6 177 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Övertändning
Ja, det är exakt vad som avsees med övertändning. Orsaken är för mycket tilluft långt upp i eldstaden som möjliggör att hela vedmagasinet brinner. Tilluften kan t.ex. bero på läckande lucka, direktspjäll eller möjligen för mycket primärluft. Vissa hävdar att det kan bero på för torr ved, men det verkar som om vissa pannor är mer känsliga för övertändning än andra, vilket får mig att tro att det snarare har med pannkonstruktionen att göra.
För torr ved måste vara rent skitsnack...är ju kontruktionsfel om man inte kan elda med torr ved
. Felaktiga luftinställningar kan bidra till övertändning med torr/klen ved, det krävs mycket sek. och lite primär (om det inte är barrved förståss).
Just calmarpanan har problem en del förbräningsproblem så som övertändning mm.
Även vissa atmosmodeller kan skjuta lågor(gengasexplosioner) rakt ut genom luckan om dom inte får som dom vill
Just calmarpanan har problem en del förbräningsproblem så som övertändning mm.
Även vissa atmosmodeller kan skjuta lågor(gengasexplosioner) rakt ut genom luckan om dom inte får som dom vill
Hur kan ett litet läckage kring luckan spela så stor roll - det är väl ändå bara frågan om ett ganska litet tillskott till primärluften?
Nej, det är därför jag skrev ett frågetecken p åslutet 
Har inte varken hus eller panna, men är ändå mnycket intresserad
Har inte varken hus eller panna, men är ändå mnycket intresserad
Kan väl till viss del bero på konstruktionen....enligt beskrivning av omvändförbränning ska primär luften tas in i botten av vedhögen, strax övanför keramiken.
Vissa pannor tar även luft uppifrån, en del tar all luft uppifrån!, en del har inte ens packning på påfyllningsluckan. Detta kan göra det olika känsligt..och till viss del kan man då förstå att det blir ännu känsligare med kruttorr ved.
Mitt råd är prova med grövre ved (fortfarande torr) och låt keramiken blir riktigt varm innan magasinet fylls (och öppna INTE påfyllningsluckan under eldning). Försök även att trava tätt och fort stäng luckan så fort som det går.
För min egen del så var lösningen grövre och tyngre ved (björk,bok.ask) i huvudsak, att elda med enbart Al/Asp så kan det hända att det övertänder..men mycket sällan. Nackdelen med grov och tät ved är torktiden, minst två år (vårar) helst tre.
/danso
Vissa pannor tar även luft uppifrån, en del tar all luft uppifrån!, en del har inte ens packning på påfyllningsluckan. Detta kan göra det olika känsligt..och till viss del kan man då förstå att det blir ännu känsligare med kruttorr ved.
Mitt råd är prova med grövre ved (fortfarande torr) och låt keramiken blir riktigt varm innan magasinet fylls (och öppna INTE påfyllningsluckan under eldning). Försök även att trava tätt och fort stäng luckan så fort som det går.
För min egen del så var lösningen grövre och tyngre ved (björk,bok.ask) i huvudsak, att elda med enbart Al/Asp så kan det hända att det övertänder..men mycket sällan. Nackdelen med grov och tät ved är torktiden, minst två år (vårar) helst tre.
/danso
Hur har det gått för alla med övertändning i V33, kommer ni fram till några lösningar?
Vad kör ni för inställningar på Primären, sekundären och dragbegränsaren?
Hos mig brinner alltid veden upp längst in i vedutrymmet först. När pannan brunnit ca 1h brukar det ryka ganska mkt ur skorstenen, då har det börjat brinna i hela vedhögen.
Vad kör ni för inställningar på Primären, sekundären och dragbegränsaren?
Hos mig brinner alltid veden upp längst in i vedutrymmet först. När pannan brunnit ca 1h brukar det ryka ganska mkt ur skorstenen, då har det börjat brinna i hela vedhögen.
Klicka här för att svara