2 622 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kylslingor?
Hej
Jag har i min solo innova inga kylslingor och således ingen syrventil.
Behövs det? Pannans fläkt slår ju ifrån innan kok och sedan värmer det ju inget vidare.
Har ju någorlunda koll också, lägger ju inte fullt när tanken är varm.
Har fem termometrar på 3000 liter, alltså ca var 750:e liter.
Jag har i min solo innova inga kylslingor och således ingen syrventil.
Behövs det? Pannans fläkt slår ju ifrån innan kok och sedan värmer det ju inget vidare.
Har ju någorlunda koll också, lägger ju inte fullt när tanken är varm.
Har fem termometrar på 3000 liter, alltså ca var 750:e liter.
Är det inte så att du behöver SYR & slinga bara om du har slutet expansionskärl? Det ringer något i bakhuvudet om "tre oberoende säkerhetssystem" när man har slutet system.
1. Fläkten
2. Säkerhetsventil
3. SYR & Slinga.
Rätta mig om jag har fel.
1. Fläkten
2. Säkerhetsventil
3. SYR & Slinga.
Rätta mig om jag har fel.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej, jag är tämlligen säker på att det är 3. Och ett öppet expansionskärl brukar räknas som ett av de tre, därav behovet av kylning/SYR-ventil när man kör slutet system. Själv har jag 5 bara för att...pellefant skrev:
-Tempberoende dragregulator, stryper luften vid 96-98 grader
-Fläktstyrd panna, går ned på underhålls drag vid 98 grader
- SYR 5076 (ingen kylslinga i pannan) nödkyler vid temp >100
- Laddomat med självcirkulation vid strömbortfall
- Säkerhetsventil
Funderar på att skaffa en UPS bara för att djävlas med sotaren som är lite avogt inställd till slutna system. Då har jag i så fall backup på 2 av 5 punkter...
"min" sotare kräver inte syr-ventil av någon typ, jag har slutet system, dock har han inte besiktigat ännu. även trebema(calmarpannan) sa att syrventil inte behövs liksom kalix pannprodukter där jag köpt den.
sotaren sa att det räckte gott och väl med övertrycksventil och laddomat21 samt att sugfläkten stannar om det blir för varmt. jag har iaf kopplat vatten med en kulventil på kylslslingan ifall jag mikkelmakar med pannan och den skulle börja koka så kan jag kyla den.
sotaren sa att det räckte gott och väl med övertrycksventil och laddomat21 samt att sugfläkten stannar om det blir för varmt. jag har iaf kopplat vatten med en kulventil på kylslslingan ifall jag mikkelmakar med pannan och den skulle börja koka så kan jag kyla den.
Det har du rätt i Andreas, men jag vill inte påstå att jag gör reklam för den. Snarare att jag konstaterar att jag har en och att det känns ganska bra att ha en även om det finns något krav på det. Sen är det möjligtvis både onödigt och dyrt att skaffa en. Det finns även andra typer av nödkylningsventiler, ett budgetalternativ är till exempel att sätta dit en vanlig kulventil på kylslingan. Ingen autometik, men man kan ändå kyla pannan vid behov.Andreas_Hansson skrev:
Tillägg: Solo_inova är också ett namn på en produkt från ett företag, appropå första inlägget i tråden
Det var väl ingen som anklagade någon för att göra reklam? Det jag tror att AH reagerade på var att ett produktnamn användes för att beskriva något som det finns flera tillverkare av. Jfr "Rollerblades", "Thermos" etc.
Nu tycker jag i och för sig att det verkar som om alla fattar vad som menas med SYR-ventil (jag vet inte vad man skulle säga annars -- termisk ventil som öppnar över 95 grader?), även om jag själv har en ventil tillverkad av SYR som öppnar för tryck över 1,5 bar...
Nu tycker jag i och för sig att det verkar som om alla fattar vad som menas med SYR-ventil (jag vet inte vad man skulle säga annars -- termisk ventil som öppnar över 95 grader?), även om jag själv har en ventil tillverkad av SYR som öppnar för tryck över 1,5 bar...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden