väl inte vara typgodkända eller...

Mvh Ulf

6. U
    Medlem Nivå 3
    Fö så instämmer jag i att en pelletsbrännare verkar vara ett bra val för kocken76. Då får du lite tid att fundera på vad du vill satsa på längre fram. VP eller vedanläggning... Själv så började jag med att fundera på VP men valde tillslut att bygga en ny vedanläggning. Jag har inte något utrymme för en jättetank så min anläggning kanske är i minsta laget, 2250 L och en Atmos GS32:a men även en sådan anläggning måste vara en dröm jämfört med vad du har nu utan ack-tankar... Notera att du nog skulle behöva en panna på minst 40 kw pga ditt effektbehov. Fö importerade jag pannan från polen-Kotly.com och sparade ca 12000:-. Kan vara intressant om man kan/vill pula själv, Annars kan det vara knepigt att hitta installatörer som åtar sig jobbet utan att sälja alla komponenter.

Mvh Ulf