Ved, Pellets, Flis
Palte: Jag hade inte tvekat, får tanken plats så köp. Däremot så tror jag inte på tryckkärl om tanken inte är extremt välstagad. Pga tryckväxlingarna som blir med tryckkärl så buktar plåtarna fram och tillbaks. Hur mkt detta påverkar livslängden på tanken vet jag inte men detta var förklaringen jag fick ifrån Baxi närjag frågade varför deras fyrkantiga tankar endast fick ha öppet
jimnor: Vatten expanderar när det blir varmt, så om systemet är fyllt när det är kallare än ~95grader kommer det ju att läcka ur lite när du värmer upp systemet. Detta är helt naturlit och du skall inte behöva fylla på mer än någon enstaka gång per år. Detta är anledningen til att man har ett expantionskärl.
ylven: Ett sätt kanske kan vara att ändra inställningarna så att den tänder oftare, på så vis borde inte skorstenen ha kallnat så pass att draget har minskat. Om det är så att skorstenen inte har kallnat så har du nog helt enkelt för litet drag i din skorsten, och borde komplettera med en rökgasfläkt.
davvethepirate: tackar för svaren, anledningen till att jag frågar var att jag läste om någon som använde en liten acktank som öppen expansion ovanpå sin trycklösa tank. Då kommer det att fungera ett tag då tills den har rostat upp. //jonas
Palte: Hur har det gått för alla med övertändning i V33, kommer ni fram till några lösningar? Vad kör ni för inställningar på Primären, sekundären och dragbegränsaren? Hos mig brinner alltid veden upp längst in i vedutrymmet först. När pannan brunnit ca 1h brukar det ryka ganska mkt ur skorstenen, då har det börjat brinna i hela vedhögen.
Maggy: [citat] Det är inte det enda som är motsägelsefullt på Boverkets hemsida... verkar tyvärr som att man till mångt och mycket blit utlämnad till just sotarmästarnas "förnuft".:(
Faidros: "Röken från din brännare ska vara genomskinlig. När det är varmt ute ska det se ut som att luften ovanför skorstenen vibrerar. Den enda gången skorstenen ska ryka är när det är kallt ute. Då bildas en vit rök som består av vattenånga. Gul eller grå rök betyder att pannan är dålig eller att du eldar på fel sätt." Kontrollera röken - www.falusot.se
spocks_beard: [citat] De 4 radiatorerna :) (elementen)
bjs: nu så kan jag glädja alla som har rätt här, alla som jag kollat med håller med om att den sitter fel även termoventiler.se... ännu ett tack, förhoppningsvis kan jag tvinga hit rörkrökaren så han kan fixa rören innan de blir väldigt kallt så jag kan ha nyttan av min "nya" tank!
hekenberg: Hej, Har nu kört 3 brassor i kaminen. Hur mycket ved brukar ni använda per dag eller veckan ? Jag har testat med björkved och ved-briketter. Ved briketterna ( 2 x 1 kg) brinner ut på 1-2 tim. Normalt eller eldar jag för kraftigt ? Björken är lite svårare att mäta.
Jaarmanen: Hur är effekten på pannan, kommer den snabbt upp i driftstemp? Vilken temperatur laddar den med och hur lång tid tar det att ladda. Min Atmos DC50SF fick för sig att inte förbränna rökgaserna ett tag i början när jag drog igång den. Den fick dåligt med sekundärluft p.g.a. för klen ved och övertändning som gjorde att det ramlade ned en massa glöd i rostret och blockerade
gaia: och när skorstenskanaler har olika storlek så välj den smalare till pelletspannan gaia
2an: [citat] Antingen på rökröret/sotluckan el så på pipan, Är det en murad skorsten så får man ta upp ett hål o mura in den.. Nu har ju du rätt kort skorsten så draget bör inte vara så högt men annars kan det va en orsak att det kommer gnistor genom skorsten...
2an: Om brännaren har eltändning kan det va ide med acktank men annars skulle du nog hellre lägga pengarna på en combifire t.ex med automatiskspaksotning o in med din uraskning, Då sköter den sej själv riktigt långa stunder.. :)
patrikka: Värmefördelningen är en enkel fråga, den lösningen har jag redan ;). Det var just det där med effekten, men det är nog som du skriver, kiloWatten är en jämförelse mot eluppvärmning. Tack för snabbt svar :D
fredrikochemma: Hejsan Vi installerade en contura kamin i vårt nybyggcda hus för ett år sedan. Den står på nedervåningen i huset och skorstenen går genom ett inrett loft. När vi eldar i den kryper det fram vatten i skarven mellan manteldelarna närmast yttertaket men inte någon annanstans. Min teori är att det kondenserar ut vatten på det kalla skorstensröret när man inte eldar. Är det någon som
smen 2: nu står den nya pannan på plats igen,den ny pannan som jag fick har mycket bättre passform på luckan.gångjärnet är också bättre än på första pannan.
Sture Castor: Hej på er Gubben Gran och ylven! Enligt min erfarenhet har en lambdasond god hållbarhet. Den mår bäst om rökgaserna är "torra", d v s pannan eldas med högt effekuttag och relativt torrt bränsle. Vid eldning under lågt effektuttag med "fuktiga" rökgaser kan lambdasonden sätta igen och behöva rensas genom att demontera den och låta den vara ute i friska luften med strömmen påslagen.
v-g: Jag eldar med sågspån till vardags på vintern så för mig känns det onödigt att pressa den också. :) Dessa briketter tror jag är mest avsett för "lyx"eldning i kaminer. Undrar också om det inte är kutterspån de är av.
ylven: Vi plockade ur ett rör ur skorstenen när vi skulle montera riktig vedpanna. Det var ett rostfritt rör på ca 100 mm som var ca 3 meter långt. Att få bort röret kostade oss 600 kr till icke namngiven yrkesman... Operationen inbegrep att ta hål på skorstenen vid rörets nedre slut för att få bort lecakulorna som isolerade röret innan röret sedan drogs upp med hjälp av hemmasvetsad
pellefant: nackdelen med pallkragar är att dom är "täta" så luften kan inte blåsa igenom och torka veden lika snabbt, fast det går väl att avhjälpa på något sätt ifall det nu har någon betydelse?
ylven: Om rörisen är där nu, be att han lägger till några kopplingar med kulventiler på så att du kan montera extra accumulatortank vid tillfälle, för det låter lite litet med bara 1000 liter. Se dessutom till att han inte sätter dit för litet expansionskärl!
Bror: Har en vattenmantlad pelletskamin som har 6 effektlägen, den ger som max 13 kw till vattnet och 2 kw till rummet. Den startar när tempen i acktanken sjunkit till 45 grader och stannar vid 70 grader. Acktanken är på 500 l. Nu har jag kaminen inställd på effektläge 3 och då tar det ca 7 tim att värma tanken från 45 till 70 grader, för det förbrukas det ca 18 kg pellets. Ändrar jag