Om du har proveldat så berätta gärna lite om vad du tycker om pannan och anläggningen.

mvh
Jonas

Jag har eldat 5ggr nu,senast i förrgår med färdig isolerad tank med lösull.

Har 2 olika "vedsorter" dels torr men för kort ved som tenderade å övertändas i pannan och dels ved med rätt längd men lite för fuktig ännu. Ska blanda dessa två sorter när jag börjar elda på "allvar" till vintern.
Det fungerar faktiskt bättre med den fuktiga veden med rätt längd bara man har en rejäl glöd att lägga dom på...
Står i manualen till pannan att ved upp till 35% fuktighet är acceptabelt.
Provade köra laddomaten på ettan men det började bubbla i pannan kring 93-94 grader så jag höjde till tvåan igen. På trean upplevde jag att den sög ner luft, kanske inbillade mig men det bubblade betydligt mer...

Pannan verkar rejäl med helt ok svetsfogar det jag sett.
Regulatorn är trimmad ca 12-13 grader:-)

Svårt att säga exakt hur mycket ved det behövs för att värma tanken 40-90 men max 2 inlägg skulle jag uppskatta.
Får återkomma om det när jag kört ett tag!

Kan tillägga till bilderna att jag har kopplat öppen expansion från tankbotten med 22mm cu och en 28mm cu rör avluftning/ångledning från tanktoppen.
Sen har jag dragit ner nivårör och avluftningen från expansionskärlet ner till pannrummet.
Mellan panna och tank går det 35mm cu.

Kulvertmatning och retur syns på en av bilderna, det är en finsk uponor pex 2x32, ca 40 meter till huset.

Snyggt .
Tänk om man hade haft samma takhöjd som du verkar ha enl bilderna.Min takhöjd i pannrummet på 1.9 m ställer till mycket bök.
Lycka till och rapportera gärna.

Luftbubblorna som du hör kommer att försvinna när du eldat några gånger ,vattnet är då mer syrefattigt. "Nytt vatten" ger luft i systemet.

Är själv väldigt sugen på en Orlan 40 + 3750 liter tank. Men jag har ca 15-20 m3 finkluven tall- och björkved med längden 38 cm, 1-2 år gammal... Borde vara ganska torr nu... Blir kanske övertändning? Kan man lägga veden åt andra hållet i vedrummet för att slippa stort mellanrum mellan vägg och vedtrave. Men hur brett är vedrummet? Hittar ingen information om det.

Kör så det ryker ;-)

Jag har provat lägga nån pinne på tvären men det vill hänga sig å då måste man dit å peta...

Vedutrymmet är annars 42cm brett.

Eldade i på Måndag kväll senast och tanken är nu ca 80 i topp ca60 i mitten ca40 i botten.
Varmvatten förbrukning och lite värme till huset är på.
Nackdelen är att pannrummet börjar bli kallt när man inte behöver elda så ofta:-(
Yttertempen har varit ner mot 0 flera nätter nu...
Kul att se hur lång tid det blir mellan eldningarna i vinter, huset snittar väl på 4-5kwh men 50 kvadrat garage att värma upp har tillkommit..

/Anders

Snyggt inbyggnad!!

Ny eldning idag började med tanken på 60 i topp 40 i mitten 35 i botten.

Mellan1,5-2 inlägg med 10cm för kort ved och tanken visar 90 på alla tre mätare:-) Laddomaten på läge 2 och 78 graders termostat.
Eldningstid ca 8 timmar.

/Anders

Snyggt. Roligt att se dina bilder
Har också köpt mig en Orlan 40kW men den är inte instalerad än. Jag håller med dig det verkar vara en rejäl panna.
Jag kommer tyvär bara att ha 2,5kubik vatten :)

Garaget suger värme.. fick elda en brasa om dan när yttertempen var 15-22 minus!
Satte in en rökgastermometer och det visade sig att tempen låg högt ,kring 300grader.Så jag justerade ner primärluften efter lite googlande;) Så nu ligger det kring 230grader, manualen säger 240 i medeltemperatur..

Var det enkelt att justera primärluften? Ser att det finns två ställskruvar på pannan. Har inte kollat efter så noga men hur blir det de när de skruvas in eller ut? Mer eller mindre primär/sekundär?

Hur tycker du att sotningen med spaken fungerar?

mvh

Åskar skrev:
Var det enkelt att justera primärluften? Ser att det finns två ställskruvar på pannan. Har inte kollat efter så noga men hur blir det de när de skruvas in eller ut? Mer eller mindre primär/sekundär?

Hur tycker du att sotningen med spaken fungerar?

mvh
Dom två skruvarna reglerar endast sekundärluften! Inåt=mindre luft,utåt= mer luft.
För att justera primärluften så måste man skruva lös hela plåten som fläkten och sekundärluftskruvarna sitter på, ett tiotal plåtskruvar!
Väl innanför plåten så finns det två spjäll en på var sin sida,som sitter fast med en mutter . Jag hade en glipa på 11mm i spjällen så jag justerade ner glipan till 6mm. På båda alltså!
Var väldigt enkelt tyckte jag. Fast det hade ju varit enklare att justera om man slapp demontera hela plåten:)

Staffan 2000 på forumet har en bild på en orlan utan plåtar där man ser spjällen: http://forum.byggahus.se/biobraensle/79411-avstand-roekroer-skorsten.html

Sotningsmekanismen är bara plattjärn som är "skruvade" och jag tycker att dom glappar rätt mycket i tuberna så en borstviska slår dom inte... Tror dom funkar bättre som turbulatorer!
Jag har faktiskt funderat på att ta lös dom och sota manuellt nån gång om ork finns.

Mvh / Anders

Du hade möjligtvis inte bakslag i pannan innan justeringen av primären?

wodda skrev:
Du hade möjligtvis inte bakslag i pannan innan justeringen av primären?
Jo det hade jag men det verkar jag ha ännu ibland...Jag hade otät övre lucka också som jag har justerat och torr,kort ved..

Har du EKOSTER regulator på din panna?

Jepp Ekoster 2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.