wodda skrev:
Jepp Ekoster 2
Kör du fläkten på 100% eller?
Jag har läst i en dansk manual som är mer utförlig än den svenska att man skulle köra fläkten på 50% som utgångsläge.
Vilket jag kör på nu, men jag ska laborera mer med den nu efter jag sänkt primärluften..

Vad ligger du i rökgastemp?

105-150° lite olika har inte riktigt koll ännu (mätaren sitter provisoriskt).
Har prövat att dra ner fläkten och visst det går lite lugnare då, har även prövat och justera spjället enl den danska rekomendationen vilket hjälper även det men då verkar det som om pannan tappar kraft i båda fallen och allt går väldigt långsamt.

Har vid ett tillfälle upplevt att pannan går som den ska (förmodar jag) . Fullt drag stor och bred blå låga (som fyller hela och ända ner) glödgad keramik (lysande)och ett svagt dån. Då liksom hör man(och ser) att allt är som det ska, den går snabbt upp till 80° stannar, svalnar till 78° och brassar på igen (inget segdraget tjafs där inte). Men med lite olika justeringar som jag nämnde ovan så blir den inte lika effektiv.
Så nu testar jag med lite olika ved inlägg och allt på fullt för att se om jag inte kan få till det.
Mina aningar ligger dock just nu åt att primären måste justeras om man inte kan köra med Orlan´s rekomendationer för ved( har själv ca 20 kbm upphugget i 5-10 x 30cm + 25 kbm i 5-15 x 50cm (funkar bäst med stora feta 50cm´s)).

Teorin ligger just nu på att gengasproduktionen är alldeles för hög, gengasen produceras ju från ca 60° och uppåt, då är min tanke att det enda jag kan reglera är hur mycket trä som får glöda och ju mindre luft jag pytsar in desto mindre kan glöda.
Vad tror du?

Kul och höra att det är fler som laborerar

Beroende på vilken ved man har så borde väl man kunna strypa primären mer och mer ända tills man får uppstarts (glöd)problem och utgå därifrån upp till baksmällarna och sen hitta ett mellanläge. Ska testa detta.
I helgen lägger jag om hela värme systemet från det gamla till det nya och då blir det elda av varje dag (så jag hoppas på minus grader just nu (termometern visar +9°.....suck).

Möjliga teorier.... Jag har också en del kruttorr 40cm ved och då vill det lätt övertända.Du får rapportera när du har laborerat!
Du verkar ha låg rökgastemp...
Har du nån dragbegränsare?

Har förresten skickat pm till dig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.