Byggahus.se

Inkoppling termometer...?

1. W
    Medlem Nivå 2
    Tjenare!

Kan man tejpa, eller nåt, fast temperaturgivarna på tanken istället för att montera dem i dykrör?
    Jag har nämligen inga anslutningar i tanken där jag vill ha termometrarna.

Jag har två tankar, 1 tekniktank och 1 slav.
    Måste man ha termometrar på slaven, borde inte den ha samma temp som tekniktanken?

//warlock

2. Fabian-Bom
    Medlem Nivå 6
    Jag förföljer visst dig idag. Det finns anliggningstermometrar som man sätter direkt på rören.
    Dykrörstermometrar är nog inget vidare att tejpa dit.
    Om slaven är av samma storlek, samma höjd, lika isolerad och parallellkopplad så ska den ha samma temperatur vid samma höjd. Det kan skilja lite om flödet i tankarna ändras fort, står det stilla ska det plana ut vid korrekt koppling. Bäst är att sätta på båda.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har på min panna monterat en Pt-100 givare mot pannkroppen för att dykröret var fullt.Det fungerar men det blir en viss eftersläpning på temperaturen(jämfört med org panngivaren) och de visar inte exakt samma temperatur,panngivaren visar högre temp.men jag är lite misstänksam mot den har ju trots allt suttit där sedan 73.
    Så det borde fungera på en tank oxå bara man får till en bra kontakt mellan givare/tank.Jag har en givare som är platt och avlång med isolerad översida..

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Med lite kiselfett (silicon fett, kylpasta) mellan så kommer det att funka. Isolera utanpå och låt 5-10 cm av anslutningsledningen ligga tejpad mot tanken också för att ledningen inte ska kyla givaren.

Protte

5. M
    Medlem Nivå 12
    Ja det funkar men problemet är att hitta en tejp som sitter kvar över tid. Jag har gort enl ovan med den skillnaden att jag dragit fast givaren med slangklämma runt termometermuffarna.

6. W
    Medlem Nivå 2
    Tjenare!

Jag tänkte väl sätta 5 st på en 1500 liters tank.
    Har även en 1500 liters slav bredvid, identiskt isolerad.
    Det är ju inte superexakta värden jag behöver...

Vad ska man köpa för termometer och givare mm mm...? och var?

//Warlock

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Utomhustermometer på CO :) eller på macken

Protte

8. W
    Medlem Nivå 2
    Tjenare!

Varför finns det inte minst 3 st termometeranslutningar på alla tankar?!

Har köpt 2 st tankar på 1500 liter från rinkaby och det saknas på båda!!!

//Warlock

9. P
    Medlem Nivå 1
    Jag antar att du har fått det du har betalat för.

Kvalitetstankar har minst 3 st termometer dykrör.

Paps

10. slipperman
    Medlem Nivå 6
    Behovet av många termometrar ersätts rätt snart av erfarenhet. När jag startade min vedeldarkarriär tänkte jag i början att man borde ha en termometertyp som mäter längs hela höjden på acktankarna så att man visste precis var gränsskiktet befann sig, så man kunde bilda sig en uppfattning om hur mycket det fanns kvar i tankarna. Efter ett års erfa så spelar det inte så stor roll. En topptermometer för att se när tempen börjar vika för att se när det är dags att börja elda och en bottentermometer för att se om man vågar lägga i några pinnar till i slutet på eldningscykeln är vad som behövs.

När man väl lärt sig anläggningen så går man faktiskt mer på vädertyp än på termometer. Riktigt kallt=Elda varje dag, Vid gråväder, besök varannan-var tredje dag, sommar=elda en gång per vecka. Man lär sig också känna hur mycket ved som man behöver lassa in vid andra ilägget.